recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TMPGenc programmer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTMPGenc programmer.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Emne: TMPGenc programmer.
    Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 08:02

Efter at have stødt på laursens kæphest , næsten hver gang han skriver en besked - igennem længere tid, synes jeg at det måtte være på tide at kigge lidt på det.

Så jeg smuttede ind på hjemmeside: http://www.pegasys-inc.com/en/product/tme.html

Nu er her jo en frygtelig masse forskellige programmer - og det er lidt svært at danne sig et overblik over hvad man skal / kan bruge disse forskellige programmer til. Er der en, der kan give et sådant overblik?

Min umiddelbare fornemmelse er, at de for mig mest interessante programmer er:

  • TMPGenc MPEG Editor
  • TMPGenc 3.0 Express
  • Måske TMPGenc DVD Author 1.6 (TMPGenc DVD Author Pro - findes ikke på pegasys' hjemmeside?)

Så skimmede jeg Michaels's gennemgang af 3.0 Express og synes ikke umiddelbart at det så ud til at være noget for mig - med alt det programmet kan.

Hvad er det så jeg vil?

  1. Indlæse uredigerede optagelser fra Toshiba RD-XS34 (evt. også fra JVC DR-MH30) på DVD-RW, ind på computeren.
  2. Redigere disse optagelser på computeren.
  3. Brænde en DVD-video på computeren, med flere optagelser og med oprettelse af en flot og velfungerende DVD-menu.

- Og jeg ønsker at resultatet skal være en freezeless og framepræcis redigeret DVD-video, der kan afspilles på almindelige DVD-afspillere.

Jeg har Ulead videostudio, som jeg måske kan bruge til at lave DVD-videoen med.

Spørgsmål:

  1. Hvilket program er bedst at bruge til redigeringen?
  2. Kan jeg bruge Ulead Videostudio til at lave DVD-videoen med?
  3. Kan jeg bruge Ulead Videostudio til redigeringen?
  4. Skal DVD-RW'en være i videomode?
  5. Er der andet jeg bør vide?

 

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 11:38
Det bedste bud til ovenstående vil være Pro-udgaven af DVD Author. Den har Editoren indbygget (ifølge Lars), og det er kombinationen af disse to produkter du skal bruge for at kunne lave det du ønsker (jeg er også selv begyndt at eksperimentere med editoren, og den fungerer fint, men jeg kan ikke få DVD Author - non-Pro - til at indlæse Key Frame listen fra Editoren, så en integreret løsning vil være at foretrække).

Hvis du ikke gider designe menuer, men blot vil have freezeless, frame-accurate editering og auto-starting DVDs, så kan du med Editor + IFO Edit (et andet - FreeWare - program) opnå det samme. Det er det jeg pt. bruger, for den kan importere de Key Frame filer som Editoren laver.

Du skal så blot huske at bede Editoren om at levere output i Elementary Streams (ES Video+Audio) så får du den som en .m2v og en .ac3 fil samt en .KeyFrame fil.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 11:53

Det vil sige, at DVD Author Pro faktisk er TMPGenc MPEG Editor + TMPGenc DVD Author 1.6?

Men jeg kan ikke finde DVD Author Pro på pegasys' hjemmeside... ?

Og jo, jeg gider meget gerne lave menuer - det hører sig til. Kan man med DVD Author selv bestemme baggrundsbilleder for menuen og selv bestemme indexbilledet for de enkelte optagelser - hente et billede fra selve optagelsen? Kan man også hente et billede fra optagelsen og bruge som baggrundsbillede? (Ellers kan jeg bare hente dette billede fra PowerDVD).

Kan man med Author også selv lave indstillinger for afspilning af DVD'en - skal den starte med at vise menuen, skal den vise menuen efter hver film eller afspille kontinuerligt osv...??

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 12:49
Ja til alle dine spørgsmål (med forbehold for baggrundsbillede fra optagelsen - det har jeg ikke personligt prøvet)
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 12:52
TSUNAMI MPEG DVD Author Pro

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 13:19

Super Heartware!  Jeg var muligvis på den forkerte hjemmeside (pegasys).

Wow - fit to disc transcoding - det var et ønske jeg havde glemt, kanon! Dual-layer support! (jeg håber og tror nok, min brænder kan klare dual-layer).

Hmm, gad vide om mine harddisk(e) er NTFS eller FAT32? Hvordan er det lige jeg ser det?

Det ser lidt genialt ud det program. Den eneste anke kunne være, at det ikke supporterer DV, altså man kan ikke capture fra DV-kamera. Man kunne så capture DV-materialet med Ulead videostudio i DVD-format og så redigere med DVD Author Pro. Med fremtidens HDD-videokameraer, der optager i Mpeg, vil dette så ikke være det store problem.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 13:20
Kan programmet købes i en butik herhjemme? Evt. Internetbutik?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hmm, gad vide om mine harddisk(e) er NTFS eller FAT32? Hvordan er det lige jeg ser det?

Højre-klik på drevet i "My Computer"/"Denne computer" og vælg "Properties"/"Egenskaber". Så skulle det gerne stå der.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Kan programmet købes i en butik herhjemme? Evt. Internetbutik?

Ikke så vidt jeg ved...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2005 kl. 08:27

Hej Thorvald,

Beklager at jeg har været lidt fraværende i dialogen om TMPGenc. Det er nu dog rart at se at jeg ikke er den eneste der finder produkterne anvendelige.

Selvom du har fået svar på det meste, vil jeg dog godt komme med mit syn på TMPGEnc programmerne (jeg mener dog kun at det er i hvert andet af mine indlæg hvor jeg nævner Pegasys' produkter ).

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Nu er her jo en frygtelig masse forskellige programmer - og det er lidt svært at danne sig et overblik over hvad man skal / kan bruge disse forskellige programmer til. Er der en, der kan give et sådant overblik?

Du skal gøre dig de forskellige trin under opbygningen af en DVD klart. En optagelse kan komme fra mange forskellige kilder: TV Capture kort, Internet streaming, DV kamera el. andet. En DVD har helt klare (og snævre) krav til formatet af optagelser (codec = MPEG2), opløsning (720/704/352x576/288).

Hvis dit kilde-materiale ikke overholder DVD standarden, kan du benytte TMPGEnc Xpress eller TMPGEnc Plus (Plus var/er freeware men er nu mere eller mindre erstattet af Xpress) til at konvertere til korrekt format. Produkterne er rimelig avancerede da de kan danne meget andet MPEG materiale end lige netop det DVD kompatible og det kan være svært at bevare overblikket (derfor findes der det simplere konverterings-program TMPGEnc DVD Source Creator til udelukkende at danne DVD kompatibelt materiale).

For at danne en korrekt DVD struktur (med menuer, kapitler, undertekster, styring i forhold til en DVD afspiller mv.) bruges et Author program (termen for denne del af processen). Author danner altså en DVD Video struktur udfra eksiterende materiale (billeder til menuer, optagelser) der i forvejen overholder DVD specifikationerne.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

jeg ønsker at resultatet skal være en freezeless og framepræcis redigeret DVD-video, der kan afspilles på almindelige DVD-afspillere.

Jeg har Ulead videostudio, som jeg måske kan bruge til at lave DVD-videoen med.

Spørgsmål:

Hvilket program er bedst at bruge til redigeringen?

Du skal bruge TMPGEnc DVD Author Pro hvis du både vil have freezeles og frameaccurate redigering.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Kan jeg bruge Ulead Videostudio til at lave DVD-videoen med?
Kan jeg bruge Ulead Videostudio til redigeringen?

Måske - kender ikke Ulead produkterne særlig godt.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Skal DVD-RW'en være i videomode?

Hvis du vil bruge det med DVD Author Pro er det ikke nødvendigt. Den kan både importere VR og Videomode optagelser (men danner altid Videomode).

Lidt baggrund: Pegasys er virksomheden, startet af den japanske TMPGEnc Plus udvikler efter produktet havde fundet stor udbredelse og anerkendelse som freeware udgave. TMPGEnc er iøvrigt en forkortelse for Tsunami MPEG Encoder, det oprindelige navn for produktet - ikke at forveksle med flodbølge katastrofen sidste år. Til de interesserede er Tsunami i det danske og engelske sprog hentet fra det japanske ord Tsunami (Tsu for Havn og Nami for Bølger) - et almindeligt forekommende ord på japansk.

Det amerikanske datterselskab af Pegasys der står for markedsføringen af produkterne på det amerikanske marked er TMPG inc.. Af uvisse årsager har Pegasys valgt foreløbig kun at markedsføre DVD Author Pro fra det amerikanske datterselskab.

Der er mig bekendt hverken danske eller europæiske distributører af TMPGEnc produkterne, men de kan f.eks. købes online på Amazon.com.

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
2jur Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2005 kl. 09:01

Flot Laursen

Jeg har også lige et spørgsmål om TMPG. Kunne godt bruge et program der kan dele en dvd i flere sektioner. Har kortvarigt prøvet  Tmpg MPEG EDITOR, syntes det var tungt og mærkeligt at redigere i. Kunne kun få det til at fjerne starten og slutningen, ikke noget i midten, men det er nok mig der ikke har forstået det rigtigt. Er der et andet program som er bedre egnet?.

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2005 kl. 09:39

Hej 2jur,

Oprindeligt skrevet af 2jur 2jur skrev:

Kunne godt bruge et program der kan dele en dvd i flere sektioner.

Hvis du blot ønsker at opdele en DVD ved at udvælge klippepunkterne mens menuerne bevares, kan du f.eks. nøjes med det gratis program VobBlanker. Prøv at se på de forskellige guides på sitet (specielt Previewing and Cutting with VobBlanker). Du kan klippe udvalgte sektioner af en optagelse fra eller fjerne hele optagelser, mens menuerne bevares.

Hvis du derimod ønsker at udvælge, redigere (slette sektioner) og danne DVD med ny menu udfra en optaget DVD, er TMPGEnc DVD Author det rigtige program (evt. Pro). Jeg synes på ingen måde det er vanskeligt at klippe med TMPGEnc programmerne (men måske du blot mangler at fange teknikken). Du skal indsætte klippe-markeringer ved start og slut billederne (med 'Set as start frame' / 'Set as end frame') - og derefter trykke knappen 'Edit menu', hvor du kan vælge at klippe det udvalgte fra - eller slette alt andet end det udvalgte. Se evt. også doom9's TMPGEnc DVD Author guide.

Opdatering: Glemte lige - TMPGEnc MPEG editor fungerer på samme måde som DVD Author med at klippe i optagelser, men du mangler hele delen med at kunne danne en DVD efterfølgende (MPEG editor danner kun MPEG optagelser som resultat).

/Lars 



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu