recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til indstilling af subwoofer  - faseknappen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til indstilling af subwoofer - faseknappen

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1385
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til indstilling af subwoofer - faseknappen
    Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 08:30
Har endelig anskaffet mig en sub -  B&W ASW610 - som er placeret lige ved siden af den ene fronthøjttaler (B&W DM604 S2) Smile

Problemet er at jeg er i tvivl om hvad fasenknappen på sub'en bør stå til.  Manualen foreslår 0 grader ved denne placering, men recieveren fortæller mig lidt overraskende at sub'en er 'out of phase' efter den automatiske kalibrering af alle højttalerne . Det skal lige siges at alle øvrige højttalere er forbundet korrekt mht +/- på hhv højttaler / reciever-terminalerne. Sub er forbundet med phono-kabel til recieverens sub pre-out.

Når den stilles i 180 grader, melder recieveren ikke længere at den er ude af fase og basen synes også en anelse kraftigere (ikke nødvendigvis bedre?) når der spilles musik . Ved alm. 5.1 surround (film) synes jeg ikke at kunne høre forskel om den står til 0 eller 180 grader.

(Og selvom mine DM604 S2 er velvoksne højttaler der kan spille dybt kan jeg sagtens 'mærke'/høre forskel når sub'en er tilsluttet når jeg ser film i 5.1 sorround (DVD/BD) Smile  )

Men hvad er den korrekte indstilling af faseknappen og er der en sikker og simpel måde at afgøre det på ?

Hvis det er en hjælp har jeg adgang til et SPL-meter.  Har da også lavet test med at afspille forskellige sinustoner fra 10 - 150 HZ (10 Hz spring) i både 0 og 180 grader sammen med fronthøjttalerne (med 40 Hz i crossover) uden at dette har givet mig et sikker svar på hvad indstillingen i mit tilfælde bør være.

Kan det tænkes at min reciever inverterer (180 faseforskyder) signalet til de øvrige højttaler således at sub skal stå til 180 istedet for som normalt til 0 grader ??

Filmfreak
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 08:43
Prøv at afspil en testtone på 40hz (hvis det er dette du benytter som x-over) og sæt fasen på hhv. 0 og 180, og se hvor du opnår højeste lydtryk på SPL-meteret. Dette bør være den korrekte indstilling ville jeg mene.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Kan det tænkes at min reciever inverterer (180 faseforskyder) signalet til de øvrige højttaler således at sub skal stå til 180 istedet for som normalt til 0 grader ??

Det kan let være din placering i rummet der spiller ind.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 14:14

Dette kan sikkert hjælpe. http://www.frequence.dk/sites/toner.htm
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 1385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det kan let være din placering i rummet der spiller ind.

Klaus

Jo, men når sub'en er placeret lige ved siden af den ene fronthøjttaler skulle min (eller setup-mikrofonens) placering så ikke være lidt ligegyldigt ?

Har googlet lidt og fundet et par interessante links:

http://forum.blu-ray.com/subwoofers/77011-guide-crossover-networks-crossover-settings.html

http://forum.blu-ray.com/subwoofers/95817-guide-bass-management-part-i.html

Redigeret af filmfreak - 05-Oktober-2011 kl. 15:30
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 20:43

Prøv at afspil en testtone på 40hz uden at du benytter x-over og sæt fasen på hhv. 0 og 180, og se hvor du opnår højeste lydtryk på SPL-meteret. Dette bør være den korrekte indstilling ville jeg mene Smile

Så vil både dine front og sw spille samme tone samtidigt, du kan også prøve med andre toner.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 17:55
Må nok heller uddybe lidt. Hvis Jonas_h forslag giver et entydigt resultat kan du roligt bruge det. Det tiltaler mig bare ikke at måle lige i delfrekvensen (gammel skade), her er det dog smart fordi det ummidelbart er den "eneste" frekvens hvor der kommer samme lyd ud af både sw og front.

For at mit forslag skal virke skal du slå LFE+MAIN til. Det gør at både front og sw spiller den tone du sender ind, og du kan derfor afprøve flere frekvenser uden at X-over skal stilles hver gang.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Dette kan sikkert hjælpe. http://www.frequence.dk/sites/toner.htm
Der står ingenting om indstilling af fasedrej. Vejledningen kan IKKE bruges til surround setup, og

når jeg ser film i 5.1 sorround
Kan godt ser at de skriver "Vi har lavet denne guide for at du lettere kan optimere dit surround eller 2.1 setup" men guiden dur ikke til surround setup. Det er der vist også andre der har skrevet til dig før. Ellers er det da en rigtig god guide.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 18:16

Der står da om fase indstilling: Afspil 70 Hz og prøv at skifte frem og tilbage på fase knappen. Når der er mest niveau er fasen korrekt.
Jeg og andre har fint kunne indstille efter den guide.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 18:42

Jeg og andre har fint kunne indstille efter den guide.

Du kan da sagtens indstille efter guiden, ingen problem i det.

Oprindeligt skrevet af tones for subwoofer setup tones for subwoofer setup skrev:

Sæt delefrekvens.
1:Sæt delefrekvensen på subwooferen lavest muligt 
2:Spil tonerne oppefra og ned med både subwoofer og sidehøjttalere aktiveret.
3:når du hører en tone, f.eks. 70 Hz, er lavere, skal du skrue lidt op for delfrekvensen  

Når du så er færdig med Sæt delefrekvens punktet og har stillet din (og de andre deres) sw til for eksempel 80 Hz, mangler den del af LFE signalet der ligger over 80 hz jo. Det kan i så vælge at være ligeglad med.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 18:48

Der står da om fase indstilling: Afspil 70 Hz og prøv at skifte frem og tilbage på fase knappen. Når der er mest niveau er fasen korrekt.
Ja - sørme også.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu