recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Filezilla Server - undermapper?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Filezilla Server - undermapper?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Filezilla Server - undermapper?
    Sendt: 30-Juni-2012 kl. 19:12
Hej.

Hvordan gør man det sådan at nogle personer får et password, der kun giver adgang til dele af indholdet i en mappe på ftp-serveren??

Altså hovedmappen hedder "Hus 1" (bare eksempel) og i den er der undermapper "arkitekt" og "entreprenør". Arkitekten skal have adgang til mappen "arkitekt" men må ikke få adgang til andre dele af mappen "Hus 1". Dvs. arkitektens logon skal gå direkte til mappen "arkitekt". Entreprenøren derimod har et password der giver adgang til mappen "Hus 1" og alle undermapper og alt indhold.

Hvordan gør man det?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Status: Online
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2012 kl. 19:27
Så skal mapperne vel adskilles med forskelligt login.
Men hvis de forskellige skal poste filer som andre ikke må se, kan man lave det write only. Så kan der kun droppes filer - ikke læses. 

Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2012 kl. 20:23
Hovedmappen skal have ét login, som giver adgang til alt. Èn af undermapperne skal have et andet login.
Men hvordan gør man det i praksis i filezilla server - i groups og users? Jeg er vant til at lave login bare til hovedmappen, men hvordan laver jeg et login, der går direkte til en undermappe i hovedmappen?

Thorvald.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2012 kl. 21:24
Hvilken server os kører du med?

EDIT:

Ved ikke så meget om fildeling på Linux og mac. Men hvis det er som windows, så hovede laver du til read til alle bruger, og undermapperne read/write til de forskellige bruger der skal have adgang til dem. Så det er domænet der bestemmer hvilken bruger der skal have adgang til de forskellige mapper

Redigeret af T-Duck - 30-Juni-2012 kl. 21:31
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2012 kl. 22:31
Jeg har Windows 7 og jeg bruger Filezilla Server og Filezilla Client.

Jeg er lidt usikker på om det vil virke som jeg gerne ville have det, med at opsætte read/write rettigheder. Og jeg ved faktisk heller ikke hvordan jeg skulle gøre det på undermapperne.

Thorvald.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Status: Online
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2012 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg har Windows 7 og jeg bruger Filezilla Server og Filezilla Client.

Jeg er lidt usikker på om det vil virke som jeg gerne ville have det, med at opsætte read/write rettigheder. Og jeg ved faktisk heller ikke hvordan jeg skulle gøre det på undermapperne.

Hvis de to grupper skal både læse og skrive, skal de have hver sit login, og også hver sin mappe.
Men hvis de kun skal uploade og ikke må se hvad de andre uploader, kan du lave mappen write only for dem.

Men jeg kender ikke Filezilla. 

Venlig hilsen
KB
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2012 kl. 12:26
Kører i med hjemmegruppe på netværket eller domæne. For som det lyder har i ikke en filserver med et serverOS eller tager jegfejl?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2012 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

.... Hvis de to grupper skal både læse og skrive, skal de have hver sit login, og også hver sin mappe.
Men hvis de kun skal uploade og ikke må se hvad de andre uploader, kan du lave mappen write only for dem.

Men jeg kender ikke Filezilla. 

Den ene gruppe skulle have kontrol over hele mappen inkl. undermapper. Den anden gruppe skulle kun have adgang til en af undermapperne (og fuld kontrol her).

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2012 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Kører i med hjemmegruppe på netværket eller domæne. For som det lyder har i ikke en filserver med et serverOS eller tager jegfejl?

Hej.

Serveren står i Lithauen, på fabrikken derovre. Serveren har en ftp-adresse (ftp://xx.x.xx.xxx) eksempelvis.

Jeg og nogle af medarbejderne har selvfølgelig et login som går på hele ftp-serveren. Så når jeg går på ftp-serveren ser jeg alle projekterne.

Til dette projekt ville jeg gerne gøre det lidt anderledes end jeg plejer. Jeg plejer at oprette det enkelte projekt og så får "gæster" (arkitekter, o.lign.) et brugernavn, så de kan logge direkte på projektet. De kan uploade og downloade, men de kan ikke ændre i indholdet (slette, oprette mapper osv.). Dette er ikke tilstrækkeligt fleksibelt synes jeg ikke og giver mig en del arbejde.

Så jeg tænkte at for dette projekt, ville jeg oprette projektet som jeg plejer. Men så ville jeg oprette en undermappe, som det eksterne firma (altså det firma som står bag projektet), kunne få et direkte login til. Her skal de så uploade de tegninger som jeg og mit firma skal bruge for at kunne lave projektet. Og det eksterne firma skal have mulighed for at holde denne mappe opdateret, så det hele tiden kun er de nyeste og relevante tegninger, der ligger der. Men når det eksterne firma logger ind, skal de komme direkte til undermappen og ser således ikke hvad der ellers er i projektmappen.

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2012 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hvordan gør man det sådan at nogle personer får et password, der kun giver adgang til dele af indholdet i en mappe på ftp-serveren??

http://wiki.uniformserver.com/index.php/FileZilla_Server:_Basic_Configuration

Dem der skal have adgang til "hus" får et login, hvor mappen de må kigge i er øverste mappe.
Arkitekt oprettes så som en anden bruger og der gives kun rettigheder til en af undermapperne.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2012 kl. 06:21
Jeg har lige fundet ud af det for 5 minutter siden, hvad der var problemet. Jeg havde rigtignok oprettet én adgang til hovedmappen og én anden adgang til undermappen og de var begge sat til home directory. Problemet viste sig at stien til undermappen var forkert, da stien ikke viste at det var en undermappe til hovedmappen.... En lille fejl, med stor betydning. Wink Men jeg er glad nu, fordi nu ved jeg hvordan det virker og hvordan jeg skal gøre det en anden gang. Big smile

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu