|
Montering af bananstik - Hvilken metode er bedst? |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | ||
michael112
Ny bruger Oprettet: 02-Januar-2008 Status: Offline Point: 14 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 16-Juli-2017 kl. 13:57 |
|
Jeg skal have sat nye banan stik på mit højtalerkabel, da jeg er ved at være træt af de nuværende, hvor kabel er sat ind i siden og presset fast med skruemekanisme. Jeg er utryg ved, at hele stikket er ledende og hvis de ryger ud af forstærker eller højtaler, så kan de kortslutte.
Jeg overvejer disse: http://www.av-connection.dk/?PGr=647 De monteres ved at føre kabel ind i enden og så samle de to dele. Bør jeg overveje at kigge på stik, som skal loddes eller klemmes permanent på kabel? Nogen som har erfaringer med det? Vh Michael
|
||
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4902 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har rigtig gode erfaringer med disse.
Hvis der skal lidt finish på, kan man bruge krympeflex som på billede. http://www.av-connection.dk/?PGr=2052 |
||
michael112
Funktioner
Tak(0)
|
|
Stikker man bare ledning i bananstik og lodder den fast med almindelig loddetin?
|
||
hansie
Guld medlem Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7082 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja hvis den er beregnet til loddening
|
||
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4902 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg lodder med almindelig tin. De er de mest holdbare stik jeg har brugt. Jeg tror ikke på dyre kabler, så de bruges sammen med Harald Nyborgs højttalerkabler. |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19466 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Michael,
De stik du kigger på, er de ikke også ren metal? I så tilfælde gør det ingen forskel pg det er dine nuværende eller dem du har kig på der "falder ud". De vil begge lave kortslutning. Klaus |
||
Totoronto
Super bruger Oprettet: 27-Maj-2006 Sted: Midt-jylland Status: Offline Point: 395 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
michael112
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er plastik på hele stikket undtagen selve "bananen" på de stik, som jeg kigger på. Det er lidt svært at se på billedet medmindre man kigger godt efter ;).
|
||
Mufti
Funktioner
Tak(0)
|
|
De stik jeg linker til falder ikke ud.
Måden de er konstrueret på, gør at de sidder godt fast. Og de giver god kontakt til forstærker. I forhold til dem du linker til er selve kontakt stykket til forstærker bygget ens op. Prisen er noget højere på Supra, som du linker til. Og jeg vil påstå at lodning er bedre end skrueterminal. I min bog er de fleste bananstik lavet for at se imponerende ud. Hvorfor skulle man ellers betale i dyre domme. Redigeret af Mufti - 17-Juli-2017 kl. 06:44 |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19466 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg vil give Mufti ret. Dem man lodder på (hvis man har en loddekolbe med nok effekt) er suveræne, hvad angår forbindelse og "falde-ud-evne". Og så fylder de ikke noget.
Personligt bruger jeg på de fleste højttalere sådan nogen her: http://www.ebay.de/itm/10-Stuck-4mm-Adapter-Drahtkabel-Audio-Lautsprecher-Bananen-Stecker-Verbindung-/372011491642?hash=item569d9ce13a:g:6JMAAOSwyWZZShBq De fungerer altså ret fint....... Klaus |
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Kan du godt få et 2,5 kvadrat HT kabel i dem? |
||
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, sagtens, kigger du på siden jeg linkede til står der kabler fra 19 til 10 AWG (0,6 til 5,2 mm2).
Jeg kan måske endda fremtrylle et billede, hvor der er 2,5 mm2 kabel monteret i et stik..... Klaus |
||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |