recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - To squeeze or not to Squeeze?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

To squeeze or not to Squeeze?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 15:02
Den kan købes i UK for £80, dvs. ca. 800,-

Så en plovmand alt inklusive er vel en rimelig pris... Hvis du bor i nærheden af Storkøbenhavn, så kan jeg hente den til den pris.

(SqueezeBox Server fungerer fint på Synology NAS...)
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 17:38
Det har hørt klippestabilt hos mig i årevis. Jeg har skullet genstarte det et par gange, men ellers intet at udsætte på det.

Jeg kører software på synologi 259 pro +

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
ChrjS Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-December-2017
Sted: Middelfart
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChrjS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 18:17
Har gennem mange år kørt med Squeezebox server på QNAP Nas. Absolut ingen problemer.
Bruger android app "Squeezer".
1 stk Transporter, 1 stk Duet.
Det er flere år siden jeg måtte genstarte
Til top
Jaspersen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-Oktober-2009
Sted: Denmark
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jaspersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 21:04
Også tak for de seneste inputs!

Jeg har selv haft et Squeezebox-setup kørende siden 2007 og har udvidet hen ad vejen og har for det meste haft stor fornøjelse med setuppet, så jeg klager ikke.

Men derfra og så til at geninvestere i en teknologi som formentlig er døende er jo en anden sag.

I forbindelse med mit første indlæg her skimmede jeg lige min historik og kan konstatere at jeg i sin tid har brugt adskillige timer i diverse fora for at få tingene til at spille sammen (NAS, Slimserver og playere). Den slags orker jeg ikke rigtig mere.

Konklusionen er nok at jeg konverterer fuldt ud til Sonos (med de kompromisser, der følger med) og flytter musikken på en harddisk som kobles til routeren.

Suppleret med pladespiller og LP samling går det nok endnu.

Tak for sparring!
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af kennls kennls skrev:

Men det er jo klart når man køre det server løst.
Serveren er jo bare indbygget i boksen i stedet - lidt af forklaringen til de dyre produkter.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 22:30
Jeg har et fint Squeezebox setup kørende på min Synology - opdateres stadig - og har haft det siden 2006-7 stykker - har pt 2 Booms, 2 Touch og så har jeg en Radio, en Classic og vist også en ekstra Touch i reserve. Synes det kører rigtigt fint og her er vi ikke rigtigt klare på alle kompromiserne som et "moderne" system vil byde på.
Prismæssigt vil jeg tro at Boom's og Touch kan sælges for et sted mellem 500-1000kr afhængig af stand og tålmodighed - der er stadig en god efterspørgsel.
Til top
kennls Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-November-2004
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Serveren er jo bare indbygget i boksen i stedet - lidt af forklaringen til de dyre produkter.

Nu var en Squeezebox Touch eller Radio ikke helt billige, og man skulle have en NAS oveni. En Touch kostede omkring 1700 kr fra ny og Radio omkring 1100 kr, da jeg købte den. Så lidt realitetsfornemmelse er velkomment ;)

Så længe det kun er musik, synes jeg faktisk både Play:1 og den Connect Amp jeg har købt, har været rimelige i priser. Jeg startede med at købe en enkelt Play:1 for at kunne vurdere stabilitet af Spotify og Netradio. Da jeg efter at have levet med den et par måneder, synes det fungerede godt, så købte jeg tre Play:1 mere og en Connect Amp til stuen.

At jeg ikke gider Playbar og deres subwoofer er noget andet og her synes jeg det er for dyrt. Her vil jeg hellere have en Surround receiver og dedikerede højtalere.

Play:1 stereo par er fede til lidt hygge med streaming og netradio i køkken og soveværelse. Connect Amp driver er par Dali Suite 3.5 i stuen og lyder faktisk rigtig godt med lossless filer fra mine gamle gode CD'ere.

Samlet set har jeg ikke brugt flere penge, end da jeg købte min Squeezebox løsninger og NAS, end jeg har brugt på at få Sonos, så jeg genkender overhovedet ikke at det skulle være dyrt.

/Kenn
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 10:04

Samlet set har jeg ikke brugt flere penge, end da jeg købte min Squeezebox løsninger og NAS, end jeg har brugt på at få Sonos, så jeg genkender overhovedet ikke at det skulle være dyrt.
At du ikke genkender det, ændrer jo ikke ved fakta - Sonos-produkterne er/var direkte sammenlignet, markant dyrere end tilsvarende Squeezebox-produkter. Men det er godt du er glad for dit Sonos-setup.
For at lave en sammenligning den anden vej, vil jeg tilsvarende komme til at bruge ca. 6 gange så meget på at etablere et tilsvarende setup med Sonos - måske omkring 4-5 gange, hvis jeg kan finde nogle brugte enheder til en god pris. (men jeg har også købt mine SB-enheder til gode priser over nogle år)
Til gengæld vil jeg miste alle displays, fjernbetjeninger og konfigurationsmuligheder... - eks. vil min 4-årige knægt nok ikke længere nemt kunne starte sit favoritalbum eller sin favoritradiokanal og når telefonen ringer vil det også være bøvlet at skulle mute eller pause musikken... - bare nogle af de dér "convenience-ting" man bliver glad for :-)
NB: En NAS var ikke nødvendig med en Touch, men blandt mulighederne - ligesåvel som du til Sonos også har brug for lagerplads til musikken.
Til top
kennls Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 10:54

At du ikke genkender det, ændrer jo ikke ved fakta - Sonos-produkterne er/var direkte sammenlignet, markant dyrere end tilsvarende Squeezebox-produkter. Men det er godt du er glad for dit Sonos-setup.
For at lave en sammenligning den anden vej, vil jeg tilsvarende komme til at bruge ca. 6 gange så meget på at etablere et tilsvarende setup med Sonos - måske omkring 4-5 gange, hvis jeg kan finde nogle brugte enheder til en god pris. (men jeg har også købt mine SB-enheder til gode priser over nogle år)
Til gengæld vil jeg miste alle displays, fjernbetjeninger og konfigurationsmuligheder... - eks. vil min 4-årige knægt nok ikke længere nemt kunne starte sit favoritalbum eller sin favoritradiokanal og når telefonen ringer vil det også være bøvlet at skulle mute eller pause musikken... - bare nogle af de dér "convenience-ting" man bliver glad for :-)
NB: En NAS var ikke nødvendig med en Touch, men blandt mulighederne - ligesåvel som du til Sonos også har brug for lagerplads til musikken.

Setup med Squeezebox:

2 stk SB Touch (sove og stue) af 1700 kr = 3400 kr
2 stk SB Radio (sove og køkken) af 1200 kr = 2400 kr
Forstærker og højtaler sove ca. 2500 kr
NAS og diske = 2000 kr

i alt ca 10300 kr

Jeg havde både en SB Radio og en Touch i soveværelse, da jeg ikke ville have forstærker tændt hele tiden for morgenvækningen med P4. Men syntes ikke Radio var nok til ordentlig musik i soveværelse, så der blev købt en mindre forstærker og højtalere plus en Touch til.

Setup med Sonos
4 stk Play:1 af 1499 kr plus den første til 1699 kr = 6196 kr
(2 stereo par i køkken og sove)
1 stk Connect Amp (stue med mine Dali højtalere) købt i UK = 3500 kr
1 stk USB hardisk til router = 300 kr

i alt 9996 kr

Så alt i alt har jeg brugt nogenlunde tilsvarende på Squeezebox og Sonos. Så dit overdrevne 4-6 gange mere virker noget overdrevent på mig.

På alle Sonos sidder der en lille knap til at pause musikken, så det med at skulle have sin mobil frem for at stoppe musikken, behøver man altså ikke. Knappen virker på begge i et stereo setup.

Ikke nok med det, så kan hver sonos bruger, bruge sin egen spotify konto, hvor SB skulle bruge en dedikeret konto. Døtrene bruger fint Sonos, uden jeg skal hjælpe dem.

Det virker lidt til du har travlt med at se egne fortrin og nedgøre Sonos. Jeg brugte altså Squeezebox i 5-7 år, så jeg har ikke travlt med at sige det var noget lort, men at Logitech ødelagde produktet ved at stoppe det og det nu lever, grundet nogle få ildsjæle. Jeg stoppede med at bruge det, fordi at mobil apps, spotify og netradio ikke fungerede optimalt længere. Jeg holdte for et par år siden, da jeg prøvede en Play:1 til soveværelset også udbyggede derfra.

Men jeg har heller ikke (som du virker til), at fortælle min løsning er bedre end andres. Min oplevelse er at Sonos er enkelt og jeg ikke skal bruge tid på det. Min oplevelse er også, at det jeg købte kostede omtrent det samme, som da jeg i sin tid brugte på et lignende Squeezebox setup. Det har jeg også vist.

/Kenn

Redigeret af kennls - 20-December-2017 kl. 11:18
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 11:55

Så alt i alt har jeg brugt nogenlunde tilsvarende på Squeezebox og Sonos. Så dit overdrevne 4-6 gange mere virker noget overdrevent på mig.

På alle Sonos sidder der en lille knap til at pause musikken, så det med at skulle have sin mobil frem for at stoppe musikken, behøver man altså ikke. Knappen virker på begge i et stereo setup.

Ikke nok med det, så kan hver sonos bruger, bruge sin egen spotify konto, hvor SB skulle bruge en dedikeret konto. Døtrene bruger fint Sonos, uden jeg skal hjælpe dem.

Det virker lidt til du har travlt med at se egne fortrin og nedgøre Sonos. Jeg brugte altså Squeezebox i 5-7 år, så jeg har ikke travlt med at sige det var noget lort, men at Logitech ødelagde produktet ved at stoppe det og det nu lever, grundet nogle få ildsjæle. Jeg stoppede med at bruge det, fordi at mobil apps, spotify og netradio ikke fungerede optimalt længere. Jeg holdte for et par år siden, da jeg prøvede en Play:1 til soveværelset også udbyggede derfra.

Men jeg har heller ikke (som du virker til), at fortælle min løsning er bedre end andres. Min oplevelse er at Sonos er enkelt og jeg ikke skal bruge tid på det. Min oplevelse er også, at det jeg købte kostede omtrent det samme, som da jeg i sin tid brugte på et lignende Squeezebox setup. Det har jeg også vist.

Din sammenligning synes jeg er skæv, når du sammenligner lidt pumpede nypriser på Squeezebox med gode rabatpriser fra udlandet på Sonos, har dobbelt op i soveværelset med Squeezebox og også inkluderer NAS og andet musikudstyr. Det sprang i øjnene på mig og derfor jeg laver et "modskriv". De fleste vil nok være enige om at Sonos direkte sammenlignet er dyrere produkter end Squeezebox var det. Min sammenligning (én-til-én) kører på Radio til Play:1, Boom til Play 3, Touch til Connect og Classic til Connect - mine bokse har kostet fra 300-900kr (blanding af brugt og nyt, men det hele i perfekt stand). Nyt Sonos vil stå i 17.600 (jvf. sonos.com) og jeg har givet ca. 3.500kr for mine Squeezebokse. Så helt skævt var estimatet ikke (men også lettere urimeligt med nypriser ovenfor, da jeg sikkert kan spare 25-30% på at købe brugt).

Generelt om det ene eller andet er bedre kan ikke besvares entydigt synes jeg - man kan sammenligne og så vurdere hvad der er bedst i forhold til ens behov - det lyder som om Sonos er et fint setup til dig og dine behov og tilsvarende er Squeezebox det for mig og familiens behov. Vi vil sandsynligvis hver især føle det som en kompromisløsning at skifte til det modsatte system på nuværende tidspunkt.

Mht. pause/mute er det nok fint på højttalerenhederne, men i stuesetuppet vil en displayløs boks blive gemt af vejen i skabet og der gider man ikke rode rundt for at kunne stoppe musikken - dejligt nemt med en fjernbetjening der altid er i nærheden og reagerer med det samme - samtidig med at telefonen kan findes og besvares.

Jeg bruger ikke selv Spotify - men kan erindre jeg har læst positive ord om integrationen i en SB-gruppe på Facebook, så tror det kører fint nu her - på trods af at det bare er "ildsjæle" nu. (altså nogle af de oprindelige folk fra SlimDevices). Bruger dog podcasts og internetradio - virker fint. Derudover også 24-bit flac (virker vist også på Sonos nu) samt surround-flac's ind i mellem (ved ikke om Sonos kan afspille dem?)

Vi er enige i at Logitech fik dødsdømt Squeezebox - det var rigtigt ærgeligt de overtog det firma i min optik.

Jeg synes selv tiden er løbet fra SB, men kan pt ikke finde tilfredsstillende alternativer og til vores behov vil Sonos medføre for mange kompromisser i den daglige brug.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 12:32
Jeg vil personligt ikke bytte mine Squeezebox til Sonos. jeg har vænnet mig til at betjene enhederne og benytte de indbyggede displays.

Hvis man indregner samlet kostpris, så skal NAS egentligt ikke regnes med. Den bruger man jo til en masse andre ting.

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
kennls Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 12:32
Nu tog jeg nypriser imod nypriser og en Connect Amp købt i DK, ville kun korrigere prisen ca. 800 kr op, så vi ligger stadig omkring de 10 kilo. Resten er danske priser, hvor en Play:1 nu endda ligger på 1299 kr, men jeg tog den pris, jeg har givet for det hele for at være fair.

Det er jo til din fordel med brugtpriser at Logitech ødelagde Squeezebox ;) Alt imens brugt Sonos, tit er dyrere end tilbud eller køb i udlandet.

Med de forskelligartede produkter, er det jo også svært at lave en direkte sammenligning, derfor tog jeg udgangspunkt i min egen løsning.

Jeg synes Sonos Connect alene er for dyrt, det er jo netop derfor jeg har fundet de Sonos produkter, der gav mest værdi til mit behov, hvilket var stereo Play:1 setups og Connect Amp. Jeg var heldig at Connect Amp faktisk virker godt med mine Dali Suite 3.5, som vel er 15 år gamle. Men da de er 4 ohm og effektive, så kan Connect Ampen faktisk spille lige så godt med dem, som min Denon Surround receiver kan.

Der findes remote's til brug med Sonos, men jeg har brugt en gammel tablet til det. Men har fundet ud af jeg ikke har behov for det. Det er lige så nemt bare at trykke på knappen, når folk de ringer. med mine døtre var SB remotes alligevel altid placeret et nyt sted ;)

Min kæreste har det fint med gulvhøjtalere og udstyr der er synligt, og en connect amp og apple tv er nok de ting der skæmmer mindst. Der står jo også en Denon surround receiver i mit stue møbel.

Problemerne med Spotify og Netradio, var mest når man skiftede imellem mnumre via Android smartphone, hvor SB Touch/Radio pludselig frøs og genstartede. Havde jeg alene brugt mit eget musik bibliotek, havde dette nok ikke været et problem.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu