|
indstilling af LNB m. 6 graders beslag |
Besvar |
Forfatter | |
Pade2204
Guld medlem Oprettet: 10-Maj-2005 Status: Offline Point: 1048 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 04-Februar-2012 kl. 00:05 |
hej,
Jeg skal indstille en parabol til 1 w og 5 ø. Jeg har et 6 graders beslag fra Triax med 1 vest til venstre og 5 øst til højre (set bag parabolen) Selve stangen på parabolen, hvor 6 gr beslaget sidder forenden, skal denne stå stik mod syd, hvor så beslaget selv ordner resten eller er der nogen der ved hvor på grader-skalen den skal pege når man bruger et sådan beslag ?
Tak for det. |
|
MCenterFreak
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har ikke så meget forstand på det, men min erfaring er at du får brug for en SatFinder (Harald Nyborg)
Jeg tror kun du får sucess med en sådan dims
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4706 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der findes generalt 2 forskellige slags 6 grades beslag. a) Det hvor det ene LNB sidder i sin normale holder som så er i forlængelse af bommen. b) Det beslag hvor der ikke findes noget LNB i den normale position i forlængelse af bommen. Jeg ved ikke hvilken udgave triax 6 grades beslag er, men bruger selv deres 20 grades beslag som jeg justerede efter b. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 04-Februar-2012 kl. 08:32 |
|
Pade2204
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har det beslag hvor de sidder lidt ud til siden begge hoveder. Det vil sige, det må så være 3 grader til hver side ud fra stangen.
Jeg prøver at sætte kompasset til 2 grader øst, så stangen passer ca. der, og så må jeg se om ikke det sidste finjustering kan fixes via recieveren. Mit spørgsmål er så, når jeg har parabolen stik mod syd, skal jeg så dreje den ca. 2 grader til venstre (når jeg står bag skålen), eller hvilken vej er det nu øst er - det er noget med det bliver omvendt i forhold til hovederne sat på. Jeg har 1w til venstre og 5ø til højre (igen set bag fra)
Tak for input. |
|
csell
Funktioner
Tak(0)
|
Hej igen.
1w og 5ø er ikke kompasretninger fra Danmark, men de positioner over ækvator hvor satellitterne er. Jeg vil tro at i London ( Greenwich ) et det det samme, hvis den magnetisk fejl var nul.
Men du kan bruge dishpointer som er en satellite finder hvor du på google maps kan se retningen fra dit sted og til satellitterne:
Den kender ikke 2ø, men du kan finde både 1w og 5ø og så lade din parabols bom pege midt imellem.
Du spørger om hvilken vej øst er når du står bag en parabol der peger mod syd. Jeg tror ikke du skal bruge svaret, men det er til venstre.
Hilsen Carsten.
Redigeret af csell - 04-Februar-2012 kl. 19:18 |
|
Pade2204
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for hjælpen :-)
Endnu et spørgsmål... :) Det der elevation. På dishpointer står der: 5ø = 26,2 1w = 25,5 Hvad er tommelfingerreglen ? Skal man indstille elevation på en af dem, eller sådan midt imellem ? |
|
csell
Funktioner
Tak(0)
|
Hej. På mit triax 20 graders beslag kan jeg vippe holderen, som på denne:
Det er ikke til at måle sig frem til halve grader, her må du finjustere til at du modtager begge,
jeg vil tro det bliver sådan midt imellem.
Hilsen Carsten.
|
|
Pade2204
Funktioner
Tak(0)
|
mht elevation, så tænkte jeg på skålens elevation.
Jeg bruger dette Triax 6 graders beslag, og den er født standard. Eller elevation på dishpointer - er vel skålens, de mener ? Redigeret af Pade2204 - 05-Februar-2012 kl. 14:50 |
|
csell
Funktioner
Tak(0)
|
Hej. Satelliterne befinder sig højt oppe over ækvator og defor skal parabolen vippes opad. Den vinkel det modtagne signal kommer ind i kaldes elevation og skal være større længere mod syd man befinder sig. Da signalet kommer ind i en vinkel fra oven og bliver reflekteret ud til LNB for neden er det umuligt Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 05-Februar-2012 kl. 15:08 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |