recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Selvbyg højttaler uden kabinet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSelvbyg højttaler uden kabinet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 562
Direkte link til dette indlæg Emne: Selvbyg højttaler uden kabinet
    Sendt: 11-August-2011 kl. 19:42
Jeg har et pladsproblem mht. stuehøjttalerne.

Jeg har nogle 11 år gamle B&W 603 S2 (se billede nederst) men vil gerne have nogen der fylder mindre.
Jeg har hørt flg. højttalere hjemme i min stue indtil videre, men er blevet overbevist om at jeg aldrig finder det jeg søger - nemlig en lille højttaler med god lyd OG tilpas meget bas:

• Monitor Audio Bronze BX2
  • Scandyna Minipod Mk II (inkl. B&W sub 608)
  • B&W 685 (inkl. B&W sub 610)
  • Dali Mentor 2
  • Dali Ikon 5 Mk II (gulvhøjjtaler)

Da jeg er fint tilfreds med mine B&W (pånær størrelsen), tænkte jeg på at bygge dem om.
I Hifi-Klubben sælger de nogle Lyngdorf uden traditionelt kabinet. Lige noget for mig! Smile

Ikke fordi jeg har forstand på selvbyg og højttalerdesign, men behøver man et kabinet for at skabe bas? Har membranareal alene ikke noget at sige?
Jeg kunne forestille mig en frontplade i stil med Lyngdorf og noget frontstof, og "noget" til at dække af for bagsiden af enhederne.

Jeg ved godt, at Lyngdorf DP-1 er designet til at spille sammen med en subwoofer, men jeg har jo en højttalerenhed ekstra at gøre godt med. Det behøver ikke være dyyyb bas.

Er der ellers nogen kommentarer til sådan et sygt ombygningsprojekt? Er det dødsdømt?

Redigeret af Steen F. - 11-August-2011 kl. 19:45
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, NAD C320, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 20:12
Lad være med at bruge dine B&w. De er lavet som de er og de er IKKE beregnet til et OB  design. OB står for Open baffle, og det er lige hvad du søger.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19514
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Ikke fordi jeg har forstand på selvbyg og højttalerdesign, men behøver man et kabinet for at skabe bas?

Ja - kort og godt. Alternativet er en uhyggelig stor forplade, så luften ikke "kortslutter" omkring enheden, npår du spiller bas.

Luft er "dovent", når en stor bas bevæger sig fremad, vil den luft den skubber foran sig forsøge at flytte sig der hen hvor der er bedst plads til den. Det er der omme på bagsiden af basenheden i og med at enheden flytter fremad bliver der "tomrum" på bagsiden - det tomrum suser luften lige om i, for det er dejligt let.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 01:45
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Lad være med at bruge dine B&w. De er lavet som de er og de er IKKE beregnet til et OB  design. OB står for Open baffle, og det er lige hvad du søger.

Wow! Jeg anede ikke der fandtes sådan en niche. Vildt nok. Men damn de er grimme hehe
Jeg havde dog noget andet i tankerne... som Lyngdorf-modellen eller ligesom en Martin Logan elektrostat hvor kassen nederst skal rumme en sub. Jeg ved dog ikke hvor elegant og effektivt det ville være.
I stil med dette:

Men er det MEGET vigtigt at diskanten og mellemtonen har et kabinet at spille i?

LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, NAD C320, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 03:45
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

(billede fjernet)
Forfærdeligt at bruge en billig Fostex fuldtone højttaler til sådan et projekt. Jeg har selv Fostex'er liggende og de måler alt andet end linæert.Angry
mvh Infinity
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 04:33
inden du overhoved OVERVEJER de martin-logan, vil jeg anbefale dig at tage ind i en butik der sælger dem, og lytter på dem først, de har nemlig en meget speciel lyd da det som du selv skriver, er elektrostat højtalere. og så koster de os fint!
(lyttede selv til dem ved et event inde hos KT Radio i KBH.)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 06:08

Men er det MEGET vigtigt at diskanten og mellemtonen har et kabinet at spille i?

Jo højere du kommer op i frekvens, jo flere bølgelængder skal der til for at luften "kortslutter" om til bagsiden - Det vil sige at det er mere besværligt at komme derom og dermed vil luften (lyden) gå mere fremad. For øvrigt er langt de fleste diskanter lukkede på bagsiden.

Men, hvis designet er så vigtig over lyden, hvorfor så ikke bare købet et sæt micropods?

Klaus
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

inden du overhoved OVERVEJER de martin-logan, vil jeg anbefale dig at tage ind i en butik der sælger dem, og lytter på dem først, de har nemlig en meget speciel lyd da det som du selv skriver, er elektrostat højtalere. og så koster de os fint!
(lyttede selv til dem ved et event inde hos KT Radio i KBH.)

Det var kun designet jeg tænkte på. At lave en tynd plade til diskant og mellemtone (a la Lyngdorf) og en kasse til sub nederst.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jo højere du kommer op i frekvens, jo flere bølgelængder skal der til for at luften "kortslutter" om til bagsiden - Det vil sige at det er mere besværligt at komme derom og dermed vil luften (lyden) gå mere fremad. For øvrigt er langt de fleste diskanter lukkede på bagsiden.

Men, hvis designet er så vigtig over lyden, hvorfor så ikke bare købet et sæt micropods?

Klaus

Jeg har lyttet til Minipods og det dur ikke.
Problemet er ikke designet, men størrelsen. Og lyden ER vigtig, det er jo derfor jeg spørger om jeg kan beholde min gode B&W lyd men blot ændre på kabinettet så der bliver fysisk plads til dem der hvor de skal stå.
Kunne man opdele B&W'erne i 4 kabinetter? Altså lave nogle små 35x15x20 cm kabinetter til diskant og mellemtone, og placere den sidste enhed i et separat kabinet? Så kunne der måske blive plads til dem.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 14:04

Kunne man opdele B&W'erne i 4 kabinetter? Altså lave nogle små 35x15x20 cm kabinetter til diskant og mellemtone, og placere den sidste enhed i et separat kabinet? Så kunne der måske blive plads til dem.

Pil enhederne ud af højttalerne og "kig ind". Mål nu volumen på de kamre der er bag enhederne og byg så nogle kasser af samme størrelse selv. Er diskanten en lukket konstruktion, skal den blot have en plade.....

Klaus
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Point: 1318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 14:06
lidt inspiration... nok lidt svær at lave, men alligevel...

Der skal dog sub til... går kun ned til 300HzConfused

Redigeret af Bravo - 12-August-2011 kl. 14:07
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

lidt inspiration... nok lidt svær at lave, men alligevel...

Ja, dem startede Steen med at linke til i sit oprindelige indlæg......

Klaus
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu