recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - router med USB-disk eller NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketrouter med USB-disk eller NAS

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 390
Direkte link til dette indlæg Emne: router med USB-disk eller NAS
    Sendt: 15-August-2011 kl. 08:31
Jeg er lige blevet SONOS ejer og regnede med at jeg snart skulle have en NAS.
Men sælgeren af SONOS'en gjorde mig venligst opmærksom på, at man kan få en router med USB-indgang, så man kan koble en helt almindelig ekstern USB-disk til.

Nu er en ekstern USB-disk jo væsentlig billigere end en NAS disk, så det lyder da tiltrækkende.

Mit behov er lige nu
1) streame til SONOS
2) på lidt længere sigt streame til en eller anden form for video-afspiller (kunne blive et samsung tv eller evt. samsungs blu-ray/HDD recorder).
3) lægge materiale på disken fra en PC.

Kan en router med usb-disk løse disse opgaver ligeså godt som en NAS - eller er der noget jeg skal være obs på? Lige nu har jeg en 3 TB ekstern USB-disk det er rigeligt PT.

/Martin

Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1229
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2011 kl. 15:38
Jeg ville helt klart gå efter en Nas istedet for at bruge penge på en router med usb.
Der er nogle færdigsamlet til rimelige penge og så kan man altid udskifte hvis man får andre krav senere
Theilo
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2011 kl. 23:54
Theilo - tak for dit input.

Kan du uddybe det?

En router med USB kunne fx være Netgear WDRN3700 (koster ca. 550 kr) + en 3TB USB-disk til ca. 800 kr.

De NAS, som brugerne herinde typisk anbefaler når nogen spørger til råds koster et par tusinde og så skal man først til at købe diske bagefter.

(så tænker jeg også, at den skal være tændt 24/7 - og uden at ane en klaphat om det vil jeg gætte på at løsningen med en router med usb sluger mindre strøm end en NAS.)

Så helt konkret ville jeg meget gerne vide:

Hvilke fordele har en NAS i forhold til en router med USB-disk tilsluttet.

Eller sagt på den sure måde: Hvilke ulemper er der ved en router med USB i forhold til en "rigtig NAS".

Redigeret af pianomartin - 15-August-2011 kl. 23:55
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Hvilke fordele har en NAS i forhold til en router med USB-disk tilsluttet.

Hastighed især samt at funktionaliteten på en router med USB disk vil være begrænset i forhold til en NAS (som igen vil være begrænset i forhold til en "rigtig" home server med enten Linux eller Windows).

En NAS kan give dig RAID, det får du næppe med en router med USB diske.

En NAS er en computer (cpu, motherboard, ram, netkort, SATA interfaces) med diske.
En router er en computer (cpu, motherboard, ram, netkort, usb interfaces da der typisk ikke er SATA)

Typisk kører både routere og NAS'er Linux. Hvis de skal bruges til Windows shares kører man Samba på routeren eller NAS'en, og Samba kan compileres på stort set alle platforme.

Computerspecifikationerne på en router er sjældent dimensioneret efter at der skal flyttes filer med stor hastighed, og derfor vil du typisk opleve at router+USB-disk er en langsom discount løsning i forhold til en NAS. Men også billigere både i anskaffelsespris og løbende strømforbrug.

En NAS vil som regel have mere RAM end en router, og mængden af RAM kan begrænse hvad du kan køre af services (server applikationer) på maskinen.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 05:45

Nu kan jo selv den billigste synology klare de krav du har sat op.

For bare at tage en af dem der er, så prøv at kigge på en ds211j og start med at smide en enkelt disk i, så er prisen ikke så uoverkommelig.

Jeg har selv en ds109j og er fint tilfreds, den er ikke så hurtig som dem, der bliver anbefalet herinde, men det mærker jeg kun når der skal overføres voldsomme mængder, dvs ikke så tit herhjemme.

Du behøver ikke have en Nas tændt 24 timer i døgnet, du kan vælge at lave en strømplan, hvor du selv bestemmer hvornår den skal være tændt.
Her er en 211j's strømforbrug : Strømforbrug : 25W (adgang) ; 10W (harddiskdvale)

Theilo
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 07:50
Takker for uddybningerne.

Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Nu kan jo selv den billigste synology klare de krav du har sat op.

Du antyder at mine krav ikke er særlig store (måske set i forhold til andre brugeres krav?!).

Mit største krav er at kunne streame blu-ray (via kabel) uden hak og problemer.

Raid er ikke vigtigt for mig, da jeg alligevel ikke "anerkender" en backup som befinder sig i huset. Så jeg har en backup liggende på min arbejdsplads.

Og ja, med en NAS kan jeg bedre opgradere senere, men jeg har efterhånden lært, at det ikke giver mening at købe "mere end man skal bruge", for det er alligevel forældet når jeg så får brug for det.

Så det er egentlig derfor jeg overvejer løsningen med usb-router - netop fordi mine krav ikke er store. Det er muligt, at den ene gang jeg skal flytte al musik og film over på disken vil det gå lidt langsommere, men der er nætter nok, hvor jeg har travlt med andre ting :-)

PS: JesperLund, er din signatur ikke forkert: Hvis den hentyder til patensagen, kan du vel først købe en Samsung Galaxy i 2036 ? (2011+25). Til den tid, kan det være, du skulle gå efter en simpel mobil, med store taster  Smile

Redigeret af pianomartin - 16-August-2011 kl. 07:56
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 08:04
Jeg tvivler på at en router med USB disk kan streame hurtigt nok til full HD materiale.
/Peter
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Jeg tvivler på at en router med USB disk kan streame hurtigt nok til full HD materiale.

Der er givetvis nogle stykker i den absolutte high-end klasse som kan, men de fleste kan næppe levere 8 MB/sec over Samba og mindre er næppe tilrådeligt hvis det er fulde BD ISOs (ikke MKV med lavere bitrate) som er rippet til disken. Der skal være en passende buffer ned til max bitrate for BD.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 16:19
Min ds109j er en af de langsomste 1-bay der er og den kan fint streame blueray uden at køre giganet.

Theilo
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Min ds109j er en af de langsomste 1-bay der er og den kan fint streame blueray uden at køre giganet.

Mange routere har også gigabit LAN i dag, men i forhold til Samba er begrænsningen generelt CPU hastighed på router/NAS, ikke netkortet. Ved en USB2 disk er der også en begrænsning på USB interfacet, men med godt hardware bør vi tale 20 MB/sec eller måske endda 30 MB/sec (MB=megabyte).
Til top
asmusu2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-Juni-2011
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 20:54
Er der nogen der ved om man kan sætte en usb hub i en router med usb?

Jeg ville have lavet en tråd selv, men så denne, som allererede er i gang.

Hilsen

Steen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af asmusu2 asmusu2 skrev:

Er der nogen der ved om man kan sætte en usb hub i en router med usb?

Formentlig ja.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu