recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4.1 kan det bruges ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4.1 kan det bruges ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2006
Status: Offline
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grung Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4.1 kan det bruges ?
    Sendt: 16-September-2015 kl. 09:43
Vi har flyttet lidt rundt, så nu er projektor og lærred røget i et rum, hvor eneste mulighed for placering af lærred er ned foran en stor dobbeltdør.

Derfor er der ikke længere mulighed for at placere en center højttaler. Hvad vælger man så? 2.1 stereo setup, eller 4.1 setup uden center?

Er der noget der har prøvet 4.1 og har erfaringer om det virker?

Projektor bliver brugt en del til ps3, ps4 og xbox spil til ungerne, samt lidt film et par aftener. P.T er siddepladser(eller liggepladser) 2 sækkestole, som kan placeres stort set midt i rummet.

Forstærker er onkyo 818, og højttalere er focal sib xl og focal sib, samt tilhørende sub.
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 09:47
Du kan "sagtens" uden en centerhøjtaler.. Det er ikke optimalt, og du kommer også til at mangle noget lyd.

Jeg havde 4.1 indtil jeg fandt en centerhøjtaler der matchede mine fronthøjtalere.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 09:50

En Center er bestemt ikke uvæsentlig i et SR Setup.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 10:22
Hvad er det for noget lyd han kommer til og mangle Osbech?
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2004
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvad er det for noget lyd han kommer til og mangle Osbech?
??

Hvis du tror jeg mener at der er lyd der forsvinder, så skulle jeg måske have brugt et andet ord end "mangler"

Det jeg mener er, der mangler detaljer/lydbillede uden en centerhøjtaler.
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 12:21
Tror du kommer til at føle at der mangler noget... 
Men har du ikke mulighed for et lille rullebord, med center på, som du kan køre ind foran lærredet? Lærredet går vel ikke helt ned til gulvet, så den burde ikke være i vejen for noget. Og så kan den trilles væk igen når lærredet bliver kørt op.

Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 12:53
Sludder og vrøvl - man kommer ikke til at mangle hverken lyd eller detaljer, fordi at man ikke har en center. Det store problem ved at undlade en center, er at kun personer der befinder sig præcist midt imellem de to front højtalere vil få fornemmelse af, at lyden kommer fra billedet. Sidder man blot en lille smule forskudt fra midten, vil center lyden komme fra højre eller venstre side, alt efter hvilken side man sidder til.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 14:05
Jeg mener de fleste får meget bedre lyd uden en center, især hvis din surround forstærker kan lave et godt mix ud til dine fronter.
De fleste centerhøjtalere matcher ikke fronterne, og kan slet ikke håndtere den effekt de burde for at gengive lydsporet, og i de fleste opstillinger fungere timing og akustikken alligevel så dårligt at jo flere højtalere jo mere mudret bliver lyden. Du skal bare huske at slukke for centerkanalen i menuen i din surround reciver. I sidste ende er der kun en måde at finde ud af hvad der er bedst, prøv det..Wink
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2006
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grung Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 14:11
Spørsmålet er ikke så meget om det er forskel mellem ingen center eller en center.

Center bliver ikke en mulighed. Spørgsmålet er mere om jeg skal satse på 4.1 eller 2.1 setup, baseret på hva andre har prøvet.

Jeg er selv mest til 4.1, men omvendt hvis det er afprøvet af andre og skudt i sænk, gider jeg ikke skaffe kabler og trække rundt.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 14:23
Der er ingen der kan svare på dit spørgsmål, der er kun en måde at finde ud af hvad dit rum, dit udstyr yder bedst med, og hvad dine øre foretrækker, så du må trække nogle midlertidige kabler på kryds og tværs og gøre dine egne erfaringer, hvis jeg var dig ville jeg starte med 2.0- 2.1- 4.0- 4.1

Jeg er selv endt med et 2.0 setup
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2015 kl. 15:42
IMO fungerer 4.1 fint. 5.1 er bedre hvis man har en fornuftig center, men hvis du ikke har plads har du jo ikke noget valg. Kan ikke se nogen grund til at fravælge surroundhøjttalerne fordi man ikke har en center.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu