|
Valg af lærred, Elite Screens EZ frame? |
Besvar |
Forfatter | ||
jonit
Bruger Oprettet: 23-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 219 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 15:02 |
|
Hej Alle
Er ved at skulle designe min dedikerede hjemmebiograf i kælderen i mit nye hus og er ved at undersøge hvilken type lærred som vil være egnet. Det skal bruges med en Benq w1070 projekter (da den er billig, har 3d og har fået gode anmeldelser), i et rum på 4.7 gange 4.7 meter, jeg forventer at væggene males i lys tone (med mindre andet anbefales) og vil både bruge det som helt mørklagt men også med lidt lys. (tænker at bruge eco mode når der er helt mørklagt?). Bør jeg vælge et hvidt eller gråt lærred og med hvilken gain? Det skal være et fastramme lærred 16/9 på ca. 100 - 110" og det skal max koske 4 k. Jeg har overvejet Et Elite Screen EZ frame som er cinewhite gain 1.0 lærred som kan købes hos Komplett.dk Er der nogle der har erfaringer med denne type lærred? Er der nogle som har forslag til alternative lærreder i samme prisklasse eller gerne billigere? Kunne det være et godt og billigere alternativ at male et lærred på væggen? Ville det være en bedre ide at finde et brugt lærred i højere kvalitet? Ja, det var jo mange spørgsmål men det er jo også et komplekst emne. |
||
Jonit... , Se mere her...
Min Bio |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det gør faktisk ret meget forskel på kontrasten hvor mørke væggene er. Jo mørkere jo bedre, jeg anbefaler dog ikke sorte vægge, da det er ubehageligt at opholde sig i. Det er iøvrigt også relativt væsentligt at det er en neutral grå farve, og ikke f.eks. beige, da det påvirker oplevelsen af farvetemperatur ret væsentligt, og man kan ikke bare justere sig ud af det ved at indstille billedet tilsvarende skævt. En sidegevinst ved mørkegrå vægge, er at det er nemmere at styre lyset. Det kræver dog relativt meget kunstigt lys, da lamperne ikke får "hjælp" fra væggene, men til gengæld kan du lave relativt meget lys på siddepladserne, uden at der kommer nævneværdigt meget lys op på lærredet, hvis du styrer lyset rigtigt. Derfor er mørke vægge + mange lamper bedre end lyse vægge + få lamper.
Jeg er tilhænger af et neutralt lærred, men du kan ikke altid læse af gain-tallet om lærredet er neutralt. To lærreder med samme gain kan være vidt forskellige. Det er groft sagt som at sammenligne biler udelukkende ud fra antallet af hestekræfter. |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |