|
Strømbesparelse på HIFI |
Besvar |
Forfatter | |
keysersoze
Bruger Oprettet: 08-April-2008 Status: Offline Point: 65 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 01-Marts-2012 kl. 11:53 |
Lige pt står så godt som alt mit udstyr standby når det ikke er i brug - og tæller man sammen sendes der nok alligevel en god del dollars afsted bare for at se en lysende irrelevant plet og måske endda et ubrugeligt display-ur på Wii, PS3, TV, HD optager, radio, subwoofer, WD TV Live, Squeezebox.... Læste lige en artikel om at Wii (vistnok ca 1,5W) kostede ca 300kr om året i standby og at PS3 var endnu værre - jeg har en idé om at TV'et, 50VT30, ikke koster det store (vistok ca 0,1W) men er der nok der "næsten" ikke koster noget kommer det alligevel til at løbe op.
Min store udfordring er, at det meste af udstyret er samlet i ét stik så enten er det hele slukket eller det hele tændt og det er jo ret ofte man hører musik uden at se TV eller ser TV uden at spille Wii/PS3 - skal hver enhed have hver deres vægstik får min elektriker travlt samtidig med at han tager mange års besparelse og resultatet ikke bliver estetisk flot - og jeg kan ikke se hvordan jeg logisk kan opsplitte elementerne i et par logiske enheder. Men hvad gør i andre? Mest optimalt ville nok være en strømskinne med individuelt tænd/sluk for hvert stik men sådan noget har jeg aldrig set og med plads til 8-10 stik samtidig med at man skulle have adgang til det ville det nok aldrig blive en flot løsning. Eller slukker i bare alt om natten og i skole-/arbejdstid (hvis i overhovedet gør noget) og så bare har alt tændt når bare én af tingene bruges?
Og endelig - er der nogle ting der har det dårligt med at få afbrudt og tilsluttet strøm dagligt på den måde? |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19516 |
Funktioner
Tak(0)
|
En Wii med "WiiConnect24" slået til, bruger omkring 18W i standby - det passer med de 300 kr om året. Slå man WiiConnect24 og Standby Connection fra, bruger den kun 1 cirka 1 Watt - eller for godt 17 kroner. Klaus (med nærmest alt i standby) |
|
Bschmidt
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har lavet installationerne sådan at der er en kontakt ved døren ud af rummet (rummene) hvor man kan slukke for de stikkontakter der føder udstyr der ikke skal stå tændt hele tiden. Der er altid noget udstyr der skal stå på standby eller være tændt hele tiden. Det har jeg løst ved at have 2 stikkontakter hver sted der valfrit kan monteres på en tænding (lys eller udstyr) eller med fast strøm. Dette, syntes jeg, giver maksimal fleksibilitet og når man forlader rummet slukkes udstyret (oftest) sammen med lyset og der er 0,0W i standbyforbrug.
Faktisk har jeg overvejet at lave en kontakt ved yderdørene med en "ude" funktion der slukker alt der ikke bruges når familien er ude af huset. BS
|
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2350 |
Funktioner
Tak(0)
|
En del af mit udstyr er sluttet til en el spareskinne.
Receiveren sidder som master. Når den tændes går DVD, 2 x BD, Xbox360, Ps3, mediafspiller og HDMI switch i standby. Det udstyr bruger jeg kun når receiveren er tændt alligevel. Subwooferen tænder jeg når den skal bruges. Det samme sker for projektoren. Jeg skulle alligevel bruge en forlængerledning, så jeg har sat en kontakt på den. Wii'en bruger jeg næsten aldrig, så stikket er rykket ud. Tv og set-top boks står altid i standby.
|
|
jj79
Guld medlem Oprettet: 21-August-2010 Sted: Vejen Status: Offline Point: 539 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du kan investere i fjernbetjente stikkontakter, mener de koster en hund for 3 stk i harald nyborg, de funker fint, også slipper man for at sætte sig i sofaen og opdage at man har "glemt" at tænde på kontakten
|
|
db89
Guld medlem Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jj79 de har altså også standbyforbrug.
|
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
jj79
Guld medlem Oprettet: 21-August-2010 Sted: Vejen Status: Offline Point: 539 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
Beanie
Guld medlem Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1597 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har lige invisteret i et sæt fjernbetjente stikkontakter. Disse er Go' Energi-mærket og findes i et sæt med 3 enheder, en remote, USB-strømspareskinne, TV-Strømsparreskinne OG elmåler. Alt dette til den nette sum af 199,- i Silvan. Disse enheder trækker kun 0,9W/stk. Og jeg sparer ca. 50W/time på hverdage i de 16-17 timer hvor vi sover eller er på arbejde. Jeg mener at have regnet mig frem til 500 kr besparelse om året, da Wifi+modem+mobilladere fik samme tur.
|
|
keysersoze
Bruger Oprettet: 08-April-2008 Status: Offline Point: 65 |
Funktioner
Tak(0)
|
Først og fremmest vil jeg vil sige mange tak for input - det har måske ikke ligefrem løst min problemstilling, men jeg kan jo nu se at det skyldes at den perfekte løsning ikke umiddelbart findes, men jeg har i hvert fald fået inpiration til at komme videre!
Og omkring Wii strømforbruget, så gennemlæste jeg lige artiklen igen og kan godt se at jeg misforstod regnestykket. En enkelt ting ingen dog har kommenteret er om hvorvidt der er risiko for at nogle af de forskellige enheder går i stykker ved hårdt at få til- eller frakoblet strømmen?
|
|
Beanie
Guld medlem Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1597 |
Funktioner
Tak(0)
|
Holde og holde. Lort, der går i stykker af blive tændt og slukket éen gang om dagen, ER lort.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |