|
|
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7981 |
![]() |
Man skal betale for at læse artikler på eksperten.dk
![]() |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9432 |
![]() |
jo jo men prøv at søg på "netværk" eller "delt printer", "delt drev" på www.eksperten.dk Det er gratis.... |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7981 |
![]() |
Jeg har kørt netværksguide på begge computere. Og jeg har lavet deling af drevene på den bærbare. Men jeg kan ikke se drevene på den bærbare på den stationære under f.eks. netværkssteder. Hvordan? Jeg kender godt det med at "map networkdrive" eller hvad det nu hedder, er det det jeg skal bruge? Men det hjælper jo ikke når jeg ikke kan se den bærbares drev... Jeg håber ikke nogen siger jeg skal genstarte den bærbare efter at have kørt netværksguide - fordi det kan den ikke klare og så går der måske en time inden jeg kan tænde den igen... |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
HenrikH ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 733 |
![]() |
Hej Thorvald, Check lige under Kontrolpanel, Brugerkonti, at gæstekontoen er aktiv på begge maskiner - ellers tillader de ikke adgang til drev mv. (med mindre der oprettes en bruger (=brugeren på maskinen, der skal se den andens drev). På maskinen, du vil have adgang til skal drevene være delte. Højreklik drevet (eller mappen) og vælg "Deling og sikkerhed" - sæt hak i "Del denne mappe på netværket" og giv den et navn. Sæt også hak i "Tillad nedtærksbrugere, at ændre i mine filer" - ellers kan du ikke skrive til drevet fra den anden PC. Drev/mapper, der er delte får en lille hånd under sig som ikon, Prøv så at gå i stifinder på den anden maskine (den du vil have adgang fra) og tast i Adresselinien \\maskine\ eller \\ip-adresse\, hvor maskine er lig maskinnavn på maskinen du vil have tilgang til og ip-adresse er ip-adressen på maskinen du vil have tilgang til. Så skulle du kunne se drevene - og få adgang til dem. Du kan så højreklikke dem og vælge at lave en permanent "mapning" til dem og du skal så angive et drevbogstav - f.eks. "k". Drevet vil så fremover optræde i stifinderen som "k-drevet" (forudsat, at den anden maskine er tændt). Maskinnavnet kan du se med kommandoen "ipconfig /all" fyret af fra en dos boks (Start, Kør, skriv cmd tryk enter). Ud for linien "værtsnavn" står maskinnavnet. Forvirret - spørg igen |
|
mvh
Henrik |
|
![]() |
|
![]() |
Øv det virker ikke - på den stationære får jeg at vide at den ikke kan finde "VEGA-1850", der navnet på den bærbare. Er navnet ugyldigt? (på grund af bindestreg) og i så fald hvad gør jeg ved det? Drevene har en hånd på den bærbare - så de skulle være delt. |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
![]() |
Aaaaaah, jubiiiii - det virker når jeg skriver IP-adressen - så navnet var nok ugyldigt.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
![]() |
Og nu er jeg igang med at kopiere filerne fra den bærbare...
![]() ![]() |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
tychsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 476 |
![]() |
Jeg har ikke lige fulgt med i debatten, men kan just tilføje (ganske for sent), at man altid bør bruge IP i stedet for Windows eget forsøg på brugervenlig DNS. Når du skriver en PC's "navn", så er det bare et alias for en given IP. Set fra netværkets sysnspunkt, er det med computer-navne noget ukendt noget. Det er noget der er kommet fra Microsofts side, for at gøre det hele mere brugervenligt (det virker så bare modsat). Jeg har selv været ved at rive hårene ud af hovedet før i tiden og har konstateret, at bare fordi B. Gates mener, at en PC bør have et navn, så er det altså ikke det, der tænder et nætværk. Brug altid IP - det virker! |
|
![]() |
|
HenrikH ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 733 |
![]() |
Sådan Thorvald Hvad med gæstekontoen var den deaktiveret (og nu aktiveret?) Har du fået lavet en permanent mapning (tilslutning til netværksdrev). Det burde i øvrigt virke med computernavn - selvom der er bindestreg. Du kan også se navnet (og rette det) under Kontrolpanel, System, Fanebladet "Computernavn", knappen "Skift". Men IP er ok - eneste problem, er hvis din router tildeler et andet IP nummer på et tidspunkt - det kan ske, da routeren sikkert er sat op til at køre DHCP (dvs. den giver din PC en IP-adresse). Ofte tildeles den samme adresse igen og igen (den bruger MAC-adressen til at identificere pc'en med så den kan få samme IP hver gang). Men skulle det på et tidspunkt ikke virke med IP-adressen så check lige, at den ikke er ændret. Det kan i øvrigt løses ved at sætte pc'erne til fast IP, men det er ikke nær så praktisk som DHCP tildelt IP er. |
|
mvh
Henrik |
|
![]() |
|
![]() |
Ja, gæstekontoen var deaktiveret på begge computere - og er nu aktiverede. Ja, jeg har lavet permanent tilslutning af netværksdrev - så nu figurerer de også under min computer (og den foretrækker jeg frem for stifinder). Ok, det med IP-adresse eller computernavn må jeg så vende tilbage til hvis det bliver aktuelt. Det vil sige, at computernavn burde virke - også selvom IP-adressen skifter? Tak for hjælpen! |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
![]() |
Kan man ændre navnene på de tilsluttede netværksdrev, så de får et mere sigende navn, end blot et bogstav og en ip adresse??
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
![]() |
Ja, du kan evt. prøve at ændre det (se forrrige indlæg fra mig) og fjerne bindestregen. Den skal genstartes efter ændringen Eneste problem med at åbne gæstekontoen, er at man er lidt mere sårbar overfor for uvedkommende adgang (fra internettet). Men din router har sikkert firewall indbygget (har alle vist idag), så den skulle spærre for det. Prøv at teste din sikkerhed. Gå ind på www.grc.com og find linket "ShieldsUp" og et godt stykke nede igen "ShieldsUp". Klik på det og klik derefter på "Proceed". Derefter kommer en bjælke lidt nede, hvor du kan vælge f.eks. "All Service Ports". Derefter tester siten om den kan få adgang til din maskine. Du skulle gerne få en masse grønne kasser (port er skjult for internettet), måske en enkelt blå eller 2 (port er synlig, men lukket), MEN INGEN røde (port er synlig og åbne) - ellers er den gal! Prøv også testen "File sharing". Redigeret af HenrikH |
|
mvh
Henrik |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |