recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spl meter - hvordan
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spl meter - hvordan

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spl meter - hvordan
    Sendt: 18-Marts-2014 kl. 20:34
Jeg kunne godt tænke mig at prøve og kalibrere mit surround manuelt, men er lidt på bar bund.

Først skal der en spl meter måler til. Jeg ved bare ikke helt hvordan jeg skal måle eller hvordan jeg skal, så her ville en nem forklaring være kærkommen:-)

Jeg er med på jeg skal placere spl ved lytte position og finde samme lydtryk på alle højttalere.

Men er det forskellige toner der skal afspilles, som skal have samme lydstyrke. Hvis ja hvilke toner.
- er det her at nogle snakker om at der er huler i lydtrykket, fordi nogle toner grundet eks rum-akustik forsvinder/forstærkes?

Hvordan justeres der ud fra det?

Min receiver er en yamaha v1073 som har ypao rsc. Jeg kan forstå at den feature afmåler rum resonans OGSÅ.
Min gamle harman kardon tror jeg kun målte afstand, delay, dB. Hvordan måler den crossover?

Håber nogen kan og vil hjælpe mig igang med det?

Til sidst, et spl meter. Kan man downloade app's med en rimelig kvalitet eller er det absolut no go.?

Det skal siges det er Dali zensor og yamaha v1073 jeg bruger, så det er ikke fordi jeg forventer graverende forbedringer, det er mere den nørdede og almene forståelse der interesserer mig:-)
Til top
RangerJoe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Maj-2004
Sted: Nordjylland
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RangerJoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2014 kl. 20:47
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2014 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg kunne godt tænke mig at prøve og kalibrere mit surround manuelt, men er lidt på bar bund.
Du kunne køre en autosetup, og bagefter lege lidt med indstillingerne bagefter.

Jeg er med på jeg skal placere spl ved lytte position og finde samme lydtryk på alle højttalere.

Men er det forskellige toner der skal afspilles, som skal have samme lydstyrke. Hvis ja hvilke toner.
Det kan du selv bestemme hvad du har lyst til at bruge.

- er det her at nogle snakker om at der er huler i lydtrykket, fordi nogle toner grundet eks rum-akustik forsvinder/forstærkes?

Hvordan justeres der ud fra det?

Hvis rummet forstærker 50Hz, så kan din Yamaha jo dæmpe 50Hz tilsvarende. Det er også muligt at ændre rummets frekvensgang/ akustik via mekanisk vej. Lyden ændre sig også ved at ændre placeringen af højtalerne. Der er rigtigt meget at lege med.

Min gamle harman kardon tror jeg kun målte afstand, delay, dB. Hvordan måler den crossover?
Den måler ikke direkte crossover, men måler hvordan frekvensgangen er på højtalerne i det rum de nu engang står i. Hvis din sw kan spille op til 150Hz og dine front ned til 100Hz, så kunne crossover meget vel blive 100Hz

Til sidst, et spl meter. Kan man downloade app's med en rimelig kvalitet eller er det absolut no go.?.

App er god nok det er din mobil der ikke er det. Så længe du kun vil måle en tone til at indstille samme lydtryk i alle højtaler er der ingen problem i det.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2014 kl. 21:27
Tak for godt svar:-)

Jeg vil lige forhøre mig om kvaliteten af ypao rsc, kalibrerer den fornuftigt? Jeg tænker især på de parametrer jeg ikke kan gennemskue, som er lyd ved specifikke frekvenser. Afstand, lydtryk er jo lige til at gå til:-)

Jeg faldt over en debat om a1020, som den her v1073 skal være identisk på, her står der at der ingen måling er på subwooferen, eller lfe udgangen. Kan det passe?
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2014 kl. 13:21
Opret en bruger på Home Theather Shack og download REW http://www.roomeqwizard.com/

Køb en målemikrofon, stativ og et lydkort med phantom og sæt det til computeren. Det kan måle alt hvad du nogensinde skulle få brug for.

Du kan bruge soundlevel meteret der er linket til, til at kalibrere målemikrofon og software. 
Til top
chr1213 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2011
Sted: Danmark
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér chr1213 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2014 kl. 09:07
En ting folk mange gange glemmer er at Højtalerens placering har stor indvirkning på lyden. Der var en Udsendelse på¨Living smart tv Der gav mig mening og stort udbytte.
http://www.livingsmarttv.dk/akustik/
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 17:50
Hej Jeg har et spl meter hvor der ikke er en range vælger men en istedet for kan jeg vælge level :under 80-130, under 60-110,under 50-100,og 30-80. Hvad vil svare til range 75?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu