recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indstilling parabol
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indstilling parabol

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dvbguy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 18-Februar-2012
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dvbguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Indstilling parabol
    Sendt: 18-Februar-2012 kl. 20:05
Jeg har i dag et parabol med 5 grader øst (Viasat) - jeg vil så have yderligere et hovede på og har købt sådan en tingest her

Den bliver så monteret på den eksisterende LNB hovede og sætter så et nyt hovede på ved siden af det eksisterende. Det nye hoveder kan så monteres på en af siderne på det eksisternde hovede og har også en satellit finder som hyler - så den fanger et eller andet. Laver jeg en scanning på 1W finder den intet.

Jeg har ikke rørt selve parabolen, da 5 grader øst jo virker og 1 grad Vest jo så også bør virke.
Nogen der kender et eller andet værktøj til hvordan man kan se hvilken satellit der er man fanger. ?. Men kan jo dreje den lnb bracket nogen grader, men det ville jo være lettest hvis man kan se hvad det er for et signal man fanger
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 21:44
Der skal naturligvis være 6 grader imellem de to positioner, men du har vel ikke sat det i den forkerte side, så det er 11 grader øst du modtager? Det nye hoved skal sidde til højre for det gamle når du står foran parabolen. 

Flemming

Redigeret af fltk - 18-Februar-2012 kl. 21:45
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
dvbguy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dvbguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 22:24
Ja - det var også det jeg fandt ud af, da jeg i første omgang satte det til venstre og tilfældigvis prøvede at scanne andre satellitter og fangede noget på 13 øst

Men 6 grader er jo ingenting og der giver den også udslag den kære satfinder, men finde noget på 1 vest vil den desværre ikke

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af dvbguy dvbguy skrev:

Ja - det var også det jeg fandt ud af, da jeg i første omgang satte det til venstre og tilfældigvis prøvede at scanne andre satellitter og fangede noget på 13 øst

Men 6 grader er jo ingenting og der giver den også udslag den kære satfinder, men finde noget på 1 vest vil den desværre ikke

Jo, 6 grader er faktisk meget i den forbindelse. Jeg kan se at beslaget kan justeres - er du sikker på du har stillet det med 6 graders afstand mellem de to hoveder?

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4706
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 10:40

Hej Dvbguy.

Du skriver at du også har en satellit finder som hyler - så den fanger et eller andet.

Det er nu ikke altid tilfældet, men du skal starte med at stille den til stor følsomhed, få den til at hyle, skrue ned for følsomheden, få den igen til at hyle osv.

Hotbird på 13E er mange gange den satellit det er nemest at fange et eller andet fra.

Hvis du havde den bare justeret nogenlunde ind må du nu kende afstanden på beslaget fra 13E til 4,8E dvs. 8,2°

Afstanden fra 4,8E til 1W er 5,8° dvs  ca. 2/3 af afstanden på 8,2° og som du skriver, er det til den anden side.

Jeg fandt disse oplysninger for min adresse 15 km vest for København.

Fra http://www.dishpointer.com/

4,8E Sirius:

Elevation:  26.2°
Azimuth (true):  189.1°
Azimuth (magn.):  186.4°
LNB Skew: 5.1°

0,8W Thor:

Elevation:  25.5°
Azimuth (true):  195.8°
Azimuth (magn.):  193.1°
LNB Skew: 8.8°

Elevationen til 0,8W Thor et lidt lavere end til 4,8E Sirius.

Så LNB til Thor skal nok sidde ca. 1 cm højere and det til sirius da beamen også her bliver speglvendt i parabol skålen.

Jeg tror at der er et eller andet der er andeledes end du tror og vil her prøve at gætte på hvad det kan være:

1. Hvis du allerede nu har monteret DISEqc switchen ville jeg i første omgang prøve at forbinde SAT modtageren direkte til Thor LNB'et og prøve en ny søgning.

Hvis din modtager har muligthed for at lave en blind scan, hvor den søger alle frekvenserne ville jeg bruge dette. Ja, jeg ved det tager længere tid.

2. Hvis du søger mens du har satellit finder/hyleren monteret ville jeg prøve at fjerne den, mens du lader din SAT modtager søge.

3. Jeg ved ikke om din modtager har separate indstillinger for Thor på 0.8°W og Intelsat 10-02 på 1.0°W ?

Men det er rent faktisk muligt at indstille LNB således at du kun kan modtage fra Intelsat og slet intet fra Thor.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 20-Februar-2012 kl. 10:43
Til top
dvbguy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dvbguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 19:17

Omkring det med følsomhed af satfinderen, står der fra +4 db til -6db på satfinderen. Jo højere jeg går jo lettere hyler den. Er det fordi følsomheden bliver mindre eller omvendt?

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af dvbguy dvbguy skrev:

Omkring det med følsomhed af satfinderen, står der fra +4 db til -6db på satfinderen. Jo højere jeg går jo lettere hyler den. Er det fordi følsomheden bliver mindre eller omvendt?

Det er selvfølgelig fordi følsomheden bliver bedre. Jo dårligere signal kan den nøjes med inden den giver udslag.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu