recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tips / opgradering af hifi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tips / opgradering af hifi

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 17:50
Du bør flytte højttalerne mere ud fra væggen, gerne så de står lidt foran møblet til anlægget. Derudover, skal du også flytte centeren ud til kanten af møblet, da diskant/mellemtone stråler direkte ned i fladen, det er ikke godt.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 18:16
Hvordan i ved at det vil gavne lyden og flytte højttalerne væk fra væggen, uden at have set nogle lyd målinger, er mig en gåde. Jeg har flere gange oplevet vha måleudstyr, at den bedste placering var klods op af, eller tæt på bagvæg, med efterfølgende EQ naturligvis, da det forstærker bassen, og dermed hjælper med til at forstærker samt højttaler bliver kraftigt aflastet, og får mere overskud.
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 18:33
Du skal se således på det. Langt de fleste højttalere udvikles i lyddøde rum og disse skal stort set altid væk fra rummets flader. Der er dog visse konstruktører, f.eks afdøde Peter Snell. Han udviklede sin modeller til typiske beboelses rum og tog rummet med i beregningerne. Disse højttalere han udviklede, skal stå ret tæt op ad en væg, men med god afstand til side væggene.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 20:00
Tror bare jeg fortsætter med og kigge på de grafer min mikrofon giver, men ok fin forklaring. Når nu man har parametrisk EQ eller lignende til rådighed, vil jeg foretrække og udnytte rummets "gain" når det er muligt.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Producenterne på hifi/tv udstyr vil jo naturligvis have så lille et watt tal stående bagpå som muligt, da det jo er apparater som er tændt i mange timer. Derimod Kina vinkelslibere/støvsugere fra Harald Skrald osv bruger stik modsatte strategi, her gælder det naturligvis om og have så højt et tal som muligt, således forbrugeren tror at det er noget der kan "arbe'". Meget muligt det er ulovligt, men tydeligvis ikke noget der bliver holdt ret meget øje med.

Hvis en producent oplyser et lavere forbrug, end det faktiske, så bryder producenten ganske enkelt lovgivningen. Hvis et produkt bærer en CE mærkning, er det producentens ansvar, at apparatet opfylder kravene. Alt andet er svindel, og vil være forbudt at sælge i EØS landene.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Tror bare jeg fortsætter med og kigge på de grafer min mikrofon giver, men ok fin forklaring. Når nu man har parametrisk EQ eller lignende til rådighed, vil jeg foretrække og udnytte rummets "gain" når det er muligt.

Det jeg har oplevet rummets "gain" tilfører, oplever jeg som forstyrende for lyden - i negativ retning. Jeg vil til hver en tid foretrække at dæmpe rummets gain, så det er den rene højttaler jeg lytter til. Eet rums gain er jo stort set umulig at "styre", så det tilføjer noget brugbart/positivt.

M.v.h.
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 20:47
Jeg beder lige B&W om at få styr på tallene, så tingene matcher med det korrekte strømforbrug. Pt står der to forskellige tal og det holder ikke.

Og så tror at jeg ville hoppe hen og dreje tændingsnøglen på effektblokken og motionerer elmåleren et par timer

Fortsat god debat.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 20:49
"Faldte" lige over en fin video fra den forrige tråd, hvor vi diskuterede strømforbrug kontra output på Pioneer receivere:

Det var brugeren Trumle som postede dette:

"Her er en SC LX 87 testet til 5 ( ikke 7 ) x 120W Kontinuerligt i flere minutter. - Ikke peak og ikke noget pjat. Det er der ganske enkelt ikke ret mange andre receivere der kan matche. Den er ligeledes mærket med 370W. Spol frem til ca 12.30 minutter."

https://www.youtube.com/watch?v=3SWx2_XmiCU&hd=1
Til top
stillersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 1017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stillersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2015 kl. 16:03
I dag har jeg kørt en mcaa, resultatet blev lidt underligt.
Der var INGEN bass overhovedet. den satte mine indstillinger sub til: yes. Men subben spillede slet ikke i musik? kun hvis jeg sætter den til plus efterfølgene. Skal jeg køre mcaa uden subwoofer? og så selv kalibere subwoofer ind efterfølgene?

jeg leger lidt frem og tilbage lige nu, og har sat højtalerne længere frem, centeren må lige vente lidt, til tv'et kommer på væggen :D.

jeg har læst om Rotel effekten i snakker om. lyder spændene, men skulle varme helt vildt har jeg læst. men kigger lidt på nad m25 eller nad t973 på dba. kunne være sjovt og se hvad der sker med lidt mere power :)
tak for hjælpen alle sammen :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2015 kl. 16:16
Er fronter stillet til small og crossover til 80 Hz? Ellers bliver der ikke smidt signal til sub.

Det er smartest at kalibrere MED sub. Stil sub til max Hz, vol til mellem kl 9 og 12. Auto tænd til off.

Redigeret af Kampus - 28-Juni-2015 kl. 16:21
Til top
stillersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 1017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stillersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2015 kl. 18:05
De var sat til large. Men er det ikke bedre at tage mcaa kaliberingen med højtalerne large, og derefter sætte sub og justere den fra 40hz og ned?
Jeg vil lige prøve med small først :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19681
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2015 kl. 18:11
Nej, small og crossover på 80-90 Hz (i forstærkeren)
Sub til 40 Hz, havd skal så spille ind i mellem subben og højttalerne?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu