recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skarphed på BenQ W1070
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skarphed på BenQ W1070

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
iceman24 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iceman24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Skarphed på BenQ W1070
    Sendt: 30-Maj-2013 kl. 23:43
har kørt med denne projektor nogel uger nu.

forleden dag da jeg kørte billedet fra PC til projektor via HDMI 1080x1920..

problemet er at midt på billedet er skarpheden PERFEKT..

dog ude i kanterne og bunden kan man se på ikon tekst osv at det ikke er samme skarphed som resten af billedet..

Er det normalt..
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2013 kl. 23:53
Det kan skyldes linsens begrænsninger, hvor den har høj opløsning i midten, som så aftager mod kanten. Det eksisterer på alle linser, men i varierende grad afhængig af blændeåbning og kvalitet. Om din linse ligger udenfor fabrikantens tolerancer kan jeg ikke lige sige.
Prøv at spørge der hvor du har købt projektoren, om de mener det er ok.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iceman24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2013 kl. 23:56
oki takker...

det er umiddelbart ikke noget man ser ved film osv. kun på skrivebord og det er sjældent den står der :D
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2013 kl. 23:56
Kom lige til at tænke på, at det måske kan skyldes at lens shift ikke er indstillet helt korrekt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iceman24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Kom lige til at tænke på, at det måske kan skyldes at lens shift ikke er indstillet helt korrekt.

hvordan mener du ??

jeg bruger lens shift men hvordan kan det instilles forkert ?
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 14:06
Hvis ikke billedetver 100% regtangulært, så mener jeg at det også kan give uskarphed. Men det kan du jo nemt teste.
Til top
rlauritsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-November-2005
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rlauritsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 14:13

Hvis ikke billedetver 100% regtangulært, så mener jeg at det også kan give uskarphed. Men det kan du jo nemt teste.

Det er ikke lens shift, men keystone. Sæt keystone til 0.
Til top
MarkR Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-November-2009
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MarkR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 14:32

Lens shift kan også give uskarpheder, hvis det ikke er lavet korrekt. Man udnytter mere siderne på lensen ved lens shift og her er lensen ikke så godt kalibreret. Hvis man benytter en meget høj shift (langt fra centrum) kan uskarpheder forekomme. Fabrikanten burde dog begrænse lens shift'et således at disse optiske fejl ikke forekommer. Ved dog ikke om dette er tilfældet for W1070.

Men Keystone er noget fanden har skabt, når man snakker hjemmebiografer.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iceman24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af rlauritsen rlauritsen skrev:

Det er ikke lens shift, men keystone. Sæt keystone til 0.

jeg bruger ikke keystone :-)
Til top
rlauritsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-November-2005
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rlauritsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af MarkR MarkR skrev:

Lens shift kan også give uskarpheder, hvis det ikke er lavet korrekt. Man udnytter mere siderne på lensen ved lens shift og her er lensen ikke så godt kalibreret. Hvis man benytter en meget høj shift (langt fra centrum) kan uskarpheder forekomme. Fabrikanten burde dog begrænse lens shift'et således at disse optiske fejl ikke forekommer. Ved dog ikke om dette er tilfældet for W1070.

Men Keystone er noget fanden har skabt, når man snakker hjemmebiografer.

Ok, tak for info. Så blev jeg lidt klogere.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 23:51
Vær sikker på, at din projektor er placeret vinkelret på lærredet i begge retninger. Dette kan ses, hvis ikke alle sider er lige, og top og bund ikke er lige brede, hvilket vil give et uskarpt billede i siderne, da disse er lidt ude af fokus...
Ved prøve-billede skal der altså gerne vises et tæt på perfekt rektangel.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2013 kl. 09:50
Prøv at stille lidt på fokus - måske kan du udjævne forskellen ved at "køre forbi" den rigtige indstilling i midten, og dermed gøre center en anelse mindre skarpt "i bytte" for bedre skarphed i kanterne.
Ved ikke om det kan hjælpe; men forsøget kunne jo gøres.

Redigeret af FNørd - 17-Juni-2013 kl. 09:51
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu