recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til HTPC setup?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til HTPC setup?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rumlepraasen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumlepraasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til HTPC setup?
    Sendt: 29-Juli-2012 kl. 14:44
Nogen der vil hjælpe mig med at finde dele til et saml selv mediecenter?
Mine krav er som følger.

SSD til system
Kompakt
Støjsvag
Optisk udgang
1080P, 3D og BD image uden problemer, overhovedet.
Gerne fjernbetjening og/eller tastatur
Gerne så femtidssikret som muligt inder for budgettet

Budget ca. 3000 kr.

Software såsom windows og alt sådan noget har jeg, det er kun hardwaren jeg ikke har en skid forstand på hvad der er nyt og godt og hvad som passer sammen.

Redigeret af rumlepraasen - 29-Juli-2012 kl. 14:45
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 22:50
Hvis vi ser på, hvad du kan få for de 3000 kr.

Kabinet = 353,-

Bundkort = 885,-

CPU = 999,-

http://www.proshop.dk/Harddisk/OCZ-Vertex-Plus-R2-Series-SSD-60-GB-2352236.html
SSD Harddisk = 428,-

2 x 2 GB RAM = 260 kroner. 

I alt har du en pris på 2825,- også har du en PC med en super fed ydelse, der på ingen måde pruster når den skal afspille HD film. Jeg har ovenstående setup og er super glad for det. Jeg bruger min til at afspille HD film, BD Image's, optage på. (Det kræver dog et tv kort til nogle hundrede oveni). 

Du skal dog bruge en strømforsyning. Det er de samme som til HP og Dell bærbare. De koster et par hundrede, hvis du ikke kan støve en op. Eller selv har en.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumlepraasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 22:57
Ok. Mange tak Smile

Det ser jo egentlig meget fint ud, dog synes jeg ikke kabinettet er det pæneste. Hvordan ser jeg hvilke andre kabinetter der passer med disse dele?
Hvor finder jeg sådan en strømforsyning?
Og er der noget jeg kan opgradere, som vil give noget mærkbart?

Redigeret af rumlepraasen - 29-Juli-2012 kl. 22:57
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 23:24
Hej..

Du kan altid finde et andet kabinet, nu valgte jeg det billigste hvis det skulle holde sig under prisen. Personligt har jeg det også i et skab så det betyder ikke meget for mig. Men du skal gå efter Mini-ITX klassen og gerne uden strømforsyning, hvis du kan få det men de flest er med en strømforsyning.

Hvis du ikke har en strømforsyning der skal til skal du bruge en fra en HP eller Dell bærbar. De kan købes mange steder, du kan jo ringe til Dell eller HP og sikkert få en ny men de koster jo nok en arm. Køb dem i stedet på Ebay

Det skal give 18,5Volt eller 19 Volt, så skulle det fungere. Har selv en fra en gammel HP Laptop og mine forældres får strøm fra en Dell. 

Du kan altid opgradere Ram & CPU. Vil det give noget mærkbart? Mit svar er nej, du har i forvejen i det setup en I3 CPU og  4 GB ram. Du kan godt købe en I5 Quad Core CPU men det vil ikke give dig noget som helst til afspilning af BD images og den slags. Du kan også sætte 8 GB ram i men, hvorfor? Du har en højt ydende HTPC der starter i løbet af 20 sekunder og du kan ikke fornemme lag og den slags overhovedet i XBMC menuer eller ved afspilning af film.

Spar hellere dine penge og køb ovenstående. Du får ikke mærkbart ydelse ud af ekstra penge i den sammenhæng. (Desuden er ovenstående setup meget populær herinde da jeg tror 70 % af brugerne bruger det, så du kan altid få hjælp, hvis du har problemer med noget..) 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 23:26
Jeg kan forøvrigt anbefale det her tastatur/mus sæt.

Det er simpelthen fantastisk mine forældre har det, og vil også gerne have det selv. (Har apple tastatur og Mus i dag, men fordelen ved at have det samlet er simpelthen så meget bedre).

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumlepraasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 23:33
Okay, så sådan set alle Mini ITX inde på proshop vil passe med resten af dette setup?
Hvorfor skal det helst være uden strømforsyning? Hvis jeg finder et med, er der så et mindste W, det skal være på?
Er der optisk lydudgang på dette?
Fjernbetjening er vel noget man køber, der passer til mediecenter softwaren man bruger eller hva?
Læste i en anden tråd, der var en som blev anbefalet at vente til ivy bridge kom ud?
Undskylder hvis jeg spørger dumt. er helt noob indenfor dette.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af rumlepraasen rumlepraasen skrev:

Okay, så sådan set alle Mini ITX inde på proshop vil passe med resten af dette setup?

Nu vil jeg ikke give en decideret 100% garanti da de sikkert har hundredevis af kabinetter, men ja det bundkort er et der passer i et mini itx kabinet, også er der vel ikke mere at sige end der også skal være plads til køleren og harddisken så der kan vel være nogle meget små tynde nogle, der ikke passer. 

Hvorfor skal det helst være uden strømforsyning? Hvis jeg finder et med, er der så et mindste W, det skal være på?

Den strømforsyning der er i kabinetterne som standard er ubrugelig til det bundkort. Du skal bruge en oplader til en HP eller Dell Bærbar så derfor kan du ligeså godt købe et kabinet uden strømforsyning. Men i mit var der strømforsyning i det tog jeg bare ud. Du skal med andre ord ikke bruge det, da det her bundkort er anderledes end andre. (Da det bruger en lader til en bærbar som strømforsyning)-

Er der optisk lydudgang på dette?

Ja det er der..

Fjernbetjening er vel noget man køber, der passer til mediecenter softwaren man bruger eller hva?

Jeg har et simpelt IR øje til USB, det kan du købe billigt. Også har jeg bare en Logitech Universal remote. Bruger det dog sjældent da jeg syntes tastatur er bedre.

Læste i en anden tråd, der var en som blev anbefalet at vente til ivy bridge kom ud?

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan ikke spå om fremtiden, men kun skrive hvilket setup mange bruger nu og er glade for. Jeg kan forstå du er meget hungrende efter ydelse, men til dit brug er du altså rigeligt dækket ind.

Før jeg fik mit setup havde jeg et Atom baseret HTPC der havde meget mindre power i sig. Det kunne altså også sagtens afspille BD images uden problemer, så du er altså meget godt dækket ind. Det kræver ikke alverden er min påstand, da det så gik i stykker kunne jeg til næsten samme pris få ovenstående setup. 
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumlepraasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 23:47
Okay, så lyder det hele jo meget fint Smile

Skal jeg have købt køler og sådan noget til den også?

Det er vel forholdsvis nemt at samle selv,ik?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 23:49
Der er en CPU køler med til CPU'en.

Jeg syntes det er nemt at samle selv, men det kommer an på om du selv kan. 
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumlepraasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2012 kl. 23:57
Altså harddisk og ram og sådan har jeg selv i før, men det er vel også det nemmeste Wink
Skal jeg selv smøre kølepasta på?
En SSD er vel ikke det største problem at sætte i, eller hva?
Er der noget specielt ved at sætte bundkort og cpu i eller kan man se hvor alt skal sidde henne?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2012 kl. 00:09
Ja harddisk og Ram er det nemmeste.

Der er kølepasta på selve køleren. Du kan tilføje lidt, hvis du syntes det er for lidt. Jeg har selv tilføjet noget da jeg syntes Intel er lidt sparsomme med det.

En SSD er jo som en almindelig harddisk. Det er nøjagtigt det samme som andre så ingen problemer. Du skal være lidt opmærksom når du sætter CPU i. Det kan kun vende på en måde, men du skal ikke røre ved den på undersiden. Derudover skal du ikke være for voldsom når du sætter køler på.

Jeg syntes som sagt det er nemt, men det er altid fedt at kunne ringe til en ven, hvis det bliver for svært. Hvor bor du henne? 
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumlepraasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2012 kl. 00:22
Jeg bor i Esbjerg.

Vil tro jeg ender med at købe denne i løbet af ugen eller næste uge Smile
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu