Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
kokkeole
Guld medlem
Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 852
|
Sendt: 15-April-2007 kl. 09:51 |
Kunne heller aldrig finde på at tage strømmen fra min Dvd/hd optager. Er der virkelig nogle herinde der gør alt det besvær for at spare penge ?.
Ja, alt andet undtaget min Sony 1010 HDD recorder. Tag f.eks. Selector. den er da en strømsluger.
Det er da ikke besværligt at slukke for en strømskinne, vel?
Dovenskaben længe leve
Hilsen Ole
|
Kokkeole If it's not broken, don't fix it. Marants NR1604 Panasonic DMP-BDT310 B&W DS 2 Dipole B&W CM 1 Subwoofer BW PV1 Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
|
 |
bulk
Guld medlem
Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
|
Sendt: 15-April-2007 kl. 09:51 |
bibihest skrev:
Nu er det jo heller ikke standby strøm jeg snakker om, men noget der er tændt i døgndrift og som skal slukke automatisk. Eneste grund til at de andre ting som dvd og tv kommer med er at de sidder på samme stik som timeren gør.
Standby strøm ville jeg også være ligeglad med, det er sammenlagt 80kr om året eller sådan noget.
|
Hvis du snakker så meget om at spare strøm (penge) hvorfor fanden sætter du så alt sammen på den samme timer ! det virker totalt åndsvagt at du vil lade noget kører som du jo åbenbart ikke har behov for.
Har du overvejet at købe nogle flere timere ?? du har vel mere end en stikkontakt ??
|
 |
Pokerface
Guld medlem
Oprettet: 29-December-2003
Point: 1357
|
Sendt: 15-April-2007 kl. 10:06 |
Hej. 
Jeg slukker nu også hver aften... Jeg gør det nu ikke "kun" af strømbesparende grunde, men ligeså meget af brand-sikkerheds grunde.
Elektronic som står i "Standby" og selv-antænder er faktisk blandt de hyppigste brandårsager i folks huse. Og jeg har et par gange set og ikke mindst lugtet hvordan en bolig kan blive raseret af en sådan elektronik-ildebrand. Lugten forsvinder faktisk aldrig mere... Der går ihvertfald mange år, før den er ude af huset igen. Røgen fra sådan noget brændende elektronik er forresten også yderst giftig, og sker det om natten, er det ikke rart at tænke på, hvad der så evt. kan ske, hvis man ligger og sover. Og så med børn i huset. 
Nå ja, godt nok findes der jo så "Røgalarmer", hvilke jeg da også har et par stykker af, men alligevel... Nej, jeg slukker sg'u helt, så er jeg på den sikre side. 
|
Mvh. Frede.  [COLOR=BLUE] TV: "Pana" TH-37PX70 Afspiller: "Pana" DMP-BD80
|
 |
bibihest
Guld medlem
Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
|
Sendt: 15-April-2007 kl. 10:38 |
bulk skrev:
bibihest skrev:
Nu er det jo heller ikke standby strøm jeg snakker om, men noget der er tændt i døgndrift og som skal slukke automatisk. Eneste grund til at de andre ting som dvd og tv kommer med er at de sidder på samme stik som timeren gør.
Standby strøm ville jeg også være ligeglad med, det er sammenlagt 80kr om året eller sådan noget.
|
Hvis du snakker så meget om at spare strøm (penge) hvorfor fanden sætter du så alt sammen på den samme timer ! det virker totalt åndsvagt at du vil lade noget kører som du jo åbenbart ikke har behov for.
Har du overvejet at købe nogle flere timere ?? du har vel mere end en stikkontakt ??
|
Forstår ikke helt dit anlæg, jeg vil jo netop slukke det som ikke skal køre om natten automatisk. Eneste grund til tv og dvd også bliver slukket er at det hele sidder i samme kontakt og der er kun den ene kontakt der hvor det hele står.
Og inde i skabet er der ikke plads til at have det.
Men jeg prøver, så må jeg jo håbe at det kun var et tilfæde at det gamle tv gik kaput
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 15-April-2007 kl. 10:41 |
Det er tilfældigt med det TV der gik i stykker tror jeg. Der findes jo TV der er blevet slukket flere gange hver eneste dag på kontakten for strøm, som altså ikke står standby, men som alligevel ikke er holdt op med at virke selv efter mange år. (vores) Og hvis der virkelig skulle være noget om snakken med at det skal stå standby for at holde længere, ville det for længst have været fremme i pressen. Det ville man have lagt mærke til.
Tag nogle af de ting man slukker helt for, forstærkere eller måske en PC (og jeg mener ikke bare knappen på fronten som ikke slukker helt ). De bliver slukket mindst en gang om dagen i årevis, uden at det påvirker levetiden. Og igen, hvis det gjorde, ville det forlængst være noget man havde lagt mærke til.
Måske er det oven i købet sådan at standby forkorter levetiden. Et TV der ikke tændes hver dag men kun af og til, belastes naturligvis mindre end et der stadig står standby. Og brandfaren er virkelig, adskillige er faktisk omkommet fordi et TV gik i brand i standby. Det sker næppe ellers, eller hvad?
Nogle ting har LCD displays der ses i standby med ur. Jamen hvad med levetiden for et sådant? Hvornår holder det op med at virke perfekt? På den anden side kan man måske ikke slukke alt. En hukommelse skal måske bevares.
Nå, ja..
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 15-April-2007 kl. 22:11 |
Pokerface skrev:
Elektronic som står i "Standby" og selv-antænder er faktisk blandt de hyppigste brandårsager i folks huse. Og jeg har et par gange set og ikke mindst lugtet hvordan en bolig kan blive raseret af en sådan elektronik-ildebrand. Lugten forsvinder faktisk aldrig mere... Der går ihvertfald mange år, før den er ude af huset igen. Røgen fra sådan noget brændende elektronik er forresten også yderst giftig, og sker det om natten, er det ikke rart at tænke på, hvad der så evt. kan ske, hvis man ligger og sover. Og så med børn i huset. 
|
Jeg kan kun støtte dig i det synspunkt nu jeg husker tilbage til mine yngre dage var jeg deltidsbrandmand i Århus, og der har jeg været til flere brande startet af tv (især ældre tv med meget støv og nullermænd bagi) men en jeg især husker var et barn som havde et 21-26 tommer tv på sit værelse som var eksploderet i billedrøret mens barnet havde ligget og sovet... heldigvis var barnet ikke kommet til skade... men sikke et chok familien havde fået... og røgalarmer er gode til at redde liv, men når de er gået igang er elektronikken allerede stået af da det er en tommelfingerregel har elektronik fået bare lidt røg så er det formentlig så sodskadet at det ikke kan betale sig at rense og forsikringen plejer at betale nyt... men der skal ingen røg til før alt lugter langt væk.. og det er meget omstændigt at rense for slet ikke at snakke om personlige og uerstattelige ting som billeder o.lign.
Så jeg syntes bestemt det er en god idet at have tændslukur på både før strømbesparelse, men også som sikkerhed hvis nullermændene og støvet presser på som brandforebyggelse 
|
Mvh
René
|
 |
Pokerface
Guld medlem
|
Sendt: 16-April-2007 kl. 06:57 |
Hej "rhsin". 
Ja, at et gammelt TV kan brænde, det kan man jo forstå.
Men nogen jeg kender havde et ca. 3/4 år gammelt TV (mener det var et Philips) som pludselig havde selvantændt imens familien var på arbejde... Det var bestemt ikke spændende at komme hjem til.
Elektronikken var fra fabrikken behandlet med noget brandhæmmende noget, så der var ikke opstået en egentlig brand, men nærmere sådan en "ulmen" fra komponenterne, og varmen må ha' været meget høj, for en del af "indholdet" var på det nærmeste smeltet... Jeg siger dig, FØJ hvor det stank. 
Sevfølgelig var det en fejl i apparatet som var skyld i det, og de fik da også et nyt, men jeg ville ikke bryde mig om at det skete hos mig.
Jeg ved da også godt, at det ikke er noget man hører om hver dag, men jeg så engang en "liste" over selv-antændte brande, og der mener jeg at de hyppigste var "Tørretumblere" fulgt af "Køleskabe/Frysere" og så på 3. pladsen kom "TV/Musikanlæg" og lign.
Redigeret af Pokerface - 16-April-2007 kl. 07:01
|
|
 |
bibihest
Guld medlem
Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
|
Sendt: 16-April-2007 kl. 07:34 |
Det er måske slet ike så dumt med det tænd/sluk halløj alligevel så :)
Nu vi er ved det, hvordan er brandfaren mon egentligt på et fladskærms tv? I et CRT er der jo spoler og skidt og kram med højspænding som sikkert lettere kan forårsage ild. Men hvor meget er der i et fladskærmstv?
Selve computeren deri kører vel kun med en lav spænding går jeg ud fra.
|
 |
Pokerface
Guld medlem
|
Sendt: 16-April-2007 kl. 08:46 |
Hej. 
Næææ, jeg syn's IKKE, at det er dumt at slukke... (Jeg gør det jo så også selv) 
Hvordan det så forholder sig med en moderne Fladskærm, det ved jeg faktisk ikke rigtigt, men det er jo ikke strømførende elektronik der mangler i sådan et... Og ja, det meste af det kører jo muligvis nok med lave spændinger, men apparatets totale strømforbrug, er jo ikke blevet mindre af den grund.
Forresten har jeg en kammerat, hvis PC brændte her forleden... Pludselig begyndte den at hvæse og sprutte, hvorefter at flammerne stod ud af den... Dette skete dog under brug, så det har jo nok været omformeren i den, der stod af... Men alligevel en lidt ubehagelig oplevelse. Og godt det ham selv der sad ved den... Havde det været en af ungerne, havde den jo bare fået lov at brænde ud, fordi barnet var flygtet af skræk.
|
|
 |
HarBrug for 32
Bruger
Oprettet: 04-Februar-2007
Point: 238
|
Sendt: 16-April-2007 kl. 10:52 |
Slukker da også helt ned for min stue før jeg går til køjs. Der er sgu efterhånden så meget elektronik, at det nok er en tur til london (øl og fodbold) man kan spare sammen over 2-3 år...
og når man så hører den med brandsikkerhed. Ja så kan der vist ikke være megen tvivl.
|
Blue is the Colour!
SHUBIDUA: Hvis jeg havde penge så skulle I bare se...
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 17-April-2007 kl. 10:58 |
Jamen et godt råd om man skulle bruge tændsluk ur kunne være:
Det er jo altid godt at spare på standbystrømmen hvis ikke for økonomien så for miljøets skyld (hvis man ganger op mener jeg at have læst et sted at mindst 10-15% af det totale elforbrug er udelukkende standbystrøm)
Ellers hvis det gælder brandsikkerhed vil det ganske sikkert være fornuftigt at slukke alt det udstyr som man ikke bruger, men det kan jo være både besværligt og hysterisk at sætte timere på alt.
Så hvis man husker at støvsuge sit elektriske udstyr så der ikke sker en ophobning af støv og nullermænd som kan resultere i reduceret køling af diverse enheder så syntes jeg man er et stykke af vejen.
Dernæst gælder det om at sikre at udstyret har den foreskrevne "luft" omkring sig, det er tit mange glemmer hvor meget luft der faktisk skal være omkring højtydende elektronik (mig selv inklusiv).
Desuden er det ikke en skade at se hvad er der over og under det elektroniske udstyr, en brand udvikler sig oftest med varme opad, dvs er der lampeskærme i stof gardiner og andet letantændeligt så vil det helt sikkert kunne skabe situationer hvor en brand kan udvikle sig langt mere voldsomt end hvis de ikke havde været der (husk hvis man har ting stående findes der faktisk diverse brændhæmmende midler i dag som man kan behandle mange ting med, jeg kender dog ikke nærmere til dem).
Man skal osse være opmærksom på hvad der står under udstyret, da meget elektronik er pakket ind i diverse plastmaterialer som ved kraftig varmepåvirkning giver sig til at "dryppe" med flammer, og er der tæpper puder og andre letantændelige ting under kan disse også være med til at skabe en større udvikling.
Så jo mindre "bløde" ting man har omkring sit grej jo bedre isolerer man området i tilfælde af brand, og man kan ved at være lidt påpasselig måske isolere en brand til kun at have skadet omkring 1 kvm (+ evt røgskader), fremfor at hele stuen har stået i brand med risiko for at hele huset/lejligheden ryger.
Men det handler naturligvis om at finde et kompromis man kan leve med, så det ikke er nødvendigt at have fladskærmen monteret inde i pejsen
Også skal man altså lige huske på at det faktisk kun er en meget lille andel der faktisk oplever en ulykke, og det er jo altid for naboen det sker.... eller er det 
Redigeret af rhsin - 17-April-2007 kl. 11:20
|
Mvh
René
|
 |
Ole
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 04-April-2005
Point: 874
|
Sendt: 17-April-2007 kl. 15:25 |
Nu har jeg talt med EL-sparefonden.
De har aldrig hørt om problemer med tænd/sluk-ure.
Det eneste man skal være opmærksom på er, at apparatet skal stå i standby, når det bliver slukket.
De nævner f.eks. PS3, hvor det formodes, at der er risiko for at harddisken tager skade, hvis konsollen slukkes mens den kører.
...Ole
|
Moderator, recordere.dk
|
 |