recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2.1 Højttalere til VSX-S510
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2.1 Højttalere til VSX-S510

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Baronennn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Februar-2009
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baronennn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2.1 Højttalere til VSX-S510
    Sendt: 30-September-2013 kl. 14:55
Kære Hifi-entusiaster

Pioneer kommer nu endelig med en Slimline Reciever med airplay som jeg pga. møbelvalg er nødt til at tage til takke med. Recieveren er den nye udgave af deres VSX-S500

Jeg er på ingen måde fanatisk hvad angår lydkvalitet, jeg ønsker blot noget der lyder godt til musik og film.

Jeg kigger efter nogle kompakthøjttalere og en sub til et 2.1 setup, men er i tvivl om hvad jeg kan vælge givet recieverens begrænsede output. En stereo-Reciver er desværre ikke en mulighed da jeg er afhængig af sorround-recieverens HDMI ind- og udgange.

Umiddelbart har jeg kigget på B&W DM685 eller CM1 alternativt Dalis Mentor Menuet eller Ikon1 MK2.
Hvad angår Sub er jeg på bar bund, men tænker at det er værd at bruge lidt penge på da den skal kompensere for højttalernes ringe størrelse. Da jeg bor i lejlighed kommer højttalerne typisk ikke til at spille ret højt.

Budgettet for højttalerne havde jeg forestillet mig at sætte til en 7.000-10.000, men da vil gerne bruge mindre hvis det kan lade sig gøre uden at koste for meget på lydsiden. Jeg har intet imod at købe brugt hvis der er værdi i købet.

Jeg har en stribe overvejelser som jeg håber at mere erfarne brugere kan hjælpe mig med:

Er det overkill at sætte f.eks. et par CM1 til en relativt svag sorround reciever som VSX-S510?
Er der værdi at hente ved at gå undenfor Hifiklubbens mærker?
Vil det være en idé at bruge aktive højttalere i et sådant setup?
Hvilke højttalere/sub ville i vælge hvis i stod i min situation?

Andre råd og fingerpeg modtages med kyshånd.

Redigeret af Baronennn - 30-September-2013 kl. 15:26
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 16:04
En receiver med begrænset forstærkereffekt vil jeg aldrig byde et sæt B&W, som er notorisk strømkrævende.

Inden du farer ud og køber et 2.1 sæt skal du vide at det er svært i det hele taget at finde harmoniske 2.1 sæt. Du vil i langt langt de fleste tilfælde få meget mere lyd for pengene i et sæt små gulvhøjttalere, eller endda et par gode "reolhøjttalere" på en stander.

Men nu du skal have slim-line forstærker, gætter jeg på at højttalerne heller ikke må være for store og helst skal være monteret helt tæt på væggen. I så tilfælde ville jeg kigge på Dali, idet en del af deres kompakthøjttalere er udviklet med vægmontering for øje.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baronennn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 17:06
Hej Klaus

Mange tak for dit svar. Det er rigtigt gættet at det igen er størrelsen der er problemet med gulvhøjttalerne samt at de vil blive stillet forholdsvis tæt på væggen. Jeg har 85 cm at gøre godt med i højden (inkl. fod) og ca 45 cm i dybden.

B&W er hermed streget af listen. Den gamle model har en opgivet udgangseffekt pr. kanal på 100W.

Når du siger gode reolhøjttalere, har du så et eksempel herpå?

Kan problemet med at bruge en surround reciever til stereo løses ved at bruge aktive højttalere der derved ikke er afhængige af forstærkerens effekt, eller har jeg misforstået noget?

Og hvad med sub?

Bh Esben

Redigeret af Baronennn - 30-September-2013 kl. 17:07
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Baronennn Baronennn skrev:

Den gamle model har en opgivet udgangseffekt pr. kanal på 100W.

"Fantastwatt" siger jeg bare. Opgivet i 4 ohm ved 1% forvrængning på en 1kHz testtone. Men var jeg dig, så ville jeg sikre mig en ordentlig røvfuld af de forstærkere, for de kan levere 100W ud af forstærkeren og kun trække 70W fra lysnettet - eller også er det bare løgn!

[QUOTE=Baronennn]
Når du siger gode reolhøjttalere, har du så et eksempel herpå?

Dali, bestem selv hvor meget/lidt du vil betale. Ikon 2 MK2 ville være et bud, Mentor 2 endnu bedre, men også dobbelt så dyr....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baronennn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 18:02
Hehe, jeg har efterhånden forstået at producentopgivne specs skal regnes for meget lidt :)

Jeg vil prøve en tur i Hifi-klubben og lytte til lidt forskellige Dali'er.

Recieveren kommer først på markedet i november så jeg god har tid til at finde det rette setup inden jeg får recieveren at teste med.

Kan problemet med den manglende power løses af aktive højttalere?

Hvis man besluttede sig for en Dali Ikon1 MK2, hvad ville så være en passende sub?
Eller vil det være bedre at vælge et bedre sæt fronter og droppe sub'en helt?

Vh Esben

Redigeret af Baronennn - 30-September-2013 kl. 18:24
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu