|
rumbredde vs lærredstørrelse - Nu med det nye rum |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
The_Joshua ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 157 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-April-2012 kl. 10:40 |
|
Hej Alle
Jeg sidder og roder med noget udbygning til en dobbeltgarage. Jeg har fået plads til et rum bagved, hvor der jo skal være biograf :-) Som det er nu, er biografen i stuen og med store glaspartier er det umuligt at se noget før mørkets frembrud. Men nok om det. I den forbindelse vil jeg høre om der er nogen af jer der har erfaringer jeg kan drage nytte af. Det handler især om størrelsen på rummet. Som det er nu, har vi et ca. 120-130" lærred på omkring 270cm i bredden. Det vil vi gerne blive ved med som minimum. Vi sidder nu ca. 5 m fra lærredet. Det er en god afstand og den vi blev anbefalet dengang vi købte alt udstyret. Det nye rum bliver ca. 5,5 meter dybt og 3,1 m bredt. I den forbindelse søger jeg erfaring med om rummet simpelthen bliver for smalt. Jeg frygter en "tunnelfornemmelse". Er der noget der sidder med den størrelse rum og oplever/oplever ikke dette? Det kan siges, at jeg forventer at beklæde rummets vægge med noget lyddæmpning i form af noget mørkt filt eller lign. På forhånd tak /Chris Redigeret af The_Joshua - 10-Marts-2014 kl. 10:26 |
||
![]() |
||
submaniac ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 13-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 471 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Med 3.1x5.5m vil jeg maksimere bredden på lærredet. I og med lærredet dermed går helt til kanten vil jeg anbefale, at du designer hen i mod "black hole effekten".
Det vil sige, at anvende absolut lysabsorberende materialer foran, over og i siderne, således dit synsfelt "kun" ser billedet på lærredet. På den måde vil rummets væg, gulv og loft forsvinde. Begrænsningen i bredden er dermed ikke længere et problem. Desuden opnår du øget kontrast. Med siddevægge meget tæt på lærredet vil det blive meget vigtigt at dæmpe genskind fra disse. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Dette forum er som skrevet til:
Min Hjemmebiograf
Vis dit udstyr frem for andre brugere
Dit spørgsmål hører hjemme i dette forum:
|
||
![]() |
||
Sploink ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2007 Sted: Vestegnen Status: Offline Point: 3215 |
|
Det høre da vel til her, han har jo netop fået et rum, hvor han vil lave en biograf??
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Jeg må be' en moderator om at slette mine indlæg. Redigeret af Kampus - 02-April-2012 kl. 12:44 |
||
![]() |
||
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
|
Tjo, hvis han havde nogle billeder at vise..
|
||
![]() |
||
The_Joshua ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 157 |
|
Tak for indsparket.
Jeg regner med siderne bliver noget tæppelignende noget i sort. Men det vigtigste er, at jeg inden det første spadestik er sikker på jeg ikke kommer til at fortryde den meter mere :-) Men det lyder som om det er realiserbart ved 3,1 meter. Mht placering kiggede jeg rundt og var i tvivl om hvilket forum der var mest egnet. Ud fra min opfattelse af de forskellige muligheder, mente jeg måske nok at dette her var det der kom nærmest - og det var ikke for at træde på nogen, men igen blot et ? om perception. Og jeg lover, at der kommer billeder når, der er noget at vise. Indtil videre er der desværre blot nogle kedelige blyantstreger :-) /Chris
|
||
![]() |
||
TommyBoy ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
|
hvis du sidder ca 5m fra lærredet virker 100-120" som et godt valg, men da du har væg lige på hver side af billedet !! ville jeg netop også være meget bange for det du beskriver, jeg ville nok tage et lidt mindre lærrede 100" og så male vægge og lofter i en rigtig god mat sort for at undgå reflektioner, så "ser" du slet ikke dine vægge når filmen køre, vil du have front højtalere ved siden af lærred ? eller lige neden under ? eller transparent lærred og højtalere begved, der er jo MANGE måde at gøre det på. Pas på ikke at være total focuseret på at have lærredet så stort som muligt, bare for at det skal være stort, stort er ikke altid godt hvis man ikke har en projekter der matcher dette, og på 5m afstand er 100" helt rigtigt for mig (min personlige smag) det giver helt klart en bio oplevelse af den store skærm, men man undgår at skulle dreje øjne eller direkte hovedet for at se hele billedet, forestil dig at sidde på forreste række til en badminton kamp, og dreje hovedet hele aftenen ?? nok ikke fedt vel. det er lidt sådan noget du kommer til, hvis du har et for stort lærredet og for lidt afstand hen til det.
Redigeret af TommyBoy - 04-April-2012 kl. 14:31 |
||
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
||
![]() |
||
|
Jeg startede selv med et 82" QS fastrammelærred efter anbefaling fra BEST-SEAT i Rødovre, da jeg købte mit udstyr. De 82" var godt i vores stue på de omkring 5 meters afstand. I forb. med opgradering af fladskærm måtte lærredet ud og der blev købt er rullelærred på omkring de 120". Det passer egentlig ret godt i størrelse i samme afstand. (det er nok alderen der kræver et større billede *lol*)
Projektoreren PT-AE900 håndterer det ganske fint. Men når det hele engang flytter i sit eget rum, så er rummet egentlig designet til den størrelse lærred. Det eneste var bare frygten for rumfornemmelsen. Som det er nu, ville samme størrelse lærred give ca. 20 cm i hver side inden væggen kommer. Jeg ved endnu ikke hvilke højtalere det bliver. Det eneste jeg ved er, at det ikke bliver dem jeg har nu. Men planen er, at højtalerne kommer til at være enten under eller over lærredet.
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
|
Jeg er lodret uenig med TommyBoy - man fortryder hurtigt hvis man ikke laver billedet stort nok, og 100" på 5m er på ingen måde en "stor" oplevelse ifølge standarderne for billedstørrelse. Men der er selvfølgelig en del præference inde over.
THX/SMPTE har nogle standarder for billedstørrelsen, som siger, at "siddeafstand/lærredshøjde = 3". Dette gælder både for 16:9 og 2.35:1. Dvs. på 5m afstand, skal ens billede være 166 højt. Det svarer til en bredde på 390 ca. for et 2.35:1 billede. 16:9 vil være lidt smallere. 5m er derfor en stor afstand hvis man vil opnå biografoplevelse som det er tiltænkt, og det sætter høje krav til projektoren. Mit råd er, at lave det så stort som muligt - man vænner sig hurtigt til et stort billede. EDIT: Så først nu, at du kun har 3,1 til rådighed. Hvis jeg var dig, ville jeg lave lærred 3m bredt, og rykke siddepositionerne lidt fremad så du har kortere afstand. Så kommer du også lidt væk fra projektorstøj og andre negative issues der sker når man sidder for tæt på bagvæg.
Redigeret af Jonas_h - 04-April-2012 kl. 14:58 |
||
![]() |
||
Schulz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
|
Hvis det bliver et problem at få plads til højttalere på siderne, så er der enten muligheden at placere dem lige under eller over lærredet, men man kunne også lave en løsning med akustisk transperent lærrede og højttalere bag ved det.
|
||
![]() |
||
|
Jeg tænkte det var på tide med en lille update. I den mellemliggende periode lykkedes det at få solgt huset og derved realisere drømmen om at bygge nyt. Så blev der plads til en lille biograf i tilslutning til stuen. Dens størrelse blev så på 3x5 meter. Det er faktisk ganske fornuftigt.
Setuppet består af: Panasonic PT-AE900 Quality Screen rullelærred 240*180 (hvid gain1.0) Yamaha RX-V2500 receiver Jamo A410 7.1 surround Yamaha S1700 (desværre med defekt HDMI-udgang) Boxee koblet op til NAS'en, hvor stort set hele min DVD-samling pånær enkelte titler er lagt ned. PS3 til bluray. De er samlet et sted, hvor teknikken skal være.Herunder er lidt billeder af forløbet og den næsten færdige biograf: Tomrør er trukket til alle højtalere og sub. Lærredvæggen med lærredet oppe. (vasketøjet er kommet væk, der er kommet styr på prioriteterne af rummet ![]() Med lærredet nede. Lidt lyst grundet spot. Testopsætning, jeg kunne ikke vente.... Udstyret havde trods alt været pakket ned mere end et halvt år. Så kom biografstolene. Sådan ser vandet ud, når stole har stået i en biograf i flere år. Jeg skiftede vandet flere gange ![]() Så kom alle siddepladser op. Cinemasofa forrest og fire almindelige stole med kopholdere bagved. ![]() Al teknikken er gemt bag tilskueren. Der mangler nu bare lidt oprydning i teknikken, lidt pynt på vægge og reol til filmene. Jeg har på nuværende ikke helt fundet ud af om jeg vil bruge tid på akustikken, jeg synes lyden er ganske ok. Men jeg er til gengæld kommet til næste projekt. Nu hvor jeg ikke længere er afhængig af udseendet på højtalerne, kunne jeg på sigt godt tænke mig at finde matchende højtalere til min Yamaha. Er der nogen der har et forslag til hvad der kunne være et prisbevidst valg af højtalere. Jeg er komplet amatør på lyd, dog kan jeg godt høre de små mangler en del saft og kraft. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |