|
Første skridt mod en dedikeret Atmos Bio i nyt hus |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
SPooL ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 18-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 20-Februar-2016 kl. 01:47 |
Så nærmer vi os at det bliver min tur til at lave en bio tråd. Grund er købt, vi går i Jorden 1/8 og er i opløbet med at vælge vore byggefirma. Det betyder også at de ydre rammer for bio'en skal til at falde på plads som en del af denne fase Vi har de sidste 15 år haft projektor i stuen så det var naturligt at når vi en gang skulle bygge nyt skulle der også være en hjemmebio. sidste år var vi nede og se og høre gonza bio og lur mig om vi ikke kommer meget tæt på et lignende setup når vi er færdige ;) Der er blevet tegnet utallige plantegninger og en ting vi (læs mig) aldrig er gået på kompromi med er bioen. Der er dog en masse begrænsninger såsom statik , bærende konstruktioner fra førstesalen som gør at man må bøje sig og som konen siger "det er altså ikke en bio med et hus omkring, men omvendt!" og det har hun jo nok ret i - selv om det er svært Jeg har taget udgangspunkt i følgende : Selve Bio rummet er 6,8 meter langt og 4,1 meter bredt og 265 til loftet Det skyldes at rackskab i bunden af bion fylder ca 70cm med lidt luft og der skal gips på siderne af rummet loftet skal sænkes 25 cm så der er plads til atmos indbygningshøjttalere . Det giver et "lyd rum" på 6X4x2,4 meter. Der er taget udgangspunkt i dolby atmos reference setup og alle vinklerne er inde for marginer der er beskrevet. Grundet statik er jeg nød til at placere sidehøjtalerene en smule bag ved lyttepositionen (dog stadig inden for margin)- alternativet er næsten en meter foran hvilket i min optik er værre. Det ser således ud pt: ![]() Center er i 0 grader (rød) L+R er i 20 grader(rød) Side højttalere er i 110 grader (gul) Baghøjttalere er i 140 grader (grøn) - Front bliver bag ved et fast ramme lærred (type ikke fast endnu men hælder mod cinemascope) - Side og bag bliver rykket 2/3 ind i et dedikeret indhak i væggen (svarende til et dørhul, men bliver dækket af låge (som buer ud over - gulv til loft - beklædt med højttalerstof) Er ret sikker på at det bliver et fuldt Klipsch setup der kommer til at spille op til dans. Selve huset er 263 m2 og ser således ud : ![]() I må meget gerne spille ind hvis der er noget der er helt i skoven. Jeg har læst rigtig mange af jeres tråde og der kommer helt sikkert også nogle spg med selve setuppet, men pt er det rammerne for rummet der er vigtigt da det bliver låst fast inden for en måned eller 2. Redigeret af SPooL - 20-Februar-2016 kl. 01:54 |
|
På vej mod min egen hjemmebio efter 10 år med projektor i stuen - det blir' vildt :)
|
|
![]() |
|
Zuppe ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-April-2007 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 375 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lækkert projekt, hvordan ligger bioen i forhold til andre rum? Her tænker jeg på at få rummet isoleret fra resten af huset.
|
|
![]() |
|
SPooL ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 18-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 49 |
Tak Zuppe Men der er nok igen tvivl om at lige meget hvor meget vi forsøger at dæmpe vil en hvilken som helst dyb bas trænge igennem. Så vi må tilpasse vores lydniveau efter om ungerne sover eller ej. Vi kan desværre ikke flytte det ud i et helt isoleret rum ej heller så det ikke grænser op til et værelse. Plan tegningen i underetagen ser således ud (har skåret garagen væk): Ændringer til Bunden af bio'en er sendt til entreprenøren som vist på teningen oven over ![]() Redigeret af SPooL - 20-Februar-2016 kl. 16:57 |
|
På vej mod min egen hjemmebio efter 10 år med projektor i stuen - det blir' vildt :)
|
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
Jeg kan se at I har fundet en anden løsning til hjemmebioen, i forhold til det I snakkede om, da I var herude. Jeg tror I bliver glade for at I ikke får skydevæg i rummet. I forhold til din tegning, vil jeg dog nok vælge at ha' lærredet mod bryggers, for at få de vigtigste højtalere (fronterne) så langt væk fra vinduet som muligt, da glas er meget lydreflekterende.
|
|
![]() |
|
Hej Gonzo , ja vi har arbejdet meget efter vi var ude hos dig. Der har været stille fra vores side men vores møde har været særdeles værdifuldt for os.
Årsagen til vi har valgt at vende det den vej er at fronten på LCR kommer til at være 70 cm ude i rummet ca på linie med indhakket til vinduet. Derfor tænkte jeg at vi var bedre stillet end at vende det da lyden vel umiddelbart bliver sendt fremad som en trakt ?. Tanken er også, da pigen skal have ca 3 meter spejlvæg på den ene side mellem front lærred og døren ud til gangen (kompromiets kunst)- den ind mod værelset, at holde 20 cm fri i hver siden af loftet og derefter sænke loftet i resten af arealet. De 20 cm i rummet med fuld højde skal så bruges til at have et molton eller lignende gardin på skinne "skjult" som kan trækkes ca 3m ind i rummet på begge sider når bio'en benyttes - hen over spejlvæg samt vinduet på den anden side. og når den er "dansesal" kan man skubbe det tilbage så det ikke fylder mere end de 70 cm som podiet til subs står på ( meget lig dit eget) Hvad siger du til den ide ? I forhold til værelset på den ene side hvilken vej vender den bedst hvis man skal have mindst lyd ind gennem væggen. Det var engent lig primært derfor den ligger den vej som den gør, da lyd bølgerne er væk fra værelet og ned mod bryggerset. Vender man den er det vel omvendt ?
Redigeret af SPooL - 20-Februar-2016 kl. 21:51 |
|
|
|
![]() |
|
Ole_M ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2014 Sted: Danmark Status: Offline Point: 417 |
Fedt projekt, fedt hus.. Blir spændende at følge
![]() |
|
![]() |
|
Ole_M ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2014 Sted: Danmark Status: Offline Point: 417 |
Synes dog du skal rykke forreste stolerække lidt tættere på lærredet. På billederne ser det ud som om, at de står ret tæt på bagvæggen
|
|
![]() |
|
Hej Ole der er 1,2 meter fra lytteposition til fronten af baghøjtalerne. Der er derfor jeg har lagt dem ind i væggen.
Mit problem er lidt der i venstre side af væggen går en stål stolpe ned i væggen (mellem dør og indhak til sidehøjtaler på billede) så jeg kan ikke rigtig flytte sidehøjtalerne frem. Rykker jeg sidderækken frem ( der kommer kun en række) kommer de endnu længere bagved og min frygt er det er for langt bagud. de kommer i hvertfald udenfor "reference" og det vil jeg egentlig helst ikke
Redigeret af SPooL - 21-Februar-2016 kl. 10:18 |
|
|
|
![]() |
|
u2pia ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2010 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 340 |
Det ser ud til at blive et rigtigt lækkert hus. Lidt off-topic, men jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvad den søjle i væggen kan, som væggen i sig selv ikke kan? Er det fordi væggen ikke er bærende?
|
|
![]() |
|
fair spg. Det er op til at bære taget på første salen der køre op i en enside taghældning med godt 9 meters spænd :)
|
|
|
|
![]() |
|
MulleB ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-November-2013 Status: Offline Point: 745 |
det bliver da et superfedt hus I får jer der
![]() og Bio'en da nok også misundelsesværdig. er det rigtig at I kun skal have 3 pladser i bio'en? Du skriver den også skal bruges som dansesal, skal der så være tæppe der kan trækkes for lærredet så der ikke sker noget med det? jeg kan se I laver indbygningsskabe op ad ydermuren, det troede jeg ikke man gjorde, eller det gælder måske ikke for nye huse? |
|
![]() |
|
jeps planen er nogle sække stole osv for resten. hmm havde egenlig ikke tænkt noget foran lærrede , men kunne være man skulle overveje det. det bliver et trægulv i midter zonen (3mX 4 m) hvor hun kan danse og så et tilsvarende tæppe som man kan rulle over når det er bio. har ikke helt besluttet materialet af resten af gulvet Hvis du tænker i forhold til fugt omkring væggene er det et 2020 hus med Facade i træbeklædning (skifer) - 45 x 245 mm. ribber. - 245 mm. isolering. - Dampspærre. - 45 x 45 mm. lægter. - 45 mm. isolering. - hvori kabler kan trækkes - 12.5 mm fibergips. - Filt. - Maling. så det burde ikke være noget problem . Carsten
|
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |