|
Skarphed på BenQ W1070 |
Besvar |
Forfatter | ||
iceman24
Guld medlem Oprettet: 27-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 938 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 30-Maj-2013 kl. 23:43 |
|
har kørt med denne projektor nogel uger nu.
forleden dag da jeg kørte billedet fra PC til projektor via HDMI 1080x1920.. problemet er at midt på billedet er skarpheden PERFEKT.. dog ude i kanterne og bunden kan man se på ikon tekst osv at det ikke er samme skarphed som resten af billedet.. Er det normalt.. |
||
LarsGeisler
Super bruger Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det kan skyldes linsens begrænsninger, hvor den har høj opløsning i midten, som så aftager mod kanten. Det eksisterer på alle linser, men i varierende grad afhængig af blændeåbning og kvalitet. Om din linse ligger udenfor fabrikantens tolerancer kan jeg ikke lige sige.
Prøv at spørge der hvor du har købt projektoren, om de mener det er ok. |
||
iceman24
Guld medlem Oprettet: 27-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 938 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
oki takker...
det er umiddelbart ikke noget man ser ved film osv. kun på skrivebord og det er sjældent den står der :D |
||
LarsGeisler
Funktioner
Tak(0)
|
|
Kom lige til at tænke på, at det måske kan skyldes at lens shift ikke er indstillet helt korrekt.
|
||
iceman24
Funktioner
Tak(0)
|
|
hvordan mener du ?? jeg bruger lens shift men hvordan kan det instilles forkert ? |
||
LarsGeisler
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis ikke billedetver 100% regtangulært, så mener jeg at det også kan give uskarphed. Men det kan du jo nemt teste.
|
||
rlauritsen
Junior bruger Oprettet: 14-November-2005 Status: Offline Point: 45 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er ikke lens shift, men keystone. Sæt keystone til 0.
|
||
MarkR
Bruger Oprettet: 13-November-2009 Status: Offline Point: 149 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Lens shift kan også give uskarpheder, hvis det ikke er lavet korrekt. Man udnytter mere siderne på lensen ved lens shift og her er lensen ikke så godt kalibreret. Hvis man benytter en meget høj shift (langt fra centrum) kan uskarpheder forekomme. Fabrikanten burde dog begrænse lens shift'et således at disse optiske fejl ikke forekommer. Ved dog ikke om dette er tilfældet for W1070. Men Keystone er noget fanden har skabt, når man snakker hjemmebiografer. |
||
iceman24
Funktioner
Tak(0)
|
|
jeg bruger ikke keystone :-) |
||
rlauritsen
Junior bruger Oprettet: 14-November-2005 Status: Offline Point: 45 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ok, tak for info. Så blev jeg lidt klogere.
|
||
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Vær sikker på, at din projektor er placeret vinkelret på lærredet i begge retninger. Dette kan ses, hvis ikke alle sider er lige, og top og bund ikke er lige brede, hvilket vil give et uskarpt billede i siderne, da disse er lidt ude af fokus...
Ved prøve-billede skal der altså gerne vises et tæt på perfekt rektangel. |
||
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Prøv at stille lidt på fokus - måske kan du udjævne forskellen ved at "køre forbi" den rigtige indstilling i midten, og dermed gøre center en anelse mindre skarpt "i bytte" for bedre skarphed i kanterne.
Ved ikke om det kan hjælpe; men forsøget kunne jo gøres. Redigeret af FNørd - 17-Juni-2013 kl. 09:51 |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |