|
4.1 muligt..? |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
tf-uno ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 407 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-November-2014 kl. 21:17 |
Grundet nyt hus har jeg været nødsaget til at give afkald på mit dali setup :/
Stuen er indrettet lidt dumt, i forhold til hifi. Derfor overvejer jeg at købe et sæt Boston Acoustics XS 5.1 MK2 http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-sattelitsystemer-boston-acoustics-soundware-xs-51-special-edition-p-707.html Eller det lidt større sæt Boston Acoustics Soundwave 5.1 http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-sattelitsystemer-boston-acoustics-soundware-51-p-1063.html Begge setup er 5.1, men er det muligt at lave et 4.1 setup..? Eller vil det lyde helt forkert..? Min forstærker er en Marantz sr7500. Da fjernsynet hænger på et motorisered beslag, hænger det helt op af vægen når tv'et er slukket. Derfor vil det hurtig set dumt ud med en center højtaler :) Vil det være helt håbløst..? Højtalerne vil selvfølgelig blive vinklet mod sofa'en.. Her er et billed af stuen (længe leve paint :) ![]() |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19569 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
4.1 er muligt, men hvilken højttaler vil du undvære?
Den du har øverst til venstre er dybest ser din venstre..... Klaus |
|
![]() |
|
tf-uno ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 407 |
Jeg vil undvære center højtaleren.. Som vist på billedet er der kun front og baghøjtaler ;)
Subben har jeg ikke fået tegnet på, den kommer til at stå mellem sofa og døren, op af sofaen.. En anden mulighed kunne selvfølgelig også være at indbygge højtalerne i loftet som går til kip.. Men igen, vil det komme til at se dumt ud med en center, derfor går spørgsmålet på, er det muligt at undvære en center højtaler.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19569 |
Flyt øverste venstre højttaler hen over/ under særmen og peg den hen mod sofaen. Den er nu center.
Flyt øverste højre højttaler længere til venstre, den er nu højre front. Flyt nederste venstre højttaler længere til venstre, den er nu venstre front, Lad nederste højre højttaler hænge, den er nu den ensomme bagkanal (eller sæt to op der, pegende i hver sin retning). Alternativet er i mine øjne en soundbar du hænger på fjernsynet...... Du kunne også flytte rundt. Fjernsynet over mellem de to døre og sofaen med ryggen til brændeovnen. Klaus |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 27 ![]() -- ![]() Oprettet: 26-September-2014 Status: Offline Point: 351 |
Du kunne også sætte det som på tegningen her og lade fronterne simulere en center-højttaler
![]() |
|
![]() |
|
Muffeh ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-December-2009 Sted: Gilleleje Status: Offline Point: 1040 |
Det hurtige svar:
Kan du undvære en center? ja sagtens. Lyder det godt? det nok op til den enkelte at vudere Hvad vil det betyde at fjerne center? ja du kommer uden tvivl til at mange en ret "vigtig" del af surround effekten, da center højtaleren er den højtaler der står for meget af dialogen i film osv. (ikke at de andre højtalere ikke kan klare det) men faktum er bare at den center nu er der i en surround opsætning af en årsag ![]() Personligt: da jeg først fik sat mine højtalere til min nye receiver, der var jeg ikke klar over at kablet på min center sad løst og der derfor ikke var lyd i... det opdagede jeg så en dag, efter jeg noget tid havde undret mig over hvor meget af dialogen blev af, og hvorfor jeg kunne høre en masse, men altid manglede noget.. efter jeg fik højtaleren sat til var jeg helt lykkelig, lydbilledet blev så meget bedre! - så ja, du KAN undvære den, og sætte de fleste forstærkere op til at køre uden, men du går uden tvivl glip af noget. Redigeret af Muffeh - 03-November-2014 kl. 01:59 |
|
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
|
![]() |
|
Ning ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
Jeg tror at uden center vil du opleve at al tale komme fra dit vindue og ikke fra dit tv.
|
|
Ning
|
|
![]() |
|
bruger udmeldt 27 ![]() -- ![]() Oprettet: 26-September-2014 Status: Offline Point: 351 |
Derfor mener jeg også at den ene HT skal flyttes (Røde firkanter)
|
|
![]() |
|
osbech ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 889 |
Jeg havde inden jeg fandt min centerht et 4.1 setup. Og hvis du kan sidde direkte i midten af dine fronter, så kan det fungere.. Men du skal ikke rykke langt i sofaen før end at det bliver meget tydeligt om dialogen kommer fra højre eller venstre kanal...
Men det er på ingen måder en optimal løsning.
|
|
![]() |
|
KlausDM# har virkelig prøvet alle indretninger :) Denne er den eneste som virker optimal med undtagelse for hifi.. Må derfor få det bedste ud af det.
8x100# havde også overvejet denne løsning, synes bare det kom til at se sjovt ud.. Men måske den bedste løsning. Hvis man bruger fronthøjtalerne som simulator for centeren, vil det vel blive okey..? Tænker man vil ikke komme til at mange noget af dialogen i film osv.. (går ud fra man kan slå centeren fra på forstærkeren, så den brugere fronthøjtalerne istedet.) Må undersøge market for hvilke højtaler der vil kunne passe ind, hvis de ikke må fylde meget.. For kan godt høre 4.1 ikke er optimal i forhold til 5.1.. |
|
![]() |
|
Nej når fronterne simulerer centeren, så kommer alt det der ville blive afspillet i centeren i fronterne.
forstærkeren skal selvfølgelig stilles til det, for ellers er det rigtigt at tale osv vil mangle eller være rigtig meget dæmpet i forhold til resten.
|
|
![]() |
|
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Jeg prøvede lige for sjov at indstille min receiver til 4.1 og det virker fint.
Talen fra center bliver delt ud på fronter og man kan sagtens høre hvad det bliver sagt. Jeg ville så i dit tilfælde vælge løsning med at placere højttalere tæt på hver sin side af TV'et. Den tegning som "8x100" ( sjovt brugernavn ) har lavet. Redigeret af Pony65 - 03-November-2014 kl. 18:27 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |