recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tænd/sluk ur på tv. Tager det skade?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTænd/sluk ur på tv. Tager det skade?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Emne: Tænd/sluk ur på tv. Tager det skade?
    Sendt: 14-April-2007 kl. 22:05

På mit gamle CRT tv havde jeg et tænd/sluk ur. Det tog strømmen fra tv, anlæg, dvd osv om natten.

Nu er spørgsmålet så om det er noget tv'et kan tage skade af?

Mit CRT tv gik kaput allerede efter kun 8 mdr dengang og jeg er lidt i tvivl om det var pga det ur eller om det har været noget andet galt.

Lige nu har jeg ikke noget tænd/sluk ur sat til og mit anlæg står faktisk tændt døgnet rundt fordi jeg glemmer at slukke det  og det koster faktisk en del på den måde.

Tør man sætte uret foran det hele igen eller vil det være en dårlig ide tror i?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2007 kl. 22:09

Køb sådan en som denne:

Klik på billedet, for at se et større billede

Strømspareskinne med master stik.
Produktet tilsluttet eks. TVét og derefter tilhørende produkter som DVD, Dekoder etc.
Når TVét slukkes vil de tilsluttede produkter automatisk følge med.
Max 300 W belastning på master stikket.

Brug den over hele huset,
da der er mange penge at spare på de små stanby lamper
følg vejledningen på æsken.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2007 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Køb sådan en som denne:

Strømspareskinne med master stik.
Produktet tilsluttet eks. TVét og derefter tilhørende produkter som DVD, Dekoder etc.
Når TVét slukkes vil de tilsluttede produkter automatisk følge med.
Max 300 W belastning på master stikket.

Brug den over hele huset,
da der er mange penge at spare på de små stanby lamper
følg vejledningen på æsken.

Den gør jo det samme som det ur jeg har, så det hjælper mig ikke meget hvis der er fare for at ødelægge noget.

Og anlægget skal køre selvom tv'et er slukket

Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2007 kl. 23:02

Umiddelbart må det være ligegyldigt, om det er et tænk/sluk ur eller dig der slukker på kontakten, ikke?

Hvis TV'et tager skade af det, så skal el-sparerådet (eller hvad de hedder) vel til at ændre deres kampagner?

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2007 kl. 23:08
Kan det være fordi, at TV'et tager en "kold tyrker" på den måde.. ?
Til top
bulk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2007 kl. 23:15

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Kan det være fordi, at TV'et tager en "kold tyrker" på den måde.. ?

Måske er det kun mig der er af den overbevisning. At man sku da ikke slukker for strømmen ! ..  Altså de er altid standby hvis i forstår.

Tror nærmere man slider(på komponenterne)  mere ved at slukke standby/hive stik ud.  End ved bare at bruge den almindelige sluk så den er standby og dermed bruger lidt strøm ja.

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2007 kl. 23:37
Mit er også altid i standby. Gider ikke bekymre mig om 500,- årligt... eller hvor meget det nu er.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Umiddelbart må det være ligegyldigt, om det er et tænk/sluk ur eller dig der slukker på kontakten, ikke?

Hvis TV'et tager skade af det, så skal el-sparerådet (eller hvad de hedder) vel til at ændre deres kampagner?

...Ole

Ja det ville jeg jo også mene, men når tv'et så går istykker inden for 8mdr så overvejer man det jo lige igen om det kunne være grunden.

Jeg tænkte ligesom Martin at det tog "en kold tyrker", men det lyder det jo ikke til efter jeres mening.

Kan godt være de 500kr om året ikke er vigtige for nogle af jer, men hvad så med de næste 500kr og de næste. Hvornår bliver det vigtigt? Jeg har ikke penge som skidt og selvom jeg havde, så ville jeg hellere bruge dem på noget frem for at fyre lejligheden op med dem. Tror virkeligt ikke der er mange der ved hvor dyre alle de "småbeløb" bliver i sidste ende.

Til top
bulk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Jeg tænkte ligesom Martin at det tog "en kold tyrker", men det lyder det jo ikke til efter jeres mening.

Kan godt være de 500kr om året ikke er vigtige for nogle af jer, men hvad så med de næste 500kr og de næste. Hvornår bliver det vigtigt? Jeg har ikke penge som skidt og selvom jeg havde, så ville jeg hellere bruge dem på noget frem for at fyre lejligheden op med dem. Tror virkeligt ikke der er mange der ved hvor dyre alle de "småbeløb" bliver i sidste ende.

Jo men hellere det end alt det døde elektronik.   Desuden bruger mit tv (plasma) bare 0.3 w i standby så det overlever jeg nok.  De fleste nyere ting bruger ikke særlig meget i strøm på standby. Men ja mange bække små ...bla bla 

Kunne heller aldrig finde på at tage strømmen fra min Dvd/hd optager. Er der virkelig nogle herinde der gør alt det besvær for at spare penge ?.

Bortset for det så er der vel garanti på tv'et, så det blir vel ordnet gratis....   Så må du jo forsætte med det sparetip, med at hive stikket ud. Det kan jo være du finder ud af at ikke alt elektronik kan lide det. Og må bide i det sure æble og blive en strømsluger .

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af bulk bulk skrev:

Jo men hellere det end alt det døde elektronik.   Desuden bruger mit tv (plasma) bare 0.3 w i standby så det overlever jeg nok.  De fleste nyere ting bruger ikke særlig meget i strøm på standby. Men ja mange bække små ...bla bla 

Kunne heller aldrig finde på at tage strømmen fra min Dvd/hd optager. Er der virkelig nogle herinde der gør alt det besvær for at spare penge ?.

Bortset for det så er der vel garanti på tv'et, så det blir vel ordnet gratis....   Så må du jo forsætte med det sparetip, med at hive stikket ud. Det kan jo være du finder ud af at ikke alt elektronik kan lide det. Og må bide i det sure æble og blive en strømsluger .

Nu er det jo heller ikke standby strøm jeg snakker om, men noget der er tændt i døgndrift og som skal slukke automatisk. Eneste grund til at de andre ting som dvd og tv kommer med er at de sidder på samme stik som timeren gør.

Standby strøm ville jeg også være ligeglad med, det er sammenlagt 80kr om året eller sådan noget.

Redigeret af bibihest - 15-April-2007 kl. 09:36
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 09:36

Ja det ville jeg jo også mene, men når tv'et så går istykker inden for 8mdr så overvejer man det jo lige igen om det kunne være grunden.

Jeg vil da mene det ikke har nogen betydning overhovedet om man slukker på kontakten eller gør det via et tændsluk ur.. for såvidt jeg ved kan man kun afbryde strømmen på en måde.. nemlig ved at afbryde strømmen  

Jeg har familie som hår brugt tænd sluk ure på tv - video i årevis uden problemer... jeg har endda selv tidligere brugt det selv at have samlet stikkene i en kontakt så at man kunne slukke når man gik ud af stuen.

Og det er jo ikke kun 500,- kr på tvet.. det er på alle de små standbylys osv. der står tændt, og med en familie som for eks. har 2 børn med tv og video/dvd computer steroanlæg samt tlf. ladere og andre ladere som hele tiden sidder i kan "baggrundsstrømmen" som man reelt lissågodt kunne spare være flere tusinde kr om året, og det er jo unødigt spild af energi... lissom at læse dagens avis  

Tror nærmere du har været uheldig og har fået en mandagsmodel som nok var gået i stykker alligevel, tændsluk ur eller ej.

Redigeret af rhsin - 15-April-2007 kl. 09:37
Mvh

René
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jeg vil da mene det ikke har nogen betydning overhovedet om man slukker på kontakten eller gør det via et tændsluk ur.. for såvidt jeg ved kan man kun afbryde strømmen på en måde.. nemlig ved at afbryde strømmen  

Jeg har familie som hår brugt tænd sluk ure på tv - video i årevis uden problemer... jeg har endda selv tidligere brugt det selv at have samlet stikkene i en kontakt så at man kunne slukke når man gik ud af stuen.

Og det er jo ikke kun 500,- kr på tvet.. det er på alle de små standbylys osv. der står tændt, og med en familie som for eks. har 2 børn med tv og video/dvd computer steroanlæg samt tlf. ladere og andre ladere som hele tiden sidder i kan "baggrundsstrømmen" som man reelt lissågodt kunne spare være flere tusinde kr om året, og det er jo unødigt spild af energi... lissom at læse dagens avis  

Tror nærmere du har været uheldig og har fået en mandagsmodel som nok var gået i stykker alligevel, tændsluk ur eller ej.

Ok lyder da som om jeg ikke er den eneste strømbesparende tosse i landet så  Kan godt være jeg bare har været meget uheldig med det gamle tv. Det håber jeg i hvert fald

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu