recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MythTV med Yousee Start Forfra
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMythTV med Yousee Start Forfra

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
micoep Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Emne: MythTV med Yousee Start Forfra
    Sendt: 15-September-2011 kl. 09:09
Efter at have været frustreret over Yousee boksen i lang tid besluttede jeg mig for at prøve at erstatte den med en MythTV Linux boks. Så langt så godt... Jeg har fået Myth TV til at vise TV, optage, hente EPG og det ser ud til at fungere fint. Nu er jeg så nået dertil hvor jeg håber at kunne få Yousees tjenester som fx Start Forfra til at virke via en plugin til Myth TV, og her løber jeg ind i et par problemer.

Jeg ved så meget:

Start Forfra snakker med serveren http://smt-h3106.yousee.dk/ hvor den fx kan starte DR1 forfra ved at sende kalde servicen med:

/TVOD/TVodService?cmd=start_over_tv&smartcard=<kortnummer>&channel=DR1&location=<lokation>

hvor <kortnummer> er dit smartcard nummer som kanalen bliver krypteret til, og <lokation> er sikkert en ID på den stream server du får kanalen fra (4039 for netværk 00700). Servicen svarer så i JSON med bl.a. en sessionId og chnum.

sessionId bruges til at stoppe, pause (hvis det er VOD), samt ca. hvert 10 sekund at bekræfte at man stadig ser kanalen. chnum er på en eller anden måde den kanal som boksen skal tune ind på for at finde den dedikerere TV kanal hvor start forfra udsendelsen bliver sendt, og her er mit problem. Jeg har indtil videre kun fået en værdi af chnum og den er 11020, men hvad er det? Det er i hvert fald ikke en frekvens. Man får også en sid og tsid som er tæt på samme værdi som chnum.

Er der nogen der har rodet lidt mere med det, der ved hvilke frekvenser Yousee sender fx Start Forfra på og evt. hvad chnum præcist betyder? For det er tilsyneladende den som boksen bruger til at tune ind på den rigtige kanal, men hvordan?
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Marts-2010
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 16:35
Måske kan man udlæse noget diagnostic eller tuner status på YS boksen mens den afspiller start forfra? Og dermed få en idé om frekvensvalg...

Eller du kunne måske lave en kanal scanning, efter "start forfra" request, og se om der er en transponder der modtager en Transport Stream ID = tsid fra JSON reply?

sid er så den StreamID som skal vælges i den fundne ts.

Til top
micoep Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 08:23
Tak for svaret. Havde ikke lige tænkt på at scanne efter kanaler, men det vil jeg da prøve. Det kan måske give en idé om hvilke frekvenser de bruger, selvom der sikkert er flere mulige. Det ser desværre ikke ud til at jeg kan læse noget tunerinformation far YS boksen udover lidt om signalstyrke og kvalitet.

Til information, så er hele JSON svaret når jeg fx starter DR1 forfra følgende:

({"reply": {"ret":0,"ret_str":"SUCCESS","ret_msg":0,"session":"7065178","event":"0","playout_start_period":0,"playout_start_time":1316154118000,"chnum":"11010","dvb_triplet":{"onid":"","tsid":"11000","sid":"11010"},"position":-1,"duration":-1 } })
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 16:18
Hmm ja - jeg kan ikke udlede noget entydigt hvad frekvens angår.
Måske kanal 11 (154 MHz)?

Men ellers er bedste bud simpelt hen at scanne hele frekvensbåndet, og checke hver transponder - en for en...

Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2011 kl. 20:05
Hej

Har lige lavet en scanning på YS. Dog uden StartForfra request.
Har heller ikke noget decoder kort. Ej heller Plus abonnement.

Men på kanal 44 (414MHz) transponderen. Dér er en transport stream = 0x2AF8 hex, hvilker er det samme som 11000 decimal.
Og søreme om ikke der også er en encrypted stream med programID/StreamID = 11010.
Så prøv da lige den ... :)

Til top
micoep Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2011 kl. 08:34
Hey,

Mange tak :) Den vil jeg straks prøve så snart jeg får muligheden. Er dog i udlandet i denne uge, så jeg må desværre vente lidt, men jeg skal nok skrive resultatet her når jeg har testet det.
Til top
micoep Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2011 kl. 15:14
Så fik jeg endelig leget lidt med det. Jeg har ikke noget på 414 MHz, så jeg scannede alle frekvenser. Det eneste der så relevant ud var på 418 MHz hvor jeg fik følgende output fra scan:

[2b02]:418000000:INVERSION_AUTO:6875000:FEC_AUTO:QAM_64:4126:4118:11010

0x2b02 er 11010 i decimal, så uden at kende det præcise output af scan, så prøvede jeg at give denne kanal til MythTV. Når MythTV scanner ud fra denne linje, så finder den to kanaler. Den ene kan ikke afspilles (frontend'en afslutter med en fejlbesked) men på den anden finder jeg start forfra kanalen ukrypteret.

Når først MythTV er tunet ind på denne kanal kan jeg ved at kalde serveren i en browser få den til at starte diverse kanaler forfra på den kanal.

Det ville være rart at vide lidt mere om hvordan Yousee udvælger disse. Det er som om boksen får ekstra information et sted fra (det er ikke over netværket) om fx frekvensen.
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2011 kl. 15:43

Kiggede lige i den gamle scan. Og det er da også 418 MHz her. Det var en smutter Smile

Har også lige kigget i en endnu ældrer scan. Og her findes den også på 418 MHz.
Dog med 2 program streams. ID 11010 og 11020.

Så jeg tror de har en mekanisme i deres netværk, hvor de kan switche dvb strømmen så den kun sendes til din installation. Eller kun meget få installationer.
Det er således "altid" 418 MHz der benyttes til StartForfra. Men med forskellig programID. (som du får via JSON reply).

Hvis det var tilfældet at de skulle finde en ledig frekvens og ledig kapacitet på den valgte frekvens, hver gang der er en bruger der trykker StartForfra, så tror jeg hurtigt man ville få dvb-c båndet fyldt.

Til top
micoep Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2011 kl. 17:03
Jeg så engang en driftstatus fra Yousee hvor der stod at de ville reservere flere frekvenser til start forfra og cinema. De kan sende strømmen til ret få installationer, men mener dog at have hørt at der kan være op til 200 brugere der alle modtager de samme data. Da der næppe kan være meget mere end 8-10 stk kanaler på en frekvens, og det er måske alligevel for lidt kun at have en frekvens?

Men ja, lige nu ser det ud til at det altid er sådan. Har faktisk aldrig fået andet end 11010.

Så lige nu kan jeg styre start forfra med en web browser :) Må hellere prøve med Cinema på et tidspunkt og se om det også er på samme frekvens og om de evt. er krypterede. Og så må jeg nok i gang med at se på hvordan man skriver plugins til MythTV :)
Til top
micoep Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2011 kl. 18:30
Et hurtigt kig på nogle gamle tcpdumps af kommunikation fra boksen viser at Start Forfra sker på ProgramID 11010 og Cinema vises på ProgramID 11020.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu