recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - To computere - netværk, filoverføring??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTo computere - netværk, filoverføring??

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7981
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2005 kl. 08:32
Hvordan kan det være, at internetforbindelsen forekommer, at være noget langsommere på den stationære, mens den er pænt hurtig på den bærbare??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
icqnurse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-September-2004
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2005 kl. 07:07
Husk nu at arbejdsgruppen på de delte pc'er skal være den samme, så plejer de også at finde hinanden under NETVÆRKSSTEDER.
Til top
papabear Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Marts-2004
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2005 kl. 07:17
Oprindeligt skrevet af tychsen tychsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Aaaaaah, jubiiiii - det virker når jeg skriver IP-adressen - så navnet var nok ugyldigt.

Jeg har ikke lige fulgt med i debatten, men kan just tilføje (ganske for sent), at man altid bør bruge IP i stedet for Windows eget forsøg på brugervenlig DNS.

En sandhed med modifikationer. Bruger man IP-adresser, er man samtidig udelukket fra at benytte DHCP-teldelte IP-adresser, som jo - ud over at være hamrende nemt - er standardopsætningen på vel nok samtlige SOHO-routere på det danske marked.
by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)

Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-November-2004
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2005 kl. 11:51

Oprindeligt skrevet af papabear papabear skrev:

En sandhed med modifikationer. Bruger man IP-adresser, er man samtidig udelukket fra at benytte DHCP-teldelte IP-adresser, som jo - ud over at være hamrende nemt - er standardopsætningen på vel nok samtlige SOHO-routere på det danske marked.

Vrøvl... om du selv har defineret din IP, eller om Routeren har gjort det via DHCP er totalt ligegyldigt. Jeg mapper hver eneste dag (automatisk) drev på PC'ere med DHCP-tildelte IP'er. Det er intet problem. Desuden tildeler vores Router de samme IP'er til hver PC hver gang, så det er lidt ligesom at kører med fast IP - trods de er DHCP-tildelte.

Er man imidlertid i tvivl om, hvilken IP man har fået tildelt af routeren, så tjek den pågældendes PC i "status for LAN-forbindelse" -> "understøttelse".

Til top
papabear Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Marts-2004
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2005 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af tychsen tychsen skrev:

Vrøvl... om du selv har defineret din IP, eller om Routeren har gjort det via DHCP er totalt ligegyldigt. Jeg mapper hver eneste dag (automatisk) drev på PC'ere med DHCP-tildelte IP'er. Det er intet problem. Desuden tildeler vores Router de samme IP'er til hver PC hver gang, så det er lidt ligesom at kører med fast IP - trods de er DHCP-tildelte.

Er man imidlertid i tvivl om, hvilken IP man har fået tildelt af routeren, så tjek den pågældendes PC i "status for LAN-forbindelse" -> "understøttelse".

Vrøvleren her er dig. Der er jo ikke meget grin ved at skulle definere IP-adressen om i opsætningen, hver gang man skal fildele - og nu er det jo langtfra alle der benytter "alle" PC'er hver dag (ligesom lease-tiden er vildt forskellig fra router til router, og på en del routere er den end ikke mulig selv at definere.

Det er ikke for meget at forlange, at enhver bruger kan benytte enhver PC, uden at skulle kunne finde ud af at definere deling - faktisk er det lige omvendt, ingen brugere burde have brug for det (når først opsætningen er lavet), og ingen "normal" bruger burde have rettigheder til det.
by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2005 kl. 22:16
Nu ved jeg ikke hvem, der vrøvler mest, men hovedsagen er vel - for den almindelige bruger, der har lavet et lille netværk, for at den bærbare kan udnytte den stationæres ressourcer, såsom harddisk plads, printer og internetforbindelse, deling og overførsel af filer. Dette skulle gerne kunne gøres uden at man skal tænke på om der er forbindelse til de delte mapper.

Thorvald.
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2005 kl. 11:58

Vrøvleren her er dig. Der er jo ikke meget grin ved at skulle definere IP-adressen om i opsætningen, hver gang man skal fildele - og nu er det jo langtfra alle der benytter "alle" PC'er hver dag (ligesom lease-tiden er vildt forskellig fra router til router, og på en del routere er den end ikke mulig selv at definere.

Det er ikke for meget at forlange, at enhver bruger kan benytte enhver PC, uden at skulle kunne finde ud af at definere deling - faktisk er det lige omvendt, ingen brugere burde have brug for det (når først opsætningen er lavet), og ingen "normal" bruger burde have rettigheder til det.

Jeg tror vi misforstår hinanden. Når jeg skriver: "Vrøvl... om du selv har defineret din IP, eller om Routeren har gjort det via DHCP er totalt ligegyldigt." - så passer det. Jeg ved ikke hvorfor en DHCP-router gerne tildeler den samme IP til den samme PC hver gang PC'en startes, men sådan gør min i hvert fald. Og det gør mange andre Routere jeg har sat op.

På alle husets PC'ere (3 stk's) kørers der med DHCP-tildelt IP. Alle 3 PC'ere har mappede drev til nogle af de 2 andre (alt efter hvad den enkelte PC skal bruge). Og når man mapper et drev, så er det bare at jeg mener, at det er bedre at bruge IP i stedet for Windows' PC-navn. Eksempel gives:

Bruger aldrig: \\Kontor-pc\D$

Bruger altid: \\192.168.0.3\D$

Jeg har oplevet for mange gange, at når jeg benytter PC'ens "navn", så får jeg ofte fejl-meldinger og kan ikke få kontakt med den enkelte PC. Forleden var min kompagnion her med sin laptop. Han fik et kabel og han kom på routeren... DHCP'en tildelte ham en IP og han kunne komme på nettet. Så skulle han mappe et drev på min den stationære PC, og han skrev \\stationaer\J$ og vi ventede... til sidst kom der en fejlmelding: "Den ønskede PC kan ikke nås" eller sådan noget. Så sagde jeg til ham, at han ALTID skal bruge IP: \\192.168.0.2\J$ - og vupti... login-boksen kom med det samme frem.

Disse betragtninger må du da være enig med mig i...?

Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2004
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2005 kl. 18:52

Tychsen, jeg tror du overser Papabear's pointe

Som Papabear skriver, er der en leasetime på routerens DHCP server. Det vil sige, at man kan ikke være sikkert på at få samme IP, hvis man logger på efter ens leasetime er udløbet. (leasetime = hvor langt tid en pc kan "leje" en IP-adresse fra routeren).

Men, at man så ofte vil få samme IP, selvom leasetime er udløbet er så noget helt andet, men igen man kan ikke være sikker.

Så kan man få det til at virke med computernavn i stedet for IP og i øvrigt ikke har problemer med det, er det den bedste løsning.

Men OK, jeg bruger da ofte selv IP i stedet for computernavn.

PS. på nogle routere (f.eks. min D-link) er det muligt at sætte en Static Ip, så vil routerens DHCP server ud fra computerens Mac-adresse tildele samme IP hver gang.

mvh

Henrik
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2005 kl. 21:17

OK. Så er vi vidst alle med. Hvorfor skulle vi dog også være uenige? Jeg undskylder for min misforstående indblanding i indlægget og kan forstå, at mine betragtninger holder vand. Men en netværks-teoriteker er jeg jo ikke... og havde det ikke været for sådan en klaphat som mig, så havde denne diskusion nok ikke eksisteret. Men jeg holder stadig på, at man bruge IP.

Nå, noget andet: hvad nu hvis man bestemmer sig for at bruge fast IP. Er der ulemper og fordele (ud over at man nu med sikkerhed ved, hvilken IP ens PC har) ved at benytte fast IP versus DHCP-tildelt IP?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2007 kl. 00:23

Ja - nu skal jeg jo snart til det her igen. (Som I kan se af andre emner). Min gamle bærbare kom aldrig til ære og værdighed igen, så alt det netværks-noget fik jeg stort set kun brugt til at overføre data fra den bærbare til den stationære.

Er Windows 98 boot diskette og fdisk, den eneste måde at lave partitionering på, når man kører XP Pro eller Vista. Eller er der kommet nye metoder til? Desuden har den nye bærbare jo ikke diskette drev... hmm.  Og man kan vek ikke bare kopiere diskettens indhold over på et memory stick.

En fordel bed den nye bærbare er jo at den har indbygget trådløst, så det er jo smart!

Thorvald.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2007 kl. 01:30

Hej Thorvald - længe siden

Du skal ikke bruge W98 bootdisk eller fdisk til nogle af disse systemer

Både XP pro og Vista har egne indbyggede partitionerings værktøjer.

Vista mere udvidet end XP

Disken bliver automatisk partitioneret og formateret under installationen af begge systemer udfra de svar du giver under installationsguiden hvor du bliver spurgt om disse ting.

Men hvad er det du vil partitionere Thorvald ?

Prøv at beskrive det scenarie du ønsker med din nye bærbare, så kan vi bedre råde dig

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Vendel Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2004
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2007 kl. 08:46

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Desuden har den nye bærbare jo ikke diskette drev... hmm.  Og man kan vek ikke bare kopiere diskettens indhold over på et memory stick.

Jo, det kan sagtens. Dog vil det ved installetion af ældre programmer, der f.eks. skal have indlæst koder fra en diskette, være nødvendig at ændre drevbogstav, til A. Men det er nu også meget let(XP).

PV
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu