|
Hvad er god etik i en handel der gået skævt! |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Cybersp@ce ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-Juni-2005 Status: Offline Point: 486 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-Januar-2013 kl. 07:05 |
- Hvad er god etik i en handel der gået skævt? Prøv indbyrdes at komme til enighed uden at hænge den anden ud med det samme. Har lavet denne tråd hvor vi kan diskuterer emnet Køber og sælgertråd - Tjek her før du handler! Jeg synes emnet er relevant for hvad er god etik ved problemmer? - Hvis varen er sendt, men ikke modtaget Via pakke eller brevpost? Løsningen kunne være = - Eller at varen sendt som pakke/brevpost er beskadiget? - Hvad er god etik og er der andre situationer der kan opstå, Kan i have en god dag |
|
![]() |
|
Steffen32 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2006 Sted: Hadsten Denmark Status: Offline Point: 771 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ønsker køber varen sendt, må han tage ansvaret.
Det gælder både for bortkomne varer og skade. Sælger bør dog hjælpe med evt. opklaring, hvis det er muligt.
|
|
![]() |
|
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis køber vælger (for at spare på portoen) og få varen tilsendt via brev, så ved køber også det er hans eget ansvar hvis pakken bliver væk, det kan aldrig blive sælgers problem.
Hvis pakken sendes som pakke med T&T på så er det god stil og hjælpe med opklaringen af pakkens lokation af sælger.
Hvis pakken bliver væk i dette tilfælde har køber jo forsikring på pakken og kan køre en sag mod postdk/gls hvis pakken forsvinder. Igen ikke sælgers problem, men det er god stil og hjælpe med T&T nummer på pakken til køber, så han/hun kan kontakte fragtfirmaet. Der kan i mine øjne aldrig komme på tale og halv skade tilbagebetaling fra sælgers side...
Redigeret af Bygone - 18-Januar-2013 kl. 10:15 |
|
![]() |
|
Hackerjac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-September-2008 Sted: Videbæk Status: Offline Point: 2735 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er helt ening med Bygone ang måden køber ønsker at få varen tilsendt på, men hvis køber nu afgiver et bud såsom x antal kr incl porto ( ser tit eksempler på, 700 incl porto) og sæler så vælger at sende som brev post for at spare på portoen, hvad er så god etik hvis den blir væk i posten ?
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er i så fald vigtigt at sælger altid oplyser hvilken forsendelsesmetode han vælger, så køber har mulighed for at tage et andet valg. I alle handler er det god etik at kommunikere om alle aspekter af handlen inden den effektueres.
Redigeret af Kampus - 18-Januar-2013 kl. 10:37 |
|
![]() |
|
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så er det en dårlig sælger, det skal altid aftales inden hvad slags forsendelse vi snakker om i forbindelse med salg, hvis der gives et bud inkl. porto skal sælger sikre sig enighed om forsendelsesmetode inden... Hvis sælger sender som brev uden at køber har godkendt det så hænger sælger på at få varen leveret.
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis sælger indvilliger i at sende mener jeg vedkommen bærer lige så stort ansvar. Det er jo en aftale man indgår i fællesskab. Eller kan man jo bare vælge kun at acceptere afhentning.
Varianter af ovenstående kan selvfølgelig forekomme, men det er en fælles aftale og dermed et fælles ansvar.
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan slet ikke få øje på det rimelige i, at hvis køber ikke gider hente sin vare selv, så skal det stille sælger i en dårligere position. Købelovens paragraffer om handel mellem private er rimelige klare i spyttet, de siger at sælgers ansvar ophører når pakken er leveret til fragtfirmaet. Dog med den krølle på halen at varen naturligvis skal leve op til sælgers beskrivelse. Med andre ord, hvis du modtager en bulet og beskadiget pakke med en bulet og beskadiget vare indeni, så er det fragtselskabet du skal kræve erstatning fra. Hvis du modtager en bulet og beskadiget vare indeni en pakke der ser fin og flot ud, så var varen nok ikke "i perfekt stand, ser ud som ny" da sælger puttede den ned i kassen og det er derfor sælger du kræver erstatning fra fordi han løj om varen. Du skal selvfølgelig være velkommen til at mene, at køber og sælger deler ansvaret hvis postdk spiller fodbold med pakken eller smider den væk, men så bør du oplyse sælger om at du ønsker at jeres aftale afviger fra købelovens betingelser. Pointen må være at aftale den slags detaljer inden handlens afslutning, så både køber og sælger er helt enige om hvad der er hvad. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |