|
HTPC setup - Hjælp, erfaringer.. |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
pioman ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 47 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-September-2012 kl. 22:02 |
Hej recordere.. Jeg har besluttet mig for at sætte en HTPC sammen som kan alt det man altid savner når man har prøvet Yousees samsung hd hdd optager eller den nye samsung BD-E8x00n = Stabilitet, ingen blæser lyd og evnen til at streame fra min nas (BD-E8x00n kan dette men kommer med en besked om noget vimeo crab og fjerner lyden...+ crasher når jeg trykker stop på en blu-ray disk) Desuden får jeg meget, meget mere ud af en HTPC i form af streaming til andre enheder og "uendelige" muligheder får at opgradere hw og opdatere/skifte sw. Jeg ved godt det er en ordentlig portion spørgsmål og overvejelser men håber i gider komme med nogle gode råd og kreativ kritik til mit setup. det er nogle år siden jeg sidst satte mig rigtigt ind i hvad der virker af hardware og der er jo sket lidt siden.. ;) Det skal forbindes til min Onkyo TX-NR609 via HDMI med bitstream til lyd og videre til mit Sony Bravia KDL-46EX721 Håber der sidder et par kloge HTPC entusiaster der har helt styr på alt dette og som gider bruge en "smule" af deres tid på at hjælpe mig med mit setup... Hvis i gider, kan i så ikke citere det i kommentere på, så vi ikke går helt skævt af hinanden :D Det hele skal helst bare virke uden nogen tøven i menuerne og så simpelt som muligt så selv konen og børnene kan sætte både tv, film og musik på uden en større gennemgang. Umidelbart løber det op i en 12000 kr med FC5, i7 og 4 tunere hvilket jeg synes lyder af meget, men så er det så vidt jeg ved også et setup med masser af overskud... meeen ville nu gerne spare lidt på cpu o.l hvis det ikke påvirker overall performence. Har tænkt mig at køre: Windows 7 64 bit Bullguard Internet Security 2012 (fordi jeg har en licens jeg ikke bruger endnu og det virker fint på de bærbare (Vaio Z og netbook)) Windows Media Center My Movies for Windows Media Center virker dette også til at finde covers til mine musik filer/mapper? Showanalyzer eller comskip hvad synes i virker bedst (regner med de begge automatisk kan fjerne reklamer og konvertere til mkv (ved godt der er nogle extra prog. der skal bruges) Remote Potato Til at kunnne streame fra HTPC og fjern programere optagelser. Kan man også streame live tv med dette prog? Hvad med epg, er det med i nogen af de ovenstående programmer eller skal man have fat noget ala Big Screen EPG? Kan man se tv samtidig med epg ligesom på tvéts epg(lile btv billede i hjørne) Hvilke prog./codecs mangler jeg for at kunnne køre blu-ray og div formater med bitstream (divx, mkv osv.) Er der noget jeg mangler for at gøre det extra lækkert?? Kan man programmere den til genstart en gang om ugen, for jeg har kun tænkt mig at sætte den i dvale til hverdag så den er klar efter få sekunder.. Kabinet - Streacom FC5 EVO OD (http://quietpc.co.uk/st-fc5-evo) eller Streacom FC10 m. Streacom HT4 thermal riser(http://quietpc.co.uk/st-fc10) Kan godt lide det lille(6 cm) kabinet dels fordi det er så lavt og så er der den 10mm tykke front plade, men bliver der plads mangel kan jeg godt leve med det store(10 cm) kabinet. jeg tænker ift. varme afledning da cpu jo er passivt kølet så er der intet luftflow til chipset, tunerkort og SSD/HDD (her tænker jeg på de problemer "Bygone" havde med sit streacom setup. (http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=109747&PN=1&title=bygones-htpc-opstning) + i det store er der også bedre plads til evt udvidelse af PCIe kort og HDD. Tror i det vil gå hvis jeg smider en cpu med TDP 77W i (i5 3570k eller i7 3770k også i forhold til PSU) Har et par 80 mm artic cooling blæsere liggende et sted jeg vel godt kunnne finde plads til i kabinet og justere hastigheden på i bios. (vil helst unndgå de blæsere) PSU - picoPSU 160W picoPSU and AC/DC adapter block (http://quietpc.co.uk/picopsu-160-xt-acdc) Bundkort - ASUS P8Z77-M pro (http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77M_PRO/) Her er jeg dog lidt på bar bund. Har læst nogle test her og der men bliver sgu ikke helt klog på det. Er der plads til de der heat pipes kan komme forbi heatsink´sne på bundkortet eller skal jeg bruge den (har lidt svært ved at se det ud fra billederne) kom evt med et par bud i micro-ATX klassen. Vil dette virke med alle cpuerne eller kun med k modeller > "Go to the Limit with iGPU Level Up! GPU Boost accelerates the integrated GPU for extreme graphics performance. The user-friendly interface facilitates flexible frequency adjustments. It easily delivers stable system-level upgrades for every use." "The Ultimate Turbo Processor. Unleash your performance with ASUS' simple onboard switch or AI Suite II utility. The TPU chip offers precise voltage control and advanced monitoring through Auto Tuning , GPU Boost and TurboV functions. Auto Tuning offers a user friendly way to automatically optimize the system for fast, yet stable clock speeds, while TurboV enables unlimited freedom to adjust CPU frequencies and ratios for optimized performance in diverse situations." CPU - i3 3225 3MB / i5 3475s 6MB / i7 3770s 8MB (alle med TDP 65W og Intel HD4000) Hvilken en kan jeg nøjes med... Har læst at gpuén er afhængig af L3 størrelse og cpu Hz Den skulle også gerne kunne køre glidende i WMC mens den streamer til klient + ipad med transcoding mens den fjerner reklamer(og konvertere til mkv ell. lign.) og optager et par HD kanaler samtidig med jeg ser en blu-ray eller streamer en HD film rip fra min synology NAS. Tror selv at en i5 kan klare det men med 100 kr forskel til i7 kan man vel ligeså godt go for the overkill... modsat koster i3eren 1000 kr mindre end i5eren, så hvis den er mere end rigeligt power til at køre det hele kunne det måske være nok. Hvad siger i der ved har har lidt erfaring med cpuér og HD4000 gpu (eller HD2500) ShadowDK : "Brug ikke en i3 som central TV-server! Bemærk, jeg har fastslået at selvom en i3 er super som normal klient, og kan tage sig af alt du sender efter den pga. det indbyggede GFX, så er den ikke brugbar som central TV-server, da CPU'en ikke er istand til at håndtere on-the-fly transcoding af fx. HD kanaler til iPad eller en anden MediaCenter klient(Til f.eks. ipad ryger Cpu forbrug op på 80% og får kanaler til at pixelere på ipad og på selve klienten). Jeg vil tro at man som minimum skal op på en i5 eller måske en i7. Jeg regner med at bygge en central Ivy Bridge TV-server med en i5 eller i7." Ram - Corsair 8GB (2x4GB) XMS3 DDR3 Regner med de er fine... eller skal der være noget passiv køling på? bluray - Sony BD-5750H Slimline Blu-Ray DVD Combo Rewriter Passer til kabinet IR+Remote - Streacom Internal IR Receiver and Remote Control Passer til kabinet Har tænkt mig at bruge min harmonie one.(den virker vel med ir modtager?) Bluetooht - StarTech USB Bluetooth Adapter (Class 1, V2.1 + EDR) Der står den virker op til 100 m, men kræver det jeg har en speciel mus eller tastatur+mus kombi? (ved godt 100 m er teoretisk) Altså, kan den række længere en den der er bygget ind i min bærbare? (10 m, også teoretisk) SSD - intel serie 520 120GB / 743 Samsung 830 MZ-7PC128B 128GB Har søgt lidt og fundet at dette skulle være de lækre ift. pris og ydelse. Hælder lidt til samsungs... HDD - Seagate Baracuda ST2000DM001 2 TB Igen. Har søgt lidt og fundet at dette skulle være den lækre ift. pris og ydelse. Tuner - Digital Devices Cine CT V6 PCIe 2 x DVB-C/T tuner evt. med et Digital Devices DuoFlex CT V2 2 x DVB-C/T extra tuner Beklager eventuelle stavefejl og underlige sætninger men det er sat sammen over flere omgange... Håber i gider hjælpe.. Kim
|
|
VAIO Z
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Andre må byde ind på resten, men kan sige Streacom FC5 EVO OD passer ikke med det bundkort du har valgt. Det passer med MAX micro-atx og det bundkort du har linket til er et atx.
|
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
pioman ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 47 |
der står ellers "uATX Form Factor 9.6 inch x 9.6 inch ( 24.4 cm x 24.4 cm )" og det passer da med målene på dette og der står micro ATX http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-p8z77-m-pro-id-6738472.aspx
|
|
VAIO Z
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
Det må være tidspunket jeg skrev det på, sorry du har selvfølgelig 100% ret. Overså micro fuldstændig i går.
Edit: Nå vil gerne byde lidt ind alligevel. ![]() Hvis du vælger en i5 3570k i stedet får du en endnu hurtigere cpu, stadig med HD4000. http://www.edbpriser.dk/processor/core-i5-i5-3570k-6-mb-intel-boxed-id-6705209.aspx Hvis du så vælger det her bundkort i stedet. Får du samme chipset som det du har i tankerne, men får en sata 600 port mere internt. Du får samme antal udgange til skærme, dog kun 2 usb3 porte kontra 4 på det du linker til. http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-p8h77-m-pro-id-6738465.aspx Det bliver 50,- billigere, men med mere ydelse. Redigeret af JordanDK - 24-September-2012 kl. 10:55 |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
espersen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 284 |
Tuner; tag en HD Homerun - dobbelt netværkstuner - så kan signalet evt. også bruges andre steder via netværket.
Ellers kører ca. samme software-setup Windows 7 MCE MyMovies Programguide/ EPG, jeg har som noget lidt nyere installeret et fantastisk lille program ; nrossens EPG-grapper så tvguiden reelt kan bruges (stor ros til ham) - hertil købt abonnement fra ONTV (nu dk.timefor.tv) Undertekster ; Har måttet bide i et sure æble og installere Sharks007 codec-pakke (som dog er helt ok). Fandt en tysk guide som virker så alle subs kan vises uanset format.
se post 7 her : http://shark007.net/forum/Thread-Can-t-get-xvid-divx-h264-DVD-live-tv-subtitles-to-work-at-the-same-time |
|
;o)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |