recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er god etik i en handel der gået skævt!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er god etik i en handel der gået skævt!

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Cybersp@ce Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2005
Status: Offline
Point: 486
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cybersp@ce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er god etik i en handel der gået skævt!
    Sendt: 18-Januar-2013 kl. 07:05

 - Hvad er god etik i en handel der gået skævt?

Prøv indbyrdes at komme til enighed uden at hænge den anden ud med det samme.
Giv først Postdanmark, m.m. lidt tid om at aflevere pakken.

Har lavet denne tråd hvor vi kan diskuterer emnet
og vil evt. senere sætte nogle retningsliner ind i

Køber og sælgertråd - Tjek her før du handler!
Link = http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119384&PID=1205741#1205741

Jeg synes emnet er relevant for hvad er god etik ved problemmer?
Hvor jeg går ud fra at både sælger og køber er seriøse mennesker
og vi dermed ikke snakker om at blive snydt,
men at der f.eks. =

 - Hvis varen er sendt, men ikke modtaget Via pakke eller brevpost?

Løsningen kunne være =
At slå halv skade - At sælger betaler halvdelen af beløbet tilbage til køber.
Dermed er i begge halvt dækket ind, men forudsætter en god dialog om problemmet.

 - Eller at varen sendt som pakke/brevpost er beskadiget?

 - Hvad er god etik og er der andre situationer der kan opstå,
som man kunne finde en god løsning på udover at hænge hinanden ud, m.m.?

Kan i have en god dag
Cybersp@ce

Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 09:43
ønsker køber varen sendt, må han tage ansvaret.
 
Det gælder både for bortkomne varer og skade.
 
Sælger bør dog hjælpe med evt. opklaring, hvis det er muligt.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 09:59
Hvis køber vælger (for at spare på portoen) og få varen tilsendt via brev, så ved køber også det er hans eget ansvar hvis pakken bliver væk, det kan aldrig blive sælgers problem.
Hvis pakken sendes som pakke med T&T på så er det god stil og hjælpe med opklaringen af pakkens lokation af sælger. Hvis pakken bliver væk i dette tilfælde har køber jo forsikring på pakken og kan køre en sag mod postdk/gls hvis pakken forsvinder. Igen ikke sælgers problem, men det er god stil og hjælpe med T&T nummer på pakken til køber, så han/hun kan kontakte fragtfirmaet.
 
Der kan i mine øjne aldrig komme på tale og halv skade tilbagebetaling fra sælgers side...


Redigeret af Bygone - 18-Januar-2013 kl. 10:15
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 10:25
Jeg er helt ening med Bygone ang måden køber ønsker at få varen tilsendt på, men hvis køber nu afgiver et bud såsom x antal kr incl porto ( ser tit eksempler på, 700 incl porto) og sæler så vælger at sende som brev post for at spare på portoen, hvad er så god etik hvis den blir væk i posten ?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 10:35
Det er i så fald vigtigt at sælger altid oplyser hvilken forsendelsesmetode han vælger, så køber har mulighed for at tage et andet valg. I alle handler er det god etik at kommunikere om alle aspekter af handlen inden den effektueres.

Redigeret af Kampus - 18-Januar-2013 kl. 10:37
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Jeg er helt ening med Bygone ang måden køber ønsker at få varen tilsendt på, men hvis køber nu afgiver et bud såsom x antal kr incl porto ( ser tit eksempler på, 700 incl porto) og sæler så vælger at sende som brev post for at spare på portoen, hvad er så god etik hvis den blir væk i posten ?
 
Så er det en dårlig sælger, det skal altid aftales inden hvad slags forsendelse vi snakker om i forbindelse med salg, hvis der gives et bud inkl. porto skal sælger sikre sig enighed om forsendelsesmetode inden...
 
Hvis sælger sender som brev uden at køber har godkendt det så hænger sælger på at få varen leveret.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 11:40
Hvis sælger indvilliger i at sende mener jeg vedkommen bærer lige så stort ansvar. Det er jo en aftale man indgår i fællesskab. Eller kan man jo bare vælge kun at acceptere afhentning. 

Varianter af ovenstående kan selvfølgelig forekomme, men det er en fælles aftale og dermed et fælles ansvar. 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2401
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2013 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Hvis sælger indvilliger i at sende mener jeg vedkommen bærer lige så stort ansvar.

Jeg kan slet ikke få øje på det rimelige i, at hvis køber ikke gider hente sin vare selv, så skal det stille sælger i en dårligere position.

Købelovens paragraffer om handel mellem private er rimelige klare i spyttet, de siger at sælgers ansvar ophører når pakken er leveret til fragtfirmaet. Dog med den krølle på halen at varen naturligvis skal leve op til sælgers beskrivelse.

Med andre ord, hvis du modtager en bulet og beskadiget pakke med en bulet og beskadiget vare indeni, så er det fragtselskabet du skal kræve erstatning fra. Hvis du modtager en bulet og beskadiget vare indeni en pakke der ser fin og flot ud, så var varen nok ikke "i perfekt stand, ser ud som ny" da sælger puttede den ned i kassen og det er derfor sælger du kræver erstatning fra fordi han løj om varen.

Du skal selvfølgelig være velkommen til at mene, at køber og sælger deler ansvaret hvis postdk spiller fodbold med pakken eller smider den væk, men så bør du oplyse sælger om at du ønsker at jeres aftale afviger fra købelovens betingelser.

Pointen må være at aftale den slags detaljer inden handlens afslutning, så både køber og sælger er helt enige om hvad der er hvad.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu