Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6628
|
Emne: Tænk: Butikker vildleder om batterier Sendt: 04-Marts-2011 kl. 15:35 |
Der er også 2 års reklamationsret på batterier i bærbare pc'er.
Det vidste jeg ikke, så jeg er også blevet vildledt
|
Venlig hilsen KB
|
|
Jakabov
Guld medlem
Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Status: Offline
Point: 1330
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 15:42 |
Alt det her med reklamationsret, bevisbyrde osv. burde bare droppes. Så lav perioden kortere eller længere og kald det garanti istedet.
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 15:45 |
Ja 1 års fuld garanti, som vi havde tidligere, gav ikke alle de problemer
|
|
aerik
Guld medlem
Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 18:07 |
Er helt enig. Har selv arbejdet i butik og hold kæft hvor kommer man nemt op og diskuterer om bevisbyrden. På produkter med ægte garanti var der sjældent noget at komme efter. Drop reklamationsretten og giv garanti.
|
|
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 23:11 |
Bevisbyrden er vel reelt ikke noget problem, så vidt jeg ved er myndighedernes holdning at man som privatperson ikke har mulighed for at bevise ret meget i forhold til ting der går i stykker mens der er reklamationsret, så det ender alligevel med at være sælgeren der skal bevise at forbrugeren har brugt tingen forkert.
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 05-Marts-2011 kl. 03:59 |
Kampus skrev:
Ja 1 års fuld garanti, som vi havde tidligere, gav ikke alle de problemer |
Øh, tidligere havde du et års reklamationsret. Nu har du to års reklamationsret med 6 måneders formodningsregel.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
jcmoey
Ny bruger
Oprettet: 07-Juni-2011
Status: Offline
Point: 2
|
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 14:54 |
Det er helt korrekt at du har to års reklamationsret på batterier. Der hvor butikkerne har gjort en fejl har været, at de har afvist kundens reklamation af bl.a. dårlige batterilevetider.
Det er ikke op til butikken at bedømme, om et batteri, som er en sliddel, er normalt slidt, eller om der er en særlig fejl på produktet. Kunden har ret til at reklamere, og butikken skal sende batteriet til værksted, hvor det så skal testes efter ovenstående.
|
|
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
|
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 15:27 |
jcmoey skrev:
Det er helt korrekt at du har to års reklamationsret på batterier. Der hvor butikkerne har gjort en fejl har været, at de har afvist kundens reklamation af bl.a. dårlige batterilevetider.
Det er ikke op til butikken at bedømme, om et batteri, som er en sliddel, er normalt slidt, eller om der er en særlig fejl på produktet. Kunden har ret til at reklamere, og butikken skal sende batteriet til værksted, hvor det så skal testes efter ovenstående. |
Jeg elsker bare det her!
Når man øger garantien på batterierne, glemmer man tage misteltenen i Ed.
Batterier er ikke elektronik, det er Kemi. Ejerne af Batterier har indflydelse på hvor længe dette holder, og ikke en dag over 20 måneder.
Hos de ejere som er, uheldige med deres Computerbatteri.
Redigeret af moho - 07-Juni-2011 kl. 15:30
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 18:50 |
aerik skrev:
Er helt enig. Har selv arbejdet i butik og hold kæft hvor kommer man nemt op og diskuterer om bevisbyrden. På produkter med ægte garanti var der sjældent noget at komme efter. Drop reklamationsretten og giv garanti.
|
Nu er der jo ikke noget i lovgivningen der forhindrer en butik eller en producent i at yde garanti. Hvis man synes det er noget "bøvl", så kan man jo bare give dén garanti. "Garanti" kan der iøvrigt per definition ikke lovgives om, da begrebet "Garanti" dækker over noget man yder _udover_ dét lovgivningen stiller én i udsigt. At begrebet så bruges i flæng, det er noget andet - men vi vil aldrig se en lovgivning der omfatter "garanti". Problemet i lovgivningen er at den skal dække bredt, vi kan ikke lave en lovgivning der dækker specifikke produkter - så kan vi ikke lave andet end at opdatere lovgivning hele tiden. Hvis man som kunde synes at det er noget bøvl at stå og diskutere garanti vs. reklamationsret, så kan man jo tilsvarende "bare" vælge at handle dér hvor man rent faktisk får garanti, og så er man ude over dét problem (indrømmet, i nogle brancher findes dét valg ikke rigtigt i praksis).
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 18:53 |
Brixen skrev:
Der er også 2 års reklamationsret på batterier i bærbare pc'er.
Det vidste jeg ikke, så jeg er også blevet vildledt
|
Iøvrigt, så er der 2 års reklamationsret på _alt_. Man skal bare være klar over hvad det er reklamationsretten dækker over: Retten til at reklamere over fejl der var på produktet ved købstidspunktet. Det er ikke en ret til at reklamere over fejl der opstår hen ad vejen. Men for visse produkter antager man i praksis at hvis produktet fejler ved normal brug, så skyldes det at produktet indeholdt fejl fra starten. Og dén antagelse har intet med de 6 måneders formodningsregel at gøre.
|
|
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6628
|
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 19:10 |
Nu ser jeg at tråden er genoplivet. Så vil jeg fortælle at jeg fornylig har fået et nyt batteri til Harmony 900. Jeg tror den er mellem 1 og 2 år gammel, men batteriet døde (kunne kun holde et par timer), så jeg ringede til Logitech, som sendte et nyt uden beregning. Det synes jeg er god behandling.
|
Venlig hilsen KB
|
|
aerik
Guld medlem
Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
|
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 19:42 |
Otto J skrev:
aerik skrev:
Er helt enig. Har selv arbejdet i butik og hold kæft hvor kommer man nemt op og diskuterer om bevisbyrden. På produkter med ægte garanti var der sjældent noget at komme efter. Drop reklamationsretten og giv garanti.
|
Nu er der jo ikke noget i lovgivningen der forhindrer en butik eller en producent i at yde garanti. Hvis man synes det er noget "bøvl", så kan man jo bare give dén garanti.
|
Nej er godt klar over loven ikke forhindrer at yde garanti. Men det gør bundlinjen når direktørene i de forskellige kæder skal finde ud af hvordan politiken i butikken skal være. SOm forbruger vil jeg indrømme jeg går efter butikker der yder ægte garanti, men jeg kan sagtens se det fra butikkens synsvinkel. (Vil ikke argumenterer for hvad der giver flest penge på bundlinjen ægte garanti eller købeloven, men dette var hvad vi fik oplyst af både driftledere og kædedirektører)
|
|