|
Sub eller rum? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Marts-2015 kl. 19:33 |
Jeg har siddet og rodet lidt med højtaler indstillinger og subwoofer. Jeg har to b&w subwoofere tilsluttet (AS2 og ASW610) til et sæt fazon lcr i front (3 stk) crossed ved 100hz. Den anbefaler 80 og har fiflet med det her imellem 80 og 120, uden at høre den store forskel faktisk. Spiller ikke øredøvende højt max -20dB.
I Desolation of Smaug afspillede jeg scenen hvor Bilbo er nede for at stjæle arkenstenen og vækker her smaug. Stemmen fra smaug er jo godt sprød, men jeg kan høre at ved smaug´s stemmeføring "kammer" det over eller det blir lidt rungende. det er ikke rent ihvertfald.. Mine sub´s står til kl 10 ca og på receiver er de angivet til -1.5dB. Det kunne også være dårlig rum akustik, som jeg ved jeg har. Det er egentlig for at lære lidt om de forskellige ting og jeg ved godt det er svært at forklare. Hvad tænker i? Rum eller sub? |
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
hvis sub'en spiller for højt, i forhold til de andre højtalere, kan den godt give en rumlende effekt til især dybe stemmer. Men det kan også skyldes dit rum. Start med at prøve at afkoble sub'en fra rummet, ved at stille den på en tung flise - det er et billigt indgreb, som nogen gange kan give et stort payoff.
|
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har jeg gjort med den ene. Den anden står desværre i mit tv møbel.. Men den har jeg dog haft ude og over på rummets sweetspot og her gør den det stadig.. Umiddelbart tænker jeg der kan være noget om volumen.
Fordi den står faktisk på samme styrke som da jeg havde zensor 5 i front istedet. Det skal siges jeg har kalibreret med YPAO, men det har givet samme volumen, men anden crossover (før ville den crosse ved 40hz)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |