|
Tips / opgradering af hifi |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Forfatter | |
javilha ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2012 Sted: kbh Status: Offline Point: 455 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du bør flytte højttalerne mere ud fra væggen, gerne så de står lidt foran møblet til anlægget. Derudover, skal du også flytte centeren ud til kanten af møblet, da diskant/mellemtone stråler direkte ned i fladen, det er ikke godt.
![]() |
|
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Hvordan i ved at det vil gavne lyden og flytte højttalerne væk fra væggen, uden at have set nogle lyd målinger, er mig en gåde. Jeg har flere gange oplevet vha måleudstyr, at den bedste placering var klods op af, eller tæt på bagvæg, med efterfølgende EQ naturligvis, da det forstærker bassen, og dermed hjælper med til at forstærker samt højttaler bliver kraftigt aflastet, og får mere overskud.
|
|
![]() |
|
javilha ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2012 Sted: kbh Status: Offline Point: 455 |
Du skal se således på det. Langt de fleste højttalere udvikles i lyddøde rum og disse skal stort set altid væk fra rummets flader. Der er dog visse konstruktører, f.eks afdøde Peter Snell. Han udviklede sin modeller til typiske beboelses rum og tog rummet med i beregningerne. Disse højttalere han udviklede, skal stå ret tæt op ad en væg, men med god afstand til side væggene.
![]() |
|
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Tror bare jeg fortsætter med og kigge på de grafer min mikrofon giver, men ok fin forklaring. Når nu man har parametrisk EQ eller lignende til rådighed, vil jeg foretrække og udnytte rummets "gain" når det er muligt.
|
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
Hvis en producent oplyser et lavere forbrug, end det faktiske, så bryder producenten ganske enkelt lovgivningen. Hvis et produkt bærer en CE mærkning, er det producentens ansvar, at apparatet opfylder kravene. Alt andet er svindel, og vil være forbudt at sælge i EØS landene. |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Det jeg har oplevet rummets "gain" tilfører, oplever jeg som forstyrende for lyden - i negativ retning. Jeg vil til hver en tid foretrække at dæmpe rummets gain, så det er den rene højttaler jeg lytter til. Eet rums gain er jo stort set umulig at "styre", så det tilføjer noget brugbart/positivt. M.v.h. |
|
![]() |
|
Tweaky ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-September-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 630 |
Jeg beder lige B&W om at få styr på tallene, så tingene matcher med det korrekte strømforbrug. Pt står der to forskellige tal og det holder ikke.
Og så tror at jeg ville hoppe hen og dreje tændingsnøglen på effektblokken og motionerer elmåleren et par timer ![]() Fortsat god debat. |
|
![]() |
|
"Faldte" lige over en fin video fra den forrige tråd, hvor vi diskuterede strømforbrug kontra output på Pioneer receivere:
Det var brugeren Trumle som postede dette: "Her er en SC LX 87 testet til 5 ( ikke 7 ) x 120W Kontinuerligt i flere minutter. - Ikke peak og ikke noget pjat. Det er der ganske enkelt ikke ret mange andre receivere der kan matche. Den er ligeledes mærket med 370W. Spol frem til ca 12.30 minutter." https://www.youtube.com/watch?v=3SWx2_XmiCU&hd=1 |
|
![]() |
|
stillersen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1017 |
I dag har jeg kørt en mcaa, resultatet blev lidt underligt.
Der var INGEN bass overhovedet. den satte mine indstillinger sub til: yes. Men subben spillede slet ikke i musik? kun hvis jeg sætter den til plus efterfølgene. Skal jeg køre mcaa uden subwoofer? og så selv kalibere subwoofer ind efterfølgene? jeg leger lidt frem og tilbage lige nu, og har sat højtalerne længere frem, centeren må lige vente lidt, til tv'et kommer på væggen :D. jeg har læst om Rotel effekten i snakker om. lyder spændene, men skulle varme helt vildt har jeg læst. men kigger lidt på nad m25 eller nad t973 på dba. kunne være sjovt og se hvad der sker med lidt mere power :) tak for hjælpen alle sammen :) |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Er fronter stillet til small og crossover til 80 Hz? Ellers bliver der ikke smidt signal til sub.
Det er smartest at kalibrere MED sub. Stil sub til max Hz, vol til mellem kl 9 og 12. Auto tænd til off. Redigeret af Kampus - 28-Juni-2015 kl. 16:21 |
|
![]() |
|
stillersen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1017 |
De var sat til large. Men er det ikke bedre at tage mcaa kaliberingen med højtalerne large, og derefter sætte sub og justere den fra 40hz og ned?
Jeg vil lige prøve med small først :) |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19681 |
Nej, small og crossover på 80-90 Hz (i forstærkeren)
Sub til 40 Hz, havd skal så spille ind i mellem subben og højttalerne? Klaus |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |