|
Spørgsmål ang. banding |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
LeBlodia ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 341 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-April-2013 kl. 17:17 |
Jeg oplevede for nyligt noget jeg aldrig tidligere har set på mit Pioneer 5090H og er nu en smule nervøs for at det er ved at stå af. TV'et er ISF kalibreret og mit TV signal får jeg fra YouSee via deres Samsung boks.
I starten af en Champions League kamp, hvor alle spillerne står linet op og kameraet "kører forbi" dem, var der streger i spillernes ansigt.
Jeg bemærkede det samme i filmen "No Country For Old Men" på Zulu, her var det ifm. at hovedpersonen bliver jagtet af en bil om natten, hvor himlen i baggrunden havde samme type streger. Da jeg har filmen på Blu-ray smed jeg den på for at se sekvensen igen, men her var problemet ikke.
Så mit spørgsmål er, kan kilden (altså YouSee) være årsag til banding ?
Redigeret af LeBlodia - 16-April-2013 kl. 18:34 |
|
![]() |
|
JesperCph ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 04-Juni-2007 Status: Offline Point: 36 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det lyder umiddelbart mere som en yousee signal fejl end banding. (Color) banding er når den klumper farverne sammen i 'bands' i stedet for at lave en pæn gradient. Og det er sjældent helt vandret. Se http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Colour_banding_example01.png
Hvis linjen er helt vandret og sort, så er det nok en panel fejl. En farvelade der går relativt hurtigt væk er nok en signalfejl (forbindelsefejl), mens en svag men konstant misfarvning/pixelering kan skyldes overdrevet komprimering af signalet. Hvis du kan finde et billed på nettet der ligner det du ser er det nemmere at vurdere.
|
|
Panasonic P55VT50
Dynaudio Xeo 3 Sonos |
|
![]() |
|
LeBlodia ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 341 |
Jeg oplever præcis det samme som på det billede du linker til.
|
|
![]() |
|
JesperCph ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 04-Juni-2007 Status: Offline Point: 36 |
Tja, jeg har ikke selv en Pio, men så vidt jeg husker var gradienter et af de få punkter hvor nogle andre TV'er stod stærkere , og derved er der i hvert fald teoretisk større mulighed for at den laver banding. Det er bare langt mere klassisk at det sker i scener hvor farverne er meget tætte på hinanden, som undervandscener, røg i baggrunden, himlen, osv. Tror ikke jeg kan huske at have set det i ansigter :)
Men banding kan både skyldes panelet og kilden (hvor det vil være en artifact fra komprimeringen). Lav bit-rate encodede filer/streams er ofte proppet med banding effekter. |
|
Panasonic P55VT50
Dynaudio Xeo 3 Sonos |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |