recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor Lærred / Lissau
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projektor Lærred / Lissau

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 641
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor Lærred / Lissau
    Sendt: 30-Maj-2013 kl. 17:45
Jeg er i gang med at bygge hjemme biograf og leder efter et fast ramme lærred.

I mit tidligere setup købte jeg et motoriseret lærred til omkring 3000, men her var jeg ikke helt tilfreds med billedet. Jeg synes at kunne se reflektioner i midten af lærredet (man kan se genskin i de meget lyse scener). Derudover havde jeg problemet med at lærredet ville bølge forneden.

Denne gang vil jeg af med de problemer, men helst uden at skulle betale en formue for lærredet.
Mit rum er ~20 m2 (4 x 4.75 meter), og jeg har regnet mig frem til at 120" passer ideelt ind i rummet. Jeg forventer at købe en Epson TW5910 eller en TW6100 når jeg kommer så langt.

Lissau er det foretrukne mærke på dette forum, men der findes forskellige udgaver af det og til forskellige pris klasser. Nu til mine spørgsmål:

1. Rummet kan TOTALT mørklægges. Bør jeg derfor ikke vælge et lærred med gain 1.0?
2. Lissau laver et ISF certificeret lærred. Er der virkelig en stor forskel (når man tager min lidt billigere projektor i betragtning)
3. Hvilket Lisau lærred er "best buy for the money"? 
4. De fleste forhandlere sælger 127" som "standard" for Lissau. Er det dyrere at få det per meter mål? (kunne måske godt klemme 127" ind) 
5. Findes der et godt alternativ til Lissau til billigere penge?

Redigeret af Precious - 30-Maj-2013 kl. 17:46
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 1134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BowieCool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2013 kl. 19:43
1. ja
2. nej
3. White Flex (WF)
4. nej
5. nej
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2013 kl. 21:44
Heh, det var ganske konkret.

Jeg fandt lige en anden tråd som omhandler næsten det samme. 

Nu skal jeg blot finde ud af forskellen på et "LS Piano" lærred mod et "LS lærred" ...

White Flex? Det siger mig ikke lige rigtig noget ...
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 00:19
Altså, TrueColor koster da ikke så meget mere end White Flex? Så synes jeg, at man burde købe det bedste lærred (indenfor rimelighedens rammer) nu, og så kan lærredet uden problemer klare projektoropgraderinger, uden at det bliver en flaskehals.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Heh, det var ganske konkret.

Jeg fandt lige en anden tråd som omhandler næsten det samme. 

Nu skal jeg blot finde ud af forskellen på et "LS Piano" lærred mod et "LS lærred" ...

Plano (ikke Piano Smile) rammen er en firkantet profi, som er billig men som udover ikke at være så pæn kan give en skygge ind på dugen, og i det hele taget en mindre pæn afskæring af billedet. LS rammen har en skrå kant ind mod dugen, og kan fås med Veltex belægning, som er et filt-lignende materiale der opsuger evt. lys der rammer uden for selve billedet.

Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

White Flex? Det siger mig ikke lige rigtig noget ...

White Flex er dén dug der i den tråd du linker til ovenfor omtales som den "almindelige" dug (ikke at forveksle med California dugen, som er ringere).
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 11:31
Fint, tak for input alle sammen.

ISF vs ikke ISF. Der er ca. 1200 til forskel - ikke alverden når jeg nu er i gang. Vil kraftigt overveje det
Til top
skyeagle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyeagle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 11:51
Hej.

Jeg har et 123" plano ISF og rigtigt at det kun er rammen som er forskel på LS og Plano, lærred er præcist det samme, før havde jeg et billigt no name lærred som også stod godt,men vi kan godt se forskel i farverne, gengivelsen på dette plano lærred, burde man selvfølgelig også med den pris, men synes nu ikke at jeg kan se skygge,mindre pænt billede , afskæringen på dette plano lærred end LS modellen som jeg også har set en del på.

Mvh Kim.
Med Venlig Hilsen Kim
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu