|
Dolby Vision - Fremtiden for TV? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Netspirit ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 24-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 10 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-Januar-2014 kl. 22:22 |
CES er ved at være i fuld gang, og det vælter ind med flere nyheder, end vi kan nå at følge med i.
Jeg faldt over denne artikel fra i mandags på The Verge, skrevet af Bryan Bishop. Den omhandler Dolby Vision, et nyt tiltag fra lydgiganten, som har i sinde at revolutionere TV-industrien. Essensen i artiklen er egentligt, at måden film bliver redigeret på i dag, er tilpasset en lysintensitetsramme, som er defineret ud fra forældede specifikationer, hvilket sætter en grænse for kontrasten og detaljeniveauet. Og så mener de at TV generelt er alt for lyssvage i dag, til at gengive virkeligheden overbevisende. Det er en lidt lang artikel, men jeg har tilladt mig at oversætte den løst til dansk. Den originale artikel kan findes på TheVerge. ------------------------------------------------------------------------ I løbet af de sidste par år, har TV-producenter forsøgt at inkorporere mange nye teknologier med ét mål for øje; At få kunder i deres lokale Best Buys til at købe et nyt fjernsyn. 3D, 4K , buede skærme og listen fortsætter, men i sidste ende har disse gentagne opgraderinger ikke slået rigtigt igennem. Her på CES stiller Dolby samt deres TV- og mediepartnere op med deres eget bud på at få forbrugerne begejstret igen: Et produkt kaldet "Dolby Vision". Det er et sæt af teknologier, der dækker alt fra skabelsesprocessen af film, til skærmene selv, og virksomheden har i stilhed vist demonstrationer i de seneste måneder. Der er knald på farverne, utrolige detaljer er synlige fra det mørkeste sorte til det lyseste hvide, og en dramatisk stigning i lysstyrke giver en oplevelse, der er så tæt på virkeligheden, at det virker som en åbenbaring. I en branche, der føles som om den er gået i stå, har Dolby Vision potentialet til at føre fokus væk fra opløsnings-ræset, og rette det mod en ændring, der bringer den samme form for indre, følelsesmæssig reaktion, forbrugerne ikke har følt siden HD-TV’erne kom til markedet for 15 år siden . Ifølge Pat Griffis, Dolbys administrerende direktør for teknologistrategi, er TV’s evne til at vise billeder blevet holdt tilbage af forældede standarder, der mistede deres relevans for længe siden, og den nemmeste måde at forstå det, er at se på lysstyrken. På nuværende tidspunkt, bliver film lavet og vist i henhold til en et reference niveau af maksimal lysstyrke - og det er alt for småt. Måleenheden er i daglig tale kendt som en "nit " (red.: svarende til 1 cd/m2), og CRT-skærme før i tiden havde en gennemsnitlig maksimal lysstyrke på 100 nit, hvilket stadig er det samme referenceniveau som anvendes i dag. Moderne TV tager dette signal og strækker det, for at matche deres egen maksimale lysstyrke (normalt mellem 400-500 nits), men det har sine begrænsninger. Hvis man gør billedet meget lysere, begynder det at falde fra hinanden. ![]() Problemet er, at det menneskelige øje er vant til at se en langt bredere vifte i det virkelige liv. Solen ved middagstid er omkring 1,6 mia nit, mens stjernelys kommer ind på blot 0,0001 nit; refleksionerne af solen fra en bil kan være hundredvis af gange lysere end bilens kølerhjelm. Det menneskelige øje kan se det hele, men når man bruger vores nuværende teknologi, kan samme spektrum af lysstyrken ikke blive gengivet nøjagtigt. Man kan have de rige detaljer i det sorte eller den lyse ende, men ikke begge dele. Så faktisk har Dolby set bort fra de nuværende referencestandarder. "Vores forskere og ingeniører sagde; Okay, hvad hvis vi ikke er begrænset af de her lænker baseret på teknologi, der alligevel ikke kommer til at være her (i fremtiden), og vi kunne designe med henblik på det egentlige mål - hvilket er det menneskelige øje?" siger Griffis. For at få gang i processen, tog virksomheden en digital biografprojektor og fokuserede hele billedet ned på et 21-tommers LCD-panel, og lavede det til et improviseret TV, bestående af 20.000 nit pixels. Forsøgspersoner fik vist en række billeder med lyse objekter som solen, og derefter fik mulighed for at skifte mellem forskellige niveauer af lysstyrke. Dolby fandt ud af, at brugerne ville have disse objekter til at være mange hundrede gange lysere end hvad normale TV kan tilbyde: jo mere lig virkeligheden, jo bedre. Med denne viden ved hånden, har Dolby derefter bygget et 1080p, væskekølet eksperimentelt display med baggrundslys, bestående af 18.000 RGB LED’er (En standardskærm bruger til sammenligning 4.500). Med en maksimal lysstyrke på 4.000 nit tillod det virksomheden at farvegraduere optagelser med et stærkt forbedret kontrast- og dynamikområde. Det var den samme slags skærm Dolby havde sat frem til journalister i en sammenligning, side om side med et standardbelyst TV. Selvom begge skærme brugte det samme LCD-panel, var forskellen overvældende. Det var ikke bare det samme billede af højere kvalitet, det var en helt ny form for evne til at vise billedet (red. :imagery). Med evnen til at gengive en bredere vifte af farveskalaen, glødede billederne overdådigt. En smeds svejsning lignede på standarddisplayet en hakkende, spredt sløring af hvid; på Dolby Vision var det et skarpt ‘punch’ af lysende detaljer. En person stod i silhuet, og da solen viste sig bag hovedet, var jeg faktisk nødt til at knibe øjnene sammen. Indrømmet, en demo er altid et best- case scenarie, når ny teknologi vurderes, men kombinationen af den øgede detalje, farvegengivelse og superklare detaljer genskabte virkeligheden på en måde ville jeg simpelthen aldrig har set på et tv før . Mens det eksperimentelle display var imponerende i form af ren og skær lysintensitet, ligger den virkelige magi af Dolby Vision i selve signalet. Der er mere information til stede i et Dolby Vision signal, og mens film og shows skal gradueres specifikt til formatet, vil Dolby være behjælpelige med referenceskærme og software plugins, så produktionsselskaberne kan starte med det samme. Dolbys ultra-lyse skærme vil give den bedste oplevelse for forbrugerne, men fremtidige fjernsyn kan udstyres til at drage fordel af Dolby Vision signalet, selvom de ikke har den kraftige opgradering af baggrundsbelysningen. (Dolby præsenterede faktisk teknologien til de forskellige producenter, ved at vise hvad producenterne egne aktuelle produkter fra hylden kunne gøre, når de blev modificeret til at drage fordel af det nye signal.) Kogt ned, foreslår Dolby essentielt et forbedret system til levering af billedsignalet, men heldigvis kan det nye signal yndefuldt brydes ned i mindre stykker. Et kernesignal er direkte kompatibel med nuværende HD- og 4K -systemer, mens et overliggende “forbedringssignal” giver de yderligere oplysninger, der får formatet til at skinne på 20 procent data overhead. (red. Jeg gætter på at det fungerer på samme måde som vi kender det fra DTS-HD Master Audio fra Blu-rays. 2 signaler, en core for de afspillere som kun kan afvikle DTS 5.1, og et resterende signal som indeholder det sidste.) ![]() Selvfølgelig afhænger en teknologi som denne af, at det faktisk bliver brugt af de forskellige enheder. Dolby har tilmeldt Sharp, THC, og Vizio. Alle tre virksomheder præsenterer forbruger-prototyper i denne uge, og forventes at have produkter klar til 2014 feriesæsonen. Dolby Vision-udstyrede TV skal dog bruge Dolby Vision indhold, og mens Blu-ray teoretisk set kan understøtte formatet, bliver det streamingtjenesternes opgave at tage det tunge løft indtil videre. Netflix , Amazon Instant Video, Vudu og Microsofts Xbox Video er alle tilmeldt, for at tilbyde Dolby Vision indhold. Film fra de store Hollywood-studier forventes at være klar ved årets udgang. På trods af potentialet, er der nogle forhindringer til udbredt anvendelse forude. Mens Dolby kan have streaming partnere, er der spørgsmålet om at nå vendepunktet så forbrugerne føler, at der er nok indhold til rådighed til at retfærdiggøre et nyt køb. Og mens Dolbys 1080p demo leverede et billede, skarpere og renere end noget 4K-TV jeg har set, er UltraHD der hvor producenterne fokuserer deres væsentlige indsats lige nu. Ledende direktør af Dolbys “Broadcast Imaging”, Roland Vlaicu siger at en langsom interesse i 4K kan være en drivende faktor. "Vi tror på, at uden Dolby Vision, kommer 4K til at kæmpe lidt", siger han, og tilføjer “Den fængslende evne, Dolby Vision besidder til at vise billeder, kan hjælpe med at skubbe forbrugerne over kanten.” Vi bliver klogere, når vi ser alle de forskellige prototyper i denne uge, men vi bliver nødt til at vente, indtil produkterne når markedet, før vi ved hvor stor en indvirkning Dolbys nye initiativ virkelig kommer til at have. Men for øjeblikket, ser det ud til at vores venten på en TV-opgradering, lige så dramatisk som springet til HD, endelig kan være ovre. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er en del år siden jeg så den første prototype på Dolby's backlight-teknologi. Det lader til at de har indset at den ikke rigtigt kan bruges i dét omfang de havde tænkt sig, uden at kildematerialet designes til at udnytte det. Der er bare lige dét problem i det, at for det første er argumentet om at der er brug for meget større dynamisk rækkevidde forkert - når vi går fra stjernenat til dagslys, så er det ALT lyset omkring os der følger med, ikke en firkant i synsfeltet, så medmindre Dolby vil fylde hele synsfeltet ud, så fungerer konceptet ikke. De fleste TV kan i forvejen levere meget mere lys end det er behageligt at kigge på, og så vil Dolby vise os en vej til at få MERE lys?
For det andet, at det er en virkelig dårlig idé at lave en standard der er proprietær for en bestemt producent, og ikke mindst proprietær for bestemte display-teknologier. Det er ikke alle teknologier der kan levere så meget sekventiel kontrast, eller kan gøre brug af Dolby's "tricks" for at øge dem (zone-baseret backlight control). Jeg mener med andre ord ikke at dynamik-område er et issue i praksis (udover at bedre sort altid er en fordel). At øge farvespektrum kan jeg sagtens se et argument for, men det mener jeg ikke er en opgave Dolby skal løse - det er i fuld gang med at blive implementeret i UHD, omend det er svævende hvor meget det vil blive brugt. Jeg ser det som et desperat forsøg fra Dolby på at få nogle licens-kroner ud af en avanceret backlight-teknologi som de udviklede for 4-5 år siden, men som de aldrig fik nogen producenter til at hoppe med på (Sim2 gjorde vist, i deres outdoor displays), og som nu er godt i gang med at blive overfløddiggjort af OLED. Udover de tekniske aspekter står spørgsmålet om hvilken program-udbyder der - uden at blive betalt til det af Dolby - vil producere noget materiale der for det første ikke kan vises i biografen, for det andet kun kan vises på et begrænset antal af displays på markedet. Jeg spår det: Dødfødt.
|
|
![]() |
|
Raskolnikov ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 461 |
Altid godt at hører dine betragtninger Otto.
![]() |
|
![]() |
|
Raskolnikov ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 461 |
Her kan man se forskellen på Dolby Vision on en alm. udgave. Screenshot fra denne video:
Nu ved jeg godt det er et screenshot fra en video der er komprimeret i forvejen, men det ser lidt ud som om at Dolby Vision æder detaljer i billedet?!
![]() Redigeret af Raskolnikov - 10-Januar-2014 kl. 17:13 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Jeg synes bare det ligner overbelysning, det ville jeg ikke læse så meget ud af.
|
|
![]() |
|
Bortset fra det vil en side-by-side demo af skærme med forskellig lysstyrke aldrig blive retvisende. Øjet vil indrette sig efter den lyseste, og dermed give et urimeligt indtryk af den mørkeste.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |