|
Subwoofer problemer |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Onkelmorfar ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Maj-2007 Status: Offline Point: 52 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-September-2013 kl. 10:11 |
Hej alle. Jeg har et dali ikon 5.1 setup med nogen år på bagen. Får ca et år siden stod subben (ikon sub) af... Den røg ind til Hifi-klubben til reparation der endte på ca. 900 kr for at skifte en diode til 15 kr alt inkl. Fair nok og den har spillet lige indtil igår hvor den under afspilning af en film kom med et voldsomt skrattende lyd hver gang den fik indput. Slukkede den og tænkte at den var helt død nu. Men da jeg her til morgen prøver at "tappe" med signal kablet på indgangen kommer der et fint brum ud af den!?!
Nogen ide om hvad det kan være? Jeg er ved at være der hvor jeg ikke rigtig vil ofre flere tusind på en ny reparation hvis det ligger i det leje, omvendt har jeg været rigtigt glad for subben der nu er ca 5 år gammel Mvh |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40553 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har vel undersøgt, at det ikke er selve højttaler enheden der er noget galt med.?
|
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
|
![]() |
|
Onkelmorfar ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Maj-2007 Status: Offline Point: 52 |
Tak for hurtig tilbagemelding
Er ikke sikker på hva du mener, troede at det var det jeg gjorde når jeg gav den signal med ledningen? Men mener du at teste den med reciverens setup (audysse room correction fx)? Jeg er desværre ikke så meget inde i det tekniske aspekt af højtaler reparationer ![]() |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40553 |
Bevæger enheden sig frit i ophænget.
|
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
|
![]() |
|
Har ikke haft den skilt ad, kun frontstoffet er pillet af, men der kan jeg ikke se noget unormalt når den testes...
|
|
![]() |
|
Så er det også nemt at prøve om der er fri bevægelighed i ophænget.
|
|
|
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Prøv at tilslutte den til en anden kilde, en cd afspiller vil godt kunne bruges til test. Bare tilslut R/L direkte til din din sub, men skru lige ned for den først.
|
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
![]() |
|
@radiomanden: Som nævnt i tidl indlæg er jeg ikke kyndig ud i ht konstruktion eller reparation, hvorfor at skille den ad ville være en sidste udvej for mig da jeg er bange for at gøre mere skade end gavn! Jeg efterspørger derfor mindre invasive muligheder for at teste den, før den bare ryger til rep.
@Flarsen: Mange tak for rådet det vil jeg prøve, det ska bare være en hviken som helst lydkilde ik ( fx ipod via mini-jack)? |
|
![]() |
|
@Flarsen: har lige testet den med min ipod og der spiller den lystigt... Ingen problemer. Ved ik om det er noget der udløses ved høj belastning (vol på subben har aldrig været over kl 12) og reciveren på ca -20 dBA?
Alternativet er at det måske er reciveren der er problemet, men det er nok sværere at teste uden en ekstra sub? |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Det Radiomanden mener du kan prøve, er at tage begge hænders fingre og trykke forsigtigt i begge sider af membranen, så du bevæger membranen parallelt ind og ud. Ved denne bevægelse afsløres om ophænget og svingspolen er iorden, der må ikke være lyd af noget der går på noget og skraber. |
|
![]() |
|
Hej kampus -tak for dit indlæg. Sådan læste jeg ikke radiomandens men har nu prøvet som du foreslår og membranen bevæger sig frit og lydløst parallelt et par cm ind og ud ved et let tryk på begge sider.
Har lige haft et par blu-rays i afspilleren og testes nogle scener, uden at skue højt op. Her spiller den fint med uden nogen form for skrat...? |
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Du har muligvis noget elektronik der bliver for varmt og fejler. Hvor meget luft er der omkring din receiver ?
|
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |