|
Nyt Bundkort eller ny cpu + bundkort |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 31-August-2012 kl. 19:49 |
Jeg har sådan rigtig dejlig i7 920 socket 1366 med Zotac x58 bundkort.
Det har egenligt været min tidligere gamer computer, men da jeg ikke spiller rigtig mere valgte jeg bruge den som htpc, medieserver + div. Mit problem er mit bundkort er fejlbehæftet, egenligt ikke noget jeg lod mærke til da det var en gamer com. Da jeg aldrig overclocker eller noget. Med fejlbehæftet mener jeg, hvis jeg ændrer den mindste smule i bios udover standart indstillingerne, så vil den ikke starte op. Ikke engang hvad den skal boote på først kan jeg ændre uden den ikke laver andet end sort skærm. Dernæst virker gigabit lan ikke, medmindre jeg neddrosler det 100mbit. Men kan ikke bruge min WOL, da jeg ikke kan ændre i bios. ![]() Har selvfølgelig prøvet alt det gængse med flashe bios til nyeste, flashe gammel version på, opdatere chipset driverne og prøvet ældre, samme gældende for lankortet. Når alt det er sagt, så kører den klippestabilt og ingen problemer udover nævnte. Problemet hvis man kan kalde det sådan er, at socket 1366 bundkort er pebret i pris, fra 1200 og opefter. MSI's highend bundkort kommer dog på lager mange steder fra den 9/9-12 hvor det er sat ned fra 3600,- til lige knap 1100,- Derfor overvejer jeg lidt, bare bruge i7'eren som klient til afspilning og købe nyt bundkort + cpu til medieserver / afspilning. Da jeg er træt af ved ovenstående løsning, jeg ikke kan vække computer over LAN og synes den er dyr at have tændt 24/7. Næste spørgsmål: Er det alle ligegyldigt hvilken løsning jeg vælger, der har problemer med miste lyden hvis man skifter hdmi input? AMD grafikkort har ved, da det er det som sidder nu. Har dog aldrig oplevet det med vores nvidia kort i soveværelset. Men det er måske fordi lyden kører analog fra tv og ned i stereo reciever. Har ingen præferencer om det skal være en intel løsning eller amd løsning. Alternativt kan jeg selvfølgelig også sælge min i7 + bundkort. Hvad ville i gøre? Skifte bundkort med et ældre chipset? (skal dog siges der er både usb3 og sata III på msi boardet). Eller købe nyt bundkort og cpu i ca 1200-1500 prislejet? Selvom det nok ikke vil være lige så kraftigt som min i7. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ville forsøge finde årsagen til problemer.
1. Bud, tjek din ram. Har du flere klodser i, så prøv een ad gangen. 2. Har du andre kort i/på bundkortet, så pil dem ud du kan. Som udgangspunkt, så skal dit bundkort jo funger. Hvis du, efter at have forsøgt at udelukke/finde fejlen, stadigvæk ikke kan, så ville jeg under alle omstændigheder droppe bundkortet, for så må det være fejlbehæftet, og det i sig selv gør, at det ikke kommer ind her. Jeg har dog selv kørt med et defekt bundkort i min gamle HTPC. Et MSI kort, hvor onboard ethernet controleren bare ikke virkede. Det løste jeg ved at smide et nyt netkort i. Men alt ustabilt, det er utåleligt at leve med. |
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har testet ved hive alt ud af. :) Det er fejlbehæftet, men stabilt og fungerende. Men som skrevet, det fungerer dog kun med standart indstillingerne i bios.
Så tror jeg ender ud i at anskaffe nyt og så bare bruge det gamle som medieafspiller. En spille computer til børnene kunne også komme på tale. Skal nok få brugt stumperne, det er bare et spørgsmål om til hvad. Alternativt kunne jeg også smide diskene i nogle eksterne bokse og så sætte en bærbar op som medieserver. Men da det er lige knap 10 TB data med film, musik, serier, billeder, backup af de andre computere osv (billeder og dokumenter har jeg ekstra backup af i skyen). Skal det lige gøre rigtigt. En NAS er ikke rigtig for mig, da det er for dyrt når jeg har 6 diske. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |