|
Hvilken browser bør man bruge? |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
Chrizzy
Pause fra forummet Oprettet: 17-Juli-2009 Status: Offline Point: 499 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 08-Juni-2018 kl. 12:02 |
Hej, Jeg
sad lige og diskuterede med en veninde i går, og diskussionen gik på valg af
internet browser. Jeg
mener, at som iPhone, iPad og MacBook Pro bruger, er det hovedløst ikke at
bruge Safari, da den jo taler sammen med alle enheder. Det ved jeg dog også at
fx Chrome kan, men er den god?
|
|
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4618 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis man ønsker at dræne batteriet på sin Macbook hurtigst muligt, så er Chrome et godt valg
Spøg til side (men dog rigtig nok, det med batteriet). Min præference på Mac er Safari og på PC er det Windows. Alle links mv. gemmer jeg i tjenesten Pocket, som virker på tværs af næsten det hele. Om man kan lide funktionerne i Chrome kontra Safari er nok individuelt, men det hele er jo gratis, så det er bare at prøve sig frem.
|
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
Deschain
Guld medlem Oprettet: 25-August-2017 Sted: San Junipero Status: Offline Point: 974 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg bruger Chrome på min iPad, og det virker væsentlig bedre end Safari, uden problemer med batteridræn.
Bruger Chrome fordi jeg generelt bruger Google's tjenester og iPad'en er min eneste iOS device.
|
|
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det kommer helt og holdent an på hvad man vil bruge browseren til og hvilket niveau man er på. Der er en række ting som chrome og firefox gør ret godt - blandt andet med udvideleser hvor safari ikke er helt med. - Der er absolut ingen "skam" i at anvende safari, hverken på en mac/ios enhed eller for den sags skyld på en windows maskine. Personligt bruger jeg chrome fordi jeg er vant til det. jeg bruger en smule af udviklerværktøjerne og så har jeg nogle udvidelser som jeg ikke kan leve foruden. (som gør det tåleligt at vandre på hjemmesider for en som startede med gopher og ftp som primær "internetinterface" tilbage i starten af 90'erne.)
Ser man på ren batteritid, så ja. der er et lille problem, men det henter jeg så ved hjælp af mine udvidelser som sørger for at de hjemmesider jeg besøger er en smule "lettere" i båndbredde. Men er stadig "powerbruger" og kan let have en 20+ faner åbne.
Jeg bruger overhovedet ikke IE/edge, Bing og jeg kan slet ikke komme overens. |
|
Chrizzy
Funktioner
Tak(0)
|
Aha!
Vil det sige, hvis man som jeg, godt kan li at have en masse faner åbne i sin browser, så er Chrome ikke et særlig godt valg på en MacBook Pro pga. batteriet? Dræner Chrome godt nok batteriet så meget? Jeg er ikke nogen superbruger overhovedet, og bruger heller ikke udviklerprogrammer, men bare man kan få AdBlock til Safari, så er jeg glad. Kan man ikke det? |
|
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Online Point: 6675 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg bruger mest Safari, da den skulle forhindre sporing bedre end Chrome. Og den næste version af Safari bliver endnu bedre til det, da sites ikke skulle kunne lave et fingerprint af ens Mac.
Der blev fortalt om det på WWDC keynoten.
På Mac bruger jeg Safari med Adblock Plus til alle sider undtagen Facebook. Til Facebook bruger jeg Firefox (pga. F.B Purity ikke uden videre kan installeres i Safari) med Facebook Container, F.B Purity og uBlock Origin. På iPad og iPhone bruger jeg Adblock Plus / Adblock by F-Secure - skifter lidt mellem dem. Redigeret af Brixen - 08-Juni-2018 kl. 14:48 |
|
Venlig hilsen
KB |
|
Flick
Bruger Oprettet: 05-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 245 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er slet ikke sikkert at Chrome dræner batteriet hurtigere end Safari, der er alt for mange ting der spiller ind til at lave sådan en test ordentligt, de tests som bliver udført for at finde frem til disse resultater som folk glædeligt hopper i med begge ben, er så langt fra virkeligheden man overhovedet kan komme.
i iOS er det ligegyldigt hvilken browser du bruger, da alle webbrowsere til iOS i bund og grund er Safari med et andet interface, da Apple begrænser deres konkurrenter til ikke at kunne være bedre end dem selv.
|
|
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4618 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er baseret på mine egne erfaringer. Samme forbrugsmønster med Word, browser, lidt photoshop og anden redigering giver markant kortere batteritid på Macbook Air, når jeg bruger Chrome kontra Safari.
Jeg foretrækker Chrome - bruger den hver dag på min Windows stationære - så jeg har givet den mange chancer på Macbook gennem tiden efter diverse opdateringer.
|
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
quarkir
Guld medlem Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1562 |
Funktioner
Tak(0)
|
På Mac bruger jeg Safari og på PC bruger jeg Firefox.
Begge steder har jeg uBlock Origin til at fjerne rekvalmer og LastPass til at huske passwords. Jeg har forsøgt med Chrome af flere omgange, men den har nogle irriterende skavanker, som jeg ikke kan enes med Bruger kun nødtvunget IE og rører aldrig Edge....
|
|
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
|
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tror Chrizzy'a seneste indlæg var til mig.
Der bliver generelt arbejdet rigtigt meget i browserudvikling omkring det med håndtering af hukommelse og brugen af fx ram. jo mere hukommelsesslugende browseren er, jo mere strøm vil den bruge. Du kan selv teste det af. Åbn de samme 10 sider i chrome, safari og eventuelt firefox, og se hvilken der suger mest hukommelse (aktivitetsovervågning i macos kan fortælle dig hvor meget cpu og hukommelse der så bliver brugt.) Jeg bruger ikke længere a..... plus da de begyndte at tage mod "betalt omgåelse" af spærringerne. - jeg anvender ublock origin (der findes en falsk udgave som kalder sig ublock også - den leverer spam) og scriptsafe (og ja jeg er en kende paranoid, men xss-baseret malware/hijacking er en af de større udfordringer, og derfor har jeg scriptsafe installeret. Mange af de her addons er lavet til flere browsere, så du kan sikkert sagtens få dem til safari også, men eftersom jeg ikke har macos som primært OS, så er det chrome da jeg skifter mellem ubuntu og windows afhængig af hvor jeg er henne i huset.
|
|
Chrizzy
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svar alle :)
Det der uBlock Origin er det bedre end AdBlock? Jeg bruger den AdBlock der ligger øverst i Chrome, og den er gratis, men man kan dog vælge at donere et beløb. Den er måske ikke så god som uBlock? Jeg har også fundet en tilsvarende i Safari, dog synes jeg ikke den virker lige så godt som den i Chrome, men nu har jeg så også kun prøvet den af i dag. Men af hvad jeg kan forstå på jer alle, så er Safari en meget brugt browser på macOS, og alt andet ville da også et eller andet sted være mærkeligt, nu hvor Safari burde være udviklet til macOS.
|
|
bbond
Super bruger Oprettet: 19-Januar-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 410 |
Funktioner
Tak(0)
|
Safari er også mit foretrukne ... dog understøtter den ikke flere primære tjenester her er man nødt til at have Feks. Crome som sekundant ... eksempel: Waoo.Tv - fungere ikke med Safari
Bond |
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |