recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY - Hjælp ang. LED Pærer i gl. DLP projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY - Hjælp ang. LED Pærer i gl. DLP projektor

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
omegasteffy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-April-2012
Sted: DK
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DIY - Hjælp ang. LED Pærer i gl. DLP projektor
    Sendt: 03-Januar-2016 kl. 11:12
Hejsa

Jeg har en ældre DLP projektor hvor pærer er død (og smidt væk sammen med reflektor).
Der har været nogle gør-det-selv posts hvor folk smider en LED pære i og får genoplivet projektoren på den måde. Kræver dog at man snyder en sensor.

Projektoren der skal genoplives er en Infocus LP650, der alm vis bruger en Halogen UHP 250 W, spec'et til 2500lm. Der er ment som "for sjov" eksperiment og ikke noget der kan svare sig i tid i forhold til ny projektor.

Er der nogen herinde som kender lidt til LED pæres kvalitet og lysstyrke?
2500 lm behøves nok ikke. Tror 1000lm vil kunne gøre det.

Er der nogen som har bud på hvad jeg skal se efter?
eller prøvet lign. konvertering?

Der er mest farve ægteheden jeg er bekymret for. Spektret fra LED er ikke så jævnt som gammeldags pære og vil gerne undgå skæv-vridning.
Philips har nogle pære hvor farvegengivelsen er opgivet til index 80, men er det nok?

Måske er det noget pjat i betragtning af at det alligevel kvantificeres til 3x farver som kan justeres.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 11:20
Du skal tænke dig grundig om inden du begynder at rode med at skifte til LED. En projektor pære er normalt en lysbue lampe som får en høj startspænding, og som ikke ellers fungerer på samme måde som en glødetråds lampe.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 11:29
På alm konsum LED pærer skal RA farveværdien ligge mellem 80 og 100, hvor 100 er bedst.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Du skal tænke dig grundig om inden du begynder at rode med at skifte til LED. En projektor pære er normalt en lysbue lampe som får en høj startspænding, og som ikke ellers fungerer på samme måde som en glødetråds lampe.

Fin pointe, men det er nu ikke noget problem.
Planen er ikke at bruge den alm. forsyningsvej, men lave separat 230V tilslutning med manuel kontakt.
For at få projektoren til at tro der er liv i pæren, skal et par optokoblere omgås.
Det er ikke min ide / design, blot hvad jeg fandt.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

På alm konsum LED pærer skal RA farveværdien ligge mellem 80 og 100, hvor 100 er bedst.

Ergo RA80 er ikke så fantastisk. Gad vide hvad en alm projektor pærer er spec'et til.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 12:37
Nej RA 80 er min krav for at hele farvespektret er i pæren, og ca den værdi de billigste LED consumpærer opfylder. Til projektor må der kræves min RA 100.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 12:41
En lysbuelampe har ikke en spektral distribution der bare minder om en glødetråds pære (RA 100) eller en led lampe til belysning. Du kommer det nok ikke nærmere end bare at prøve og se hvad der sker.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 13:00
Var det ikke en halogen der sad i projektoren?
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 13:12
Nej, som sagt sidder der normalt en kviksølv lysbuelampe i en projektor. Det er ikke det samme som halogen glødetrådslampe.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 13:34
Så OP er forkert på den?
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 15:22
Min påstand om halogen var kun et bud ikke dybere begrundet, efter at have slået UHP op på wiki, må jeg give Trumle ret.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 16:30
De første forsøg bliver nok bare med en CREE cykel/pandelampe, med 3x LEDs. Den giver vist >1000lm.

Farvehjulet spinner op, men jeg er ikke helt sikker på om der er billede eller om jeg bare ikke kan lave/fokusere lys nok.

Ang. selve det at snyde projektoren så er problemet vist 2 delt.
1- Org. pæren har en blæser: Den lader til at skulle have et tacho signal. Det har i hvert fald fået projektoren til at komme længere.
2- Ballast kredsløbet: Så vidt jeg kan læse mig er der kommunikation med motherboardet og der er da også power forbindelse + mindre 5-wire forbindelse der har fat i en række optokoblere.

Så vidt jeg kan læse mig til er der 2x type ballast kommunikation. Simpel logisk og en reel UART type.

Link til hvor jeg har fundet guides:
http://www.instructables.com/id/Convert-A-Projector-To-An-LED-Light-Source/
http://www.instructables.com/id/LED-Projector-Lamp-v10/?ALLSTEPS

Billede af ballast boardet i en LP650

Video af den simple måde at snyde ballast på: http://www.instructables.com/id/Fooling-LCD-Projector-install-any-lightbulb/

Generel beskrivelse af OSRAMs Ballast boards: https://www.osram.com/media/resource/HIRES/333553/5-pin-interface,-version-2.9,-01.02.2010.pdf.
Selve protokollen

Eksempel på én der har lavet UART signal med PIC controller: http://www.eevblog.com/forum/beginners/video-projector-ballast-bypass-help/

Redigeret af omegasteffy - 03-Januar-2016 kl. 16:34
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu