recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Top Gun, 4K HDR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Top Gun, 4K HDR

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 13:07
Men, forstår bare ikke hvorfor man vil betale for nøjagtig den samme vare to gange, medmindre der er tale om en betragtelig kvalitetsforbedring. Sjovt nok, lige netop "Top Gun" er den film jeg har købt flest gange selv: VHS, DVD, DVD Special Edition, BD, BD-3D, og havde jeg haft udstyret at spille den på havde jeg sgu nok også købt UHD'en! 

Men ok, jeg har ikke selv oplevet kvaliteten på hverken iTunes eller Neflix i 4K, så måske er det pengene værd ...?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 13:14
Jeg har ikke prøvet Itunes, men Netflix 4K kan ikke sammenlignes med en UHD skive - i hvertfald ikke på mit udstyr. Ikke at netflix 4k ser dårligt ud.
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24623
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Men, forstår bare ikke hvorfor man vil betale for nøjagtig den samme vare to gange, medmindre der er tale om en betragtelig kvalitetsforbedring. Sjovt nok, lige netop "Top Gun" er den film jeg har købt flest gange selv: VHS, DVD, DVD Special Edition, BD, BD-3D, og havde jeg haft udstyret at spille den på havde jeg sgu nok også købt UHD'en! 

Men ok, jeg har ikke selv oplevet kvaliteten på hverken iTunes eller Neflix i 4K, så måske er det pengene værd ...?

Der er også en del titler, som jeg har haft på mange formater. Blandt andet Bond film.

Det er måske ikke pengene værd for alle, men for mig bliver det altså bedre og bedre efterhånden. Der er en del titler i 4K og Dolby Atmos efterhånden. Det er ikke helt på højde med skiver, men jeg tror på at det kommer.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Men, forstår bare ikke hvorfor man vil betale for nøjagtig den samme vare to gange, medmindre der er tale om en betragtelig kvalitetsforbedring. Sjovt nok, lige netop "Top Gun" er den film jeg har købt flest gange selv: VHS, DVD, DVD Special Edition, BD, BD-3D, og havde jeg haft udstyret at spille den på havde jeg sgu nok også købt UHD'en! 

Men ok, jeg har ikke selv oplevet kvaliteten på hverken iTunes eller Neflix i 4K, så måske er det pengene værd ...?
Det er også en af de film jeg har haft på stort set alle formater herunder også Laserdisc med AC3 THX lyd samt på Betamax.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 14:57
BTW: Havde så den danske udgave dolby vision?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

BTW: Havde så den danske udgave dolby vision?

Coveret viser ikke noget om det, men selve skiven har både Dolby vision og Dolby Atmos ikonet så ...  😀

Desværre detekterer min Sony UBP-X800m2 ikke Dolby vision automatisk. Man skal selv manuelt skifte mellem HDR10 og DV i indstillinger...🥴
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

BTW: Havde så den danske udgave dolby vision?
Nix, har lige checket, kun Dolby Atmos.

Edit: Hvis begge logoer er på skiven som Filmfreak oplyser, så bør formaterne være der. Jeg har blot ikke haft åbnet til skiven.


Redigeret af Hother - 04-Juni-2020 kl. 15:30
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvorfor skulle det gå galt med HDR.?

Det skulle ikke været gået galt på denne udgivelse, men faldgruberne er mange mange flere. F.eks kunne man være uheldig at filmen af bevidst eller ubevidst valgt havde fået en overivrigt colorgrading for at få kunstigt HDR-pop frem for realisme og troskab mod kilden. Der til kommer at man med SD opererer med absolutte parametre og referencer hvor HDR fremvisning, opererer med relative tilpasninger til et givent TV panels formåen, således at der tonemappes i TV'ets interne algoritmer, med eller uden det kommercielle støttehjul og kejserens nye klæder i form af Dolby Vision.

Med andre ord, meget MEGET mere der kunne gå galt, men heldigvis kan MINDST lige så meget der kan vindes - Det man ofte glemmer ved HDR udgivelser er jo at det også betyder 10 bit video og langt bedre farvegradueringer, bedre shadowdetails og bredere og dybere farvepalette, ikke bare [for gamle film] evt. kunstigt oppustet peak brightness fra en nogle gange måske overivrig colorgrader. ...Det er også af samme grund at HDR også har fuld berettigelse og er en fantastisk oplevelse på de bedre 4K HDR kombatible projektorer. F.eks. fortrækker jeg selv at se HDR titler på min JVC N7, sammenlignet med mit Sony AF8, selv om sidstnævnte har højere peak brightness. Det er en sand fornøjelse med de bedre gradueringer på det store lærred ....Udgivelsen her skulle vist kun have fået rosende ord med på vejen af dem der har anmeldt den. Her er endnu en: https://www.blu-ray.com/movies/Top-Gun-4K-Blu-ray/265018/

Redigeret af TBC1 - 04-Juni-2020 kl. 17:59
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvorfor skulle det gå galt med HDR.?

Det skulle ikke været gået galt på denne udgivelse, men faldgruberne er mange mange flere. F.eks kunne man være uheldig at filmen af bevidst eller ubevidst valgt havde fået en overivrigt colorgrading for at få kunstigt HDR-pop frem for realisme og troskab mod kilden. Der til kommer at man med SD opererer med absolutte parametre og referencer hvor HDR fremvisning, opererer med relative tilpasninger til et givent TV panels formåen, således at der tonemappes i TV'ets interne algoritmer, med eller uden det kommercielle støttehjul i form af Dolby Atmos.

Med andre ord, meget MEGET mere der kunne gå galt, men heldigvis kan MINDST lige så meget der kan vindes - Det man ofte glemmer ved HDR udgivelser er jo at det også betyder 10 bit video og langt bedre farvegradueringer, bedre shadowdetails og bredere og dybere farvepalette, ikke bare [for gamle film] evt. kunstigt oppustet peak brightness fra en nogle gange måske overivrig colorgrader. ...Det er også af samme grund at HDR også har fuld berettigelse og er en fantastisk oplevelse på 4K HDR kombatible projektorer. F.eks. fortrækker jeg selv at se HDR titler på min JVC N7, sammenlignet med mit Sony AF8 selv om sidstnævnte har højere peak brightness. Det er en sand fornøjelse. ....Udgivelsen her skulle vist kun have fået rosende ord med på vejen af dem der har anmeldt den. Her er endnu en: https://www.blu-ray.com/movies/Top-Gun-4K-Blu-ray/265018/

Jeg er fuldt bevidst om alle goderne ved HDR, men de hjælper bare intet, når man ikke kan holde ud at se på billedet. Der er HDR film jeg har måttet stoppe ret hurtigt, og smidt direkte i affaldsposen. Heldigvis virker det som om at producenterne efterhånden er blevet seriøse i deres valg af billede behandling.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gromit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 17:26
HDR & Dolby Vision mfl. er IKKE et "must" for film feinsmeckere, da disse ændrer (snyder) markant med de oprindelige og "naturlige" farvegengivelser.  

Mange store filminstruktører finder HDR & Dolby Vision meget problematisk. Det er en diskussion, der har stået på i årevis, og den vil aldrig ophøre.

Derfor forsøger man nu med den såkaldte "filmmaker mode" så spillefilm kan blive vist i hjemmebiffen, så tæt på instruktørens visuelle og lysmæssig korrekte tankegang UDEN falske enhancements... som HDR & Dolby Vision anklages for.

Ja, forvirringen er total, i det ingen ved, hvilken version af en given film er den bedste... Sleepy


Redigeret af Gromit - 04-Juni-2020 kl. 17:58
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 18:00
Enig - og tak for opbakningen til jer begge
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 881
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2020 kl. 14:51
Nå men jeg har lige fået set den danske version. Der var Dolby Vision og det er stadig en fremragende film. Men det absolut bedste var lydsporet. For dælen det var noget af det bedste jeg har hørt i på mit 5.1.2 anlæg
.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu