|
billede og lyd kvalitet HTPC |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | ||
damkel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-September-2012 kl. 09:40 |
|
Da jeg gik fra DVB-T til Yousee fjernede jeg mit mediacenter.
TV ser og optager jeg via en boks fra Yousee. Mine DVD'er som er rippet til ISO'er ser jeg via en AC Ryan Mini2. Overgangen fra mediacenter til disse to bokse oplevede jeg som: 1. Et stort løft i både billede og lyd kvalitet 2. En brugergrænseflade, som er sløøøøøøv og træls i det daglige at bruge i forhold til mediacenteret. 3. Jeg savner at have en pc tilknyttet, da det i en række situationer giver en fleksibilitet, som de andre løsninger ikke giver. F.eks. at kunne se feriebilleder, som er optaget i RAW etc.... Jeg overvejer derfor igen at skulle have et mediacenter. Denne gang overvejer jeg en eller anden minimal løsning med XBMC (XBMCbunto), som jeg har lavet en test installation af og som virker overbevisende i første forsøg... (og som nok kommer til at kræve en masse nørd'en før virker som jeg ønsker....) Men, kan jeg overhovedet få en ordentligt lyd og billedekvalitet ud af en pc? Er der nogen krav til hardware/software, som skal opfyldes? Hvad er folks erfaringer?
|
||
![]() |
||
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1423 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg lytter med her.
Jeg har selv et Windows Baseret Medie center på et standard IntelDH61AG kort som vi er flere der kender. Den burde jo have nok muskler til at afspille TV, men kvaliteten er ikke det samme og den kan godt give små hak selvom det er sat til 50 hz. Jeg bruger selv XBMC og afspiller .TS filerne direkte fra en harddisk på maskinen. |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Det er ekstremt svært at forholde sig til det du bringer frem her, for det kræver en forståelse for, hvad det er du mener, og ikke mindst, hvad du tidligere har haft erfaringer med.
Generelt set - så er dit grafikkort afgørende for, hvordan det visuelt ser ud på din skærm. Der er nogle justerings muligheder i dette, præcis som kalibrering af et TV. Men overordnet set synes jeg de som udgangspunkt er rimelig gode, grafikkortene altså. Med lyden er det som med billedet, lydkortet på din pc som er afgørende. Og her må jeg erkende, at medmindre du er virkelig ekstrem følsom, så overgår lydkortene på pc i dag langt over de bokse du omtaler. I værste fald matcher de. Det som kan komme på tale, det er signal/støj forhold og generelt set støj i en pc. Men du skal altså ud i noget virkelig ekstremt (studie lyd) før kan høre forskellen. Det er min påstand. Jeg har selv begge Yousee bokse, og jeg synes bestemt ikke de hverken er bedre eller dårligere mht. billedekvalitet end mine HTPCére, som slet ikke kommer i nærheden af verdens bedste grafikkort. På lydsiden kan disse Yousee bokse slet slet ikke matche mine HTPCére. Det hænger nok mest af alt sammen med, at når jeg oftest bruger mine HTPCére, så er det til film i DTS eller HD Master i mindst 5.1 som jeg høre. Og det kan disse bokse slet ikke, mest af alt fordi det ikke sendes ud i signalet. Der får du maksimalt dolby digital/ac3 lyd. Så det vil slet ikke være fair at sammenligne dem med hinanden her. Min gamle HTPC er et ældre Intel 965 chipsæt med Nvidia Geforce GT 440 grafikkort inkl. HD master lyd. Min nye HTPC er et Intel DH61ag bundkort med onboard gfx inkl. HD master lyd. Egentlig burde man tage de mere specifikke tal for lydkortet, som vistnok er en Realtek et eller andet chip. Jeg har tidligere prøvet Radeon HD 2600 kort. Fint billede, men slet ikke tidsvarende mere. Lyden var dengang god nok. Nvidia Geforce GT 240, en simpel test, da jeg skulle prøve at bytte rundt på 440éren og 240ére. Der var ikke noget nævneværdigt at bemærke i forskellen. Afspiller og codec har vigtig betydning på en pc. Der kan være enormt stor forskel på dem. Men grundlæggende i en Win7 maskine, så synes jeg egentlig de gør det godt. Afspiller du HD film (blue ray), så er der mig bekendt 2 nævneværdige muligheder. TotalMediaTheater og PowerDVD. Jeg bruger selv begge. Og ja, der ER forskel i billedekvalitet på dem. PowerDVD er lidt mere mat i billedet. Men igen, kan man justere sig ud af det. Lydmæssigt er der ingen forskel på disse to afspillere. |
||
![]() |
||
Henr1k ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-Februar-2007 Sted: Viborg Status: Offline Point: 142 |
|
Hvis man kører digitalt, så er der ikke noget forskel på nyere hardware, alt kan sende HD-lyd.
Hvis man kører digital signalbehandling på, så kan det godt kræve lidt mere end helt low-end kort. Ved ikke om XBMC til Windows har fået understøttelse af HD-lyd i release-udgaven, ved slet ikke med *nix-udgaven.
|
||
![]() |
||
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1423 |
|
Okay - Personligt er jeg ligeglad med lyden. Den er fin nok, og det har jeg ikke noget at udsætte på.
Men jeg sku svært ved at få det med billedet til at kører helt perfekt. Men jeg tror det kan være noget opsætningsmæssigt. Hvis nogen har forslag hører jeg gerne. |
||
![]() |
||
damkel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 153 |
|
Jeg har tidligere kørt med et core duo system med et ATI kort, som på det tidspunkt var det første som havde HDMI udgang med lyd.
At det så gav mig en masse problemer med hakken i DRHD, det er en anden sag... På det tidspunkt kørte jeg DVB-T via et terratec med dobbelt tuner. Jeg forsøgte at se BD film, men jeg syntes altid der var bøvl med krav om opgradering af powerDVD, så til sidst brød jeg sammen og købte en BD-afspiller - og jeg må indrømme en ny verden åbnede sig op mht. billede og lyd kvalitet, både på BD og DVD film. Jeg lavede AB test mellem de to HTPC'en og BD-afspilleren og forskellen var virkelig til at se og høre. Mht. tv, så oplevede jeg stor fremskridt mht. billede og lyd da jeg fik yousee boksen fra plus abonnementet. Pludselig fik jeg f.eks. surround lyd når jeg ser film f.eks. på DR-HD. Men, det kan da godt være, at jeg skal tage min spille-pc, som er en i7 maskine med stort grafikkort og teste kvaliteten på den. Mht. lydkort i pc, så mener jeg nu generelt at holdningen er, at man til f.eks. stereo brug skal trække det ud via USB og via DAC, hvis det skal være at høj kvalitet... Men, det er en helt anden diskussion... Min frygt overfor en HTPC er netop, at man skal pille i codec's og registreringsdatabasen jævnligt for at sikre en god kvalitet... Det skal måske nævnes, at jeg kører billede via Sanyo Z3000 på 100" lærrede og lyd via Marantz SR7002 med effekttrin LC audio og Vienna Højttalere hele vejen rundt. Langt fra et high-end system, men heller ikke et Bilka system... |
||
![]() |
||
|
Du har så måske ret her, det er også min ide med at ville køre det hele gennem HDMI - hvilket jo også er eneste mulighed mht. HD lyd. Min tanke er at køre med XBMC i den installation, hvor det er bundlet med Ubuntu. I stereo verdenen er det kendt at der er problemer med lyd fra windows også digitalt, hvorfor man arbejder med f.eks. ASIO drivere eller f.eks. burger Foobar med wasabi (eller er der wasapi?). Det problem skulle man ikke have i linux. Derfor min tanke om at det kunne være bedre at bruge linux istedet for win7. Bare min tanker om dette...
|
||
![]() |
||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
|
jeg har ogsaa provet nu at sætte min server til mit tv og ja billedet er da ikke for godt.
hvordan skal det sættes op for at faa et pænt billed
|
||
![]() |
||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
|
Nu fik jeg installeret XMBC, her er billedet superflot. En del bedre end min WD TV boks.
Så nu er det klart HTPC med XMBC fremover. Det virker meget brugervenligt. èn ting jeg dog har svært ved er at få mine film vist med flot fanart, film info osv. jeg kan simpelthen ikke finde hvor det aktiveres. Jeg har været inde og installere addons som IMDB, My Movies etc. Men hvordan får en en flot brugeflade med al den filminfo og covers, fanart etc. ? Har googled det, men der står at man skal vælge libiray mode, men det kan jeg ikke finde.
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
Jeg fik det til at virke ved at højreklikke på min filmmappe og vælge Set content. Oppe i venstre hjørne kunne jeg vælge Movies ved at klikke på de små pile, så foreslog den selv The MovieDB som scraper. Ok til det, så spurgte den om jeg ville have mappen scannet og et øjeblik senere havde den downloadet covers og den slags til de film den genkendte. Den kunne ikke lide den ´ der var i Olsen-banden derudaf´ så jeg rettede filnavnet til Olsen-banden derudaf', højreklikkede på filmmappen igen og valgte Scan for new content og så kom der også cover på den. |
||
![]() |
||
|
Men er du i Ikon visning eller ? Jeg forestillede mig det kunne se ud ala sheets, my movies etc. ?
|
||
![]() |
||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|
En vigtig ting jeg synes der bliver glemt i denne tråd, er deinterlacing når vi snakker om tv udsendelser på en HTPC. Har rodet en del med det herhjemme og selv dvd står rigtig flot og skarpt på tv'erne, samme gældende for optaget tv.
Selvfølgelig kan man godt se forskel i forhold til blu-ray, men rigtig pænt står de. Det er først når jeg smider det på projektoren med 120" at forskellen bliver så meget tydeligere. ----- mbm1 I stedet for vi hijacker personens tråd, så opret lige din egen. Kan godt poste screenshots af hvordan du skal sætte det op, eller hjælpe på msn, så smid en pm til mig hvis det er. ---- damkel Så vidt jeg ved er HD lyd i XBMC med ubuntu et no go lige nu. Skal dog ikke kunne udtale mig om nightly builds på linux/ubuntu siden. HD lyd kan på windows siden installeres enten via nightly builds eller Eden+HD Patch. Redigeret af JordanDK - 07-September-2012 kl. 11:07 |
||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |