recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk over strømkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNetværk over strømkabler

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Emne: Netværk over strømkabler
    Sendt: 01-Oktober-2011 kl. 18:00
Syntes lige jeg vil dele mine første erfaringer med Netgear Powerline AV+ 500 Adapter kittet. 

Baggrund:

Jeg er for nyligt flyttet i et hus fra 80'erne og hvor min gamle lejlighed havde netværks stik praktisk talt overalt, så var det mere beskedet med den slags i det nye hus. Huset består af det oprindelige hus og en tilbygning af 2 værelser. Internet forbindelsen er monteret i den nye del af huset og der var trukket netværks kabler til 2 andre værelser umiddelbart ved siden af. Stuen og "kontoret" i den anden ende har ikke netværks stik - hvilket unægteligt er en udfordring når man gerne vil streame film fra ens NAS. 

Pga. husets layout og fordi det er lejet, så ønsker jeg ikke at trække synlige kabler overalt. 

Trådløst:

Min trofaste D-Link DIR-655 blev sat op og selvom jeg eksperimentere med de mindst benyttede kanaler her i nabolaget, så modtager min Boxee Box ganske enkelt ikke data nok til at vise en HD film/serie over wireless.

Ethernet over Strømstikket:

I "desperation" har jeg forsøgt mig med en teknologi jeg ellers normalt ikke ville benytte og det er ethernet over strømstikket. Jeg købte et kit fra Netgear kaldet "Powerline AV+ 500 adapter kit (XAVB5501)". 

Installationen:

Straks efter udpakningen blev den ene del af kittet installeret i tilbygningen hvor Internet forbindelsen er. Den anden del af kittet blev installeret i stuen hvor Boxee boksen (og et hav af andet udstyr der kunne bruge en netværks forbindelse også er (som f.eks Blu-ray afspiller m.m.). 

Installationen er super simpel. Sæt begge adapterer i. Monter kabler m.m. og hold en "security knap" inde på hver af dem med mindre end 2 minutters mellemrum. Så finder de selv ud af at udveksle krypterings koder m.m.

Få minutter efter havde jeg et nogenlunde fungerende netværk. 

Middelmådig success i starten:

Ingen roser uden torne og ethernet over strømstikket fungerede, men slet ikke med den forventede hastighed. Selv når jeg kun afspillede film med en meget moderat bitrate kunne Boxee Box finde på at lave rebuffering rimeligt ofte. 

Løsningen er pt. blevet at flytte den del af kittet der sad inde ved routeren over i et af værelserne der ikke er en del af tilbygningen, men som havde et ethernet kabel trukket over. Det gav en del mere båndbredde imellem de 2 adaptere. Uden at have undersøgt det, så forventer jeg at det er pga. de nye værelser kører på separate strøm grupper.

Konklusion: 

Kittet er som sådan ganske glimrende og umiddelbart mere stabilt end det trådløse til streaming. Dog vokser træerne absolut ikke ind i himlen og glem alt om 500Mbit imellem de 2 adaptere. Jeg har umiddelbart tænkt mig at benytte det som en bro imellem 2 dele af huset, men på sigt kan det da godt være jeg smider et par ethernet kabler ind imellem istedet for - Det fungerer trods alt en del bedre. 

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 21:08
Opdagede en interessant ting her til aften. Afhængig af om min bærbare (en Lenovo ThinkPad T400) er tilkoblet strøm så er der markant dårligere forbindelse - og det er ikke samme strømstik som adapteren sidder i.

Uden den bærbare tilsluttet svinger adapteren imellem "Grøn" og "Orange". Med den bærbare tilsluttet dropper den til "Rød".

Gør det endnu mere interessant at eksperimentere en del med hvilke strømstik med benytter til dem. 

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 22:30
Vil pengene være givet bedre ud med et ethernetkabel med det samme? Det er trods alt lidt af en udskrivning som man kunne investere i et decideret kabel med det samme. Hvad siger du med den erfaring du har gjort dig, ville du gøre det samme igen hvis du "startede forfra"?

BS
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 22:34
Var det mit eget hus hvor jeg kunne bore i væggen m.m. som jeg havde lyst til så valgte jeg afgjort et ethernet kabel fra starten af istedet for. 

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 22:34
Jeg har tidligere brugt powerline ( ciscos version) og der opdagede jeg det gav bedre hastighed hvis den sad direkte eller indirekte via dobbeltstik uden ledning) i stikkontakten, det var negativt hvis den sad i forlængerledningsstik og visse typer af udstyr i stikdåsen oplevede jeg også påvirkede hastigheden... Det kunne som før nævnt hos mig løses med en 2i1 stik hvor linket sad direkte i den ene og forlængerledningen i den anden.
Hastigheden lå lige omkring wifi dog mere stabilt ikke så høje spikes men god snithastighed... Jeg kunne streame op til lowbit full hd, men så snart jeg forsøgte at streame ægte blu ray kvalitet så kunne den lige akkurat ikke følge med, og er sidenhen skiftet ud med en gigalan ledning til stor tilfredshed... Det rykker ;)
Mvh

René
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Var det mit eget hus hvor jeg kunne bore i væggen m.m. som jeg havde lyst til så valgte jeg afgjort et ethernet kabel fra starten af istedet for. 

Det var hvad jeg forventede ud fra mine egne erfaringer. Jeg ville bare høre om det stadig forholdte sig sådan da det er et stykke tid siden jeg har benyttet powerline. Men hvis man tager det for hvad det er kan det være et glimrende alternativ til WIFI hvis der er for mange forstyrrelser/dårlige forhold.

En ganske god ide at dele erfaringerne :-)

BS
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu