recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tænk: Butikker vildleder om batterier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTænk: Butikker vildleder om batterier

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6628
Direkte link til dette indlæg Emne: Tænk: Butikker vildleder om batterier
    Sendt: 04-Marts-2011 kl. 15:35
Der er også 2 års reklamationsret på batterier i bærbare pc'er.

Det vidste jeg ikke, så jeg er også blevet vildledt Confused

Venlig hilsen
KB
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Status: Offline
Point: 1330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 15:42
Alt det her med reklamationsret, bevisbyrde osv. burde bare droppes. Så lav perioden kortere eller længere og kald det garanti istedet. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 15:45
Ja 1 års fuld garanti, som vi havde tidligere, gav ikke alle de problemer Confused
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 18:07
Er helt enig.
Har selv arbejdet i butik og hold kæft hvor kommer man nemt op og diskuterer om bevisbyrden.
På produkter med ægte garanti var der sjældent noget at komme efter. Drop reklamationsretten og giv garanti.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 23:11
Bevisbyrden er vel reelt ikke noget problem, så vidt jeg ved er myndighedernes holdning at man som privatperson ikke har mulighed for at bevise ret meget i forhold til ting der går i stykker mens der er reklamationsret, så det ender alligevel med at være sælgeren der skal bevise at forbrugeren har brugt tingen forkert.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 03:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja 1 års fuld garanti, som vi havde tidligere, gav ikke alle de problemer Confused


Øh, tidligere havde du et års reklamationsret.

Nu har du to års reklamationsret med 6 måneders formodningsregel.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jcmoey Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juni-2011
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2011 kl. 14:54
Det er helt korrekt at du har to års reklamationsret på batterier. Der hvor butikkerne har gjort en fejl har været, at de har afvist kundens reklamation af bl.a. dårlige batterilevetider.
Det er ikke op til butikken at bedømme, om et batteri, som er en sliddel, er normalt slidt, eller om der er en særlig fejl på produktet. Kunden har ret til at reklamere, og butikken skal sende batteriet til værksted, hvor det så skal testes efter ovenstående.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2011 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af jcmoey jcmoey skrev:

Det er helt korrekt at du har to års reklamationsret på batterier. Der hvor butikkerne har gjort en fejl har været, at de har afvist kundens reklamation af bl.a. dårlige batterilevetider.
Det er ikke op til butikken at bedømme, om et batteri, som er en sliddel, er normalt slidt, eller om der er en særlig fejl på produktet. Kunden har ret til at reklamere, og butikken skal sende batteriet til værksted, hvor det så skal testes efter ovenstående.
Jeg elsker bare det her!
 
Når man øger garantien på batterierne, glemmer man tage misteltenen i Ed.
Batterier er ikke elektronik, det er Kemi. Ejerne af Batterier har indflydelse på hvor længe dette holder, og ikke en dag over 20 måneder.
Hos de ejere som er, uheldige med deres Computerbatteri.


Redigeret af moho - 07-Juni-2011 kl. 15:30
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2011 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Er helt enig.
Har selv arbejdet i butik og hold kæft hvor kommer man nemt op og diskuterer om bevisbyrden.
På produkter med ægte garanti var der sjældent noget at komme efter. Drop reklamationsretten og giv garanti.


Nu er der jo ikke noget i lovgivningen der forhindrer en butik eller en producent i at yde garanti. Hvis man synes det er noget "bøvl", så kan man jo bare give dén garanti.

"Garanti" kan der iøvrigt per definition ikke lovgives om, da begrebet "Garanti" dækker over noget man yder _udover_ dét lovgivningen stiller én i udsigt. At begrebet så bruges i flæng, det er noget andet - men vi vil aldrig se en lovgivning der omfatter "garanti".

Problemet i lovgivningen er at den skal dække bredt, vi kan ikke lave en lovgivning der dækker specifikke produkter - så kan vi ikke lave andet end at opdatere lovgivning hele tiden.

Hvis man som kunde synes at det er noget bøvl at stå og diskutere garanti vs. reklamationsret, så kan man jo tilsvarende "bare" vælge at handle dér hvor man rent faktisk får garanti, og så er man ude over dét problem (indrømmet, i nogle brancher findes dét valg ikke rigtigt i praksis).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2011 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Der er også 2 års reklamationsret på batterier i bærbare pc'er.

Det vidste jeg ikke, så jeg er også blevet vildledt Confused



Iøvrigt, så er der 2 års reklamationsret på _alt_. Man skal bare være klar over hvad det er reklamationsretten dækker over: Retten til at reklamere over fejl der var på produktet ved købstidspunktet. Det er ikke en ret til at reklamere over fejl der opstår hen ad vejen. Men for visse produkter antager man i praksis at hvis produktet fejler ved normal brug, så skyldes det at produktet indeholdt fejl fra starten. Og dén antagelse har intet med de 6 måneders formodningsregel at gøre.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6628
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2011 kl. 19:10
Nu ser jeg at tråden er genoplivet. Så vil jeg fortælle at jeg fornylig har fået et nyt batteri til Harmony 900. Jeg tror den er mellem 1 og 2 år gammel, men batteriet døde (kunne kun holde et par timer), så jeg ringede til Logitech, som sendte et nyt uden beregning. Det synes jeg er god behandling.
Venlig hilsen
KB
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2011 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Er helt enig.
Har selv arbejdet i butik og hold kæft hvor kommer man nemt op og diskuterer om bevisbyrden.
På produkter med ægte garanti var der sjældent noget at komme efter. Drop reklamationsretten og giv garanti.


Nu er der jo ikke noget i lovgivningen der forhindrer en butik eller en producent i at yde garanti. Hvis man synes det er noget "bøvl", så kan man jo bare give dén garanti.

 
Nej er godt klar over loven ikke forhindrer at yde garanti. Men det gør bundlinjen når direktørene i de forskellige kæder skal finde ud af hvordan politiken i butikken skal være.
SOm forbruger vil jeg indrømme jeg går efter butikker der yder ægte garanti, men jeg kan sagtens se det fra butikkens synsvinkel. (Vil ikke argumenterer for hvad der giver flest penge på bundlinjen ægte garanti eller købeloven, men dette var hvad vi fik oplyst af både driftledere og kædedirektører)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu