recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2.40:1 vs 2.35:1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2.40:1 vs 2.35:1

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Olet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Olet Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2.40:1 vs 2.35:1
    Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:23
Hej

Skal bestille et nyt lærred, og kan vælge format  2.40:1 eller 2.35:1.

Men hvilken skal man købe og hvorfor ?

Bruger Sony VPL-HW10 projektor ,forventer at købe en ny snart, bliver nok en JVC.

Mvh

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:45
Altså, bruger du anamorfisk linse og såen? Ellers er du da ved at købe et lærred der er alt for bredt.
Til top
Olet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Olet Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 22:24
Hvorfor er det for bredt ?

Hvis man se en film på et 16:9 lærred ,har man normalt sorte bjælker i top og bund.
Det billede der er imellem de bjælker, er det ikke format 2.35:1
Eller er jeg helt forkert på den ?
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Olet Olet skrev:

Skal bestille et nyt lærred, og kan vælge format  2.40:1 eller 2.35:1. Hvor køber du ?
Men hvilken skal man købe og hvorfor ? Lidt lang historie men det kan jeg komme tilbage til !
Bruger Sony VPL-HW10 projektor ,forventer at købe en ny snart, bliver nok en JVC. Sony'en kan ikke bruges til 21:9 lærred og hvilken JVC tænker du på ?

Hvis man se en film på et 16:9 lærred ,har man normalt sorte bjælker i top og bund. Ja
Det billede der er imellem de bjælker, er det ikke format 2.35:1 Korrekt
Eller er jeg helt forkert på den ? Nej

Du kan se lidt om 21:9 formatet i min bio signatur, se godt efter vedr. undertekster. Det er ikke altid lykken.

Men svar gerne på ovenstående spørgsmål, så skal jeg fortælle dig om Aspect ratio på et 21:9 lærred, hvorfor og hvorfor ikke.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Skal bestille et nyt lærred, og kan vælge format  2.40:1 eller 2.35:1. Hvor køber du ?
Men hvilken skal man købe og hvorfor ? Lidt lang historie men det kan jeg komme tilbage til !
Bruger Sony VPL-HW10 projektor ,forventer at købe en ny snart, bliver nok en JVC. Sony'en kan ikke bruges til 21:9 lærred og hvilken JVC tænker du på ?

Hvis man se en film på et 16:9 lærred ,har man normalt sorte bjælker i top og bund. Ja
Det billede der er imellem de bjælker, er det ikke format 2.35:1 Korrekt
Eller er jeg helt forkert på den ? Nej

Du kan se lidt om 21:9 formatet i min bio signatur, se godt efter vedr. undertekster. Det er ikke altid lykken.

Men svar gerne på ovenstående spørgsmål, så skal jeg fortælle dig om Aspect ratio på et 21:9 lærred, hvorfor og hvorfor ikke.

Hvorfor kan den Sony ikke bruges til 2:35?

En del film har desværre undertekster placeret i den sorte bjælke, men taler vi om BD-film (er lidt usikker på DVD), så kan Oppo og Philips BD-afspillere flytte teksten op i billedet. Bruger du en HTPC løsning så kan bl.a. TMT (total media theatre) kan også flytte tekster.
Det at flytte tekster er en vigtig ting, hvis man har brug for undertekster.

Redigeret af Hans j - 06-Juni-2013 kl. 11:13
Til top
Olet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Olet Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 11:45
Undertekster er ikke noget problem.

Bruger en oppo 105.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 12:08
Sony'en kan ikke bruges fordi den ikke har elektronisk afmaskning af sorte bjælker ( over under billedet ved 21:9 ) 

Selvom min Panasonic har elektronisk afmaskning giver det alligevel et lille lysudslip som er irriterende, derfor malede jeg min væg matsort.

+ du skal have elektronisk afmaskning af billedet for at kunne placere billedet indenfor den sorte ramme. Ellers kan du ikke få det til at passe i et CIH setup.

Jeg har valgt 2.35:1 fordi de fleste film bliver sendt i det format, hvis jeg ser en 2.40:1 film så mister jeg 1 cm i hver side og er det en 2.20:1 så er det ca. 1 cm i top/bund.

Men det opdager jeg ikke fordi Panasonic'en selv afskærmer billedet elektronisk.

Det kan Sony ikke, men de nye JVC kan
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 14:07

Sony'en kan ikke bruges fordi den ikke har elektronisk afmaskning af sorte bjælker ( over under billedet ved 21:9 ) 

Selvom min Panasonic har elektronisk afmaskning giver det alligevel et lille lysudslip som er irriterende, derfor malede jeg min væg matsort.

+ du skal have elektronisk afmaskning af billedet for at kunne placere billedet indenfor den sorte ramme. Ellers kan du ikke få det til at passe i et CIH setup.

Jeg har valgt 2.35:1 fordi de fleste film bliver sendt i det format, hvis jeg ser en 2.40:1 film så mister jeg 1 cm i hver side og er det en 2.20:1 så er det ca. 1 cm i top/bund.

Men det opdager jeg ikke fordi Panasonic'en selv afskærmer billedet elektronisk.

Det kan Sony ikke, men de nye JVC kan

Du kan stadigvæk zoome og hvis du uden for lærredet har noget ordentligt sort og lysabsobernede så virker det nu ganske fint, det gør jeg selv for tiden.

En anden måde er med anamorfisk linse og og strækning af billedet. Så det med en projektor skal være speciel for at få anamorfisk billede, passer altså ikke.

Redigeret af Hans j - 06-Juni-2013 kl. 14:10
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 15:10

Hvad er elektronisk afmaskning? Eller sagt på en anden måde. Hvad er forskellen mellem de almindelige sorte bjælker og elektroniske bjælker..
Til top
Olet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Olet Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2013 kl. 21:08
Bare til alles oplysning, er der bestilt et 2.40:1  Smile

Glæder mig helt vildt,t til det brede format Tongue 

Redigeret af Olet - 24-Juni-2013 kl. 21:09
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2013 kl. 21:14

Bare til alles oplysning, er der bestilt et 2.40:1  Smile

Glæder mig helt vildt,t til det brede format Tongue 

Hvad har du købt og hvorhenne ?

+ kan godt forstå du glæder dig
Til top
Olet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Olet Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2013 kl. 17:49
Tab-tension fra Screen research.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu