recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VM på 4:3 TV’et
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVM på 4:3 TV’et

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Chrono Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: VM på 4:3 TV’et
    Sendt: 25-Maj-2006 kl. 19:11
Jeg ved at VM produceres i 16:9, og at VM sendes i 16:9 på det digitale sendenet og i 4:3 på det analoge sendenet. 

Jeg går ud fra at det betyder at 4:3-signalet er skåret ud af 16:9-signalet? Hvor mange procent af billedet går jeg så glip af? 5? 10? Mere?

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 19:25

Oprindeligt skrevet af Chrono Chrono skrev:

Jeg går ud fra at det betyder at 4:3-signalet er skåret ud af 16:9-signalet? Hvor mange procent af billedet går jeg så glip af? 5? 10? Mere?

I en tidligere tråd har Lars oplyst, at der bliver lavet to forskellige optagelser, en 16:9 og en 4:3 optagelse. Der bliver ikke lavet pan&scan som ved film.

Man kunne måske forestille sig, at optagelsen bliver lavet ligesom "open matte" filmoptagelser? Dvs. at 16:9 optagelsen laves ud fra 4:3 optagelsen ved at toppen og bunden fjernes ("mattes"=maskeres, som de hedder i filmsproget, eller rettere projektorsproget). I så fald har 4:3 og 16:9 seerne den samme bredde i billedet, men 4:3 seerne har noget ekstra billedinformation øverst og nederst (som er overflødig i forhold til at følge kampen). I så fald er det faktisk 16:9 billedet som skæres.

Man kunne også forestille sig at både 16:9 og 4:3 optagelsen indeholder billedinformation, som ikke er med på det andet format. Det vil dog gøre det vanskeligere at kommentere kampen, f.eks. bemærkninger som "spilleren er off-side yderst til højre i billedet". Jeg regner ikke med at der kommer separate kommentator lydspor?

Redigeret af JesperLund - 25-Maj-2006 kl. 19:29
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 19:28

Jeg ved at VM produceres i 16:9, og at VM sendes i 16:9 på det digitale sendenet og i 4:3 på det analoge sendenet. 

Ja mere: 25%.

4:3 svarer til 12:9 (vi ganger med 3 på begge sider) og de 12 er kun 75% af 16.

Med andre ord: 16:9 er 33% bredere end 4:3, som så omvendt er 25% smallere end 16:9. Forskellen svarer til det røde på billedet her:

PS: Jeg ved ikke, om der blot vil blive beskåret eller ske noget andet - det her er det mere matematiske svar og Jespers, som er indløbet mens jeg tastede, er udmærket.

Redigeret af Carser - 25-Maj-2006 kl. 19:32
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 19:31

VM produceres efter det som kaldes "16:9 shoot and protect 4:3". Dvs. alt action, holdes i midten af skærmen.

Dvs. du går ikke glip af noget, sammenlignet med en sædvanelig fodbold-produktion.

Der er mere tale om, at 16:9 seerne får noget ekstra, som ikke normalt ses. Måske ses flere spillere / dommeren ved frisparket. Måske ses linievogteren ved indkast. Måske ses oplæggeren til målet mens det scores.

Er du normal TV-seer, der bare kan lide at se lidt fodbold ind imellem, så slår du koldt vand i blodet.

Er du fodbold-freak, så smutter du ned i banken og finder pengene til et nyt bredformat TV.

/Lars

Redigeret af Lars - 25-Maj-2006 kl. 19:43
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 19:39

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Er du fodbold-freak, så smutter du ned i banken og finder pengene til et nyt bredformat TV.

Derudover skal man også have en digital modtager. Den analoge modtagelse vil være 4:3.

Kan man sammenligne "shoot & protect" med en slags mellemting mellem "pan&scan", hvor 4:3 mister billede i siderne, og "open matte", hvor 16:9 seerne mister billede øverst og nederst? NB: når jeg skriver "pan&scan" tænker jeg på pan&scan hvor 4:3 framen flyttes afhængig af billedet, ikke nødvendigvis med samme beskæring i siderne (som hvis man sætter en DVD afspiller til pan&scan).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 19:47

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Kan man sammenligne "shoot & protect" med en slags mellemting mellem "pan&scan", hvor 4:3 mister billede i siderne, og "open matte", hvor 16:9 seerne mister billede øverst og nederst?

Det kan bedst sammenlignes med "pan&scan", men med den forskel at ved pan&scan var det normalt ikke meningen at det skulle vises i 4:3 format.

Ved VM i folbold produceres der i 16:9. Men kamera-folkene sørger for, at al vigtig action holdes inden for 4:3 rammen af det billede.

• Så set på et 4:3 TV vil det ligne en normal fodbold-kamp.
  • Set på det 16:9 TV, vil man se mere af banen/situationen end normalt.

/Lars

Redigeret af Lars - 25-Maj-2006 kl. 19:47
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2004
Point: 952
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 20:06

På vores antteneforening har vi dobbelt signal på DR1 Dr2 og TV2 det ene sæt i 4:3 og det andet sæt i 16:9 ud over det har vi dem også digitalt.

Betyder det i skriver at jeg ikke kan se bold i 16:9 medmindre jeg køber en digital dekoder?

Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af johnny57 johnny57 skrev:

På vores antteneforening har vi dobbelt signal på DR1 Dr2 og TV2 det ene sæt i 4:3 og det andet sæt i 16:9 ud over det har vi dem også digitalt.

Betyder det i skriver at jeg ikke kan se bold i 16:9 medmindre jeg køber en digital dekoder?

Nej, så kan du bare bruge 16:9 udgaverne af DR1 og TV2.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 20:21

Ja jeg ved ikke om jeg har fået rigtigt fat i det men er der noget om at materiale produceret i 16:9 vil fremstå skarpere på et 16:9 TV end på et 4:3 TV altså efter man har taget højde for billedstørrelse og se-afstand?

Vil det i så fald betyde at man både får mere og skarpere billede i dette fodbold eksempel på et 16:9 TV + modtagelse af 16:9 signal? 

Claus 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 20:26

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Ja jeg ved ikke om jeg har fået rigtigt fat i det men er der noget om at materiale produceret i 16:9 vil fremstå skarpere på et 16:9 TV end på et 4:3 TV altså efter man har taget højde for billedstørrelse og se-afstand?

Nej, det har ikke noget på sig.

Det er samme signal TV-stationerne modtager.

Ved 16:9 sendes det bare ud direkte, det ved 4:3 beskæres af TV-stationen før udsendelse.

Men det er samme signal, samme skarphed - og mindst ligeså godt om det ses på 4:3 eller 16:9.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 20:41

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det kan bedst sammenlignes med "pan&scan", men med den forskel at ved pan&scan var det normalt ikke meningen at det skulle vises i 4:3 format.

En OT sidebemærkning: En del film i 1.85:1 er optaget med et kamera, hvor 4:3 pan&scan området er markeret, så der kan laves en version, som både ville se godt ud i biografen og på TV. På ekstramaterialet til filmen Tolken (The Interpreter) er der en feature, hvor Sidney Pollack taler om dette. Ja, hvad gør filmproducenterne ikke for at tjene endnu flere penge...

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 20:49

Hej Lars

Tak for den hurtige respons. Jeg mener jeg havde min opfattelse fra DVD-film i widescreen format men forholder det sig anderledes her?

Claus 

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu