recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket grafikkort til HTPC?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket grafikkort til HTPC?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
h3mlig Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér h3mlig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket grafikkort til HTPC?
    Sendt: 18-Juli-2012 kl. 23:06

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at få købt diverse dele og kabler hjem til mit simple HTPC setup, og har installeret codec mv til WMC samt fået det til at spille med min XBOX i soveværelset. Næste trin var så at få det ind på fjernsynet i stuen via HDMI fra min HTPC.

MEN - så viser det sig, at mit grafikkort (NVIDIA GeForce 9500 GT) ikke automatisk kan hente lyd fra onboard lydkort, men har brug for et SPDIF kabel fra bundkortet, og der sidder selvfølgelig ikke en sådan udgang på mit bundkort (Lenovo MTQ45MK). Se evt. yderlige spec på min HTPC her.

Som jeg ser det, er den nemmeste løsning derfor, at jeg køber mig et nyt grafikkort der understøtter afspilning af lyd uden brug af SPDIF-kabel til bundkort, men da hardware i computere ikke er min stærkeste side, så ville jeg meget gerne have hjælp til at købe det rigtige grafikkort (så jeg ikke får købt et der ikke passer til mit bundkort eller er overkill mv.). Kortet skal være så billigt som muligt, men stadig være af ok kvalitet. Jeg bruger udelukkende computeren som HTPC og let internetsurfing - altså ingen spil overhovedet.

Skriv endelig hvis jeg mangler at oplyse noget!

På forhånd tak for hjælpen!
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 23:17
Køb dig et passivt 5450 kort med HDMI udgang. De fåes fra ca 200 og op. Et eksempel http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-eah5450-silent-di-1gd3lp-1-gb-id-6426941.aspx

...men, men, men glem alt om at spille på det.
Tjek om bunkortet har en PCI 16x slot.

Hvis altså ikke det er en notebook, så glem det.

Redigeret af Infinity - 18-Juli-2012 kl. 23:22
mvh Infinity
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 00:25
Et Nvidia GT430 giver færre problemer.
.....
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Point: 328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Køb dig et passivt 5450 kort med HDMI udgang. De fåes fra ca 200 og op. Et eksempel http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-eah5450-silent-di-1gd3lp-1-gb-id-6426941.aspx

Kan kun sige at jeg er tilfreds med billedkvaliteten med ATI 5450. 

Har beskrevet mit setop i denne tråd --> http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112923&title=calibering-af-htcp-graffikkort-tv-linksamling

Men du kan ikke spille spil med det kort, overhovedet!
Til top
msl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2011
Point: 70
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Er det noget du har ført statistik over eller kan dokumentere?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af msl msl skrev:

Er det noget du har ført statistik over eller kan dokumentere?

Læs alle de tråde med problemer folk har haft med hdtv og ati kort.

her næst læs her:

http://www.anandtech.com/show/3973/

Og der ud over så findes der flere gode codec pakker til nvidia som kan være med til at understøtte bedst cpu acc. samtidig med at billede kvaliteten forbedres.

At bruge tesla driver til Gt430 gør kortet endnu bedre især med MediaPortal og LAV codec.
(super combo)

her ud over har nvidia bare i lang tid haft bedre styr på 23 vs 24 Hz.

søg selv hvis du ikke tror på det.

Redigeret af Notfast - 19-Juli-2012 kl. 18:12
.....
Til top
msl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2011
Point: 70
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 12:58

Jeg kan læse nok så mange tråde, men jeg kan ikke nå til den konklusion at der er flere problemer med ATI.

Og der ud over så findes der flere gode codec pakker til nvidia som kan være med til at understøtte bedst cpu acc. samtidig med at billede kvaliteten forbedres.

Hvad skal man med andet end et ATI kort + MPC-HC + LAV + madVR = super billedkvalitet.

her ud over har nvidia bare i lang tid haft bedre styr på 23 vs 24 Hz.
søg selv hvis du ikke tror på det.

Det tror jeg ikke på og hvad mener du med bedre styr på 23 vs 24hz? Hvis du mener at Nvidia ligger tættere på 24hz så er det ganske usandt. 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 13:15

Jeg kan læse nok så mange tråde, men jeg kan ikke nå til den konklusion at der er flere problemer med ATI.
Kender ikke ovennævnte 5450, men har personligt meget skidt erfaring med tidligere ATI modeller:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73297&PN=33&title=pixelering-p-dr-hd

Så hvis det skal anvendes til noget med DVB-T udsendelser, skal der stærke argumenter til for at jeg ville vælge ATI.

Mvh JørgenT
Til top
h3mlig Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-Oktober-2011
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér h3mlig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 14:11
jeg haved ikke forestillet mig at jeg skulle bruge 1000+ kr. (nvidia gt 420/430) på et nyt grafikkort.

Vil dette nvidia gfx-kort tilfredsstille mit behov?

Jeg har lige et tillægsspørgsmål: kan jeg køre med to grafikkort samtidig? Det skulle i så fald være et nyt kort med HDMI-out til streaming til mit TV og mit nuværende kort (nvidia GF9500 GT - hvis jeg skulle få lyst til at spille engang).
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 14:57
Jeg har to maskiner med 5450 kort og de kører begge perfekt. Der er ingen problemer overhovedet, udover de altså ikke er specielt hurtige og derfor ikke kan bruges til spil. Blu-ray vises uden problemer og lyden følger med i HDMI kablet, idet kortet har indbygget lydkort. Det betyder så også at du skal vælge mellen at få lyden på fjernsynet eller på højttalerudgangen, men det skal du også med nVidia kort.
mvh Infinity
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 893
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af h3mlig h3mlig skrev:

Vil dette nvidia gfx-kort tilfredsstille mit behov?

Nej, men 1000,-kr + behøver det altså ikke koste

Vil fuldt ud levere afspilning af alle Blu-ray skiver også 3D samt understøttelse af alle HD lydformater
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 18:08

Det tror jeg ikke på og hvad mener du med bedre styr på 23 vs 24hz? Hvis du mener at Nvidia ligger tættere på 24hz så er det ganske usandt. 

At håndtere 23/24hz rigtig - her har Nvidia har det mest problem fri ud af boksen.
.....
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu