recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - God musik til test af hjemmebioen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

God musik til test af hjemmebioen

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: God musik til test af hjemmebioen
    Sendt: 31-Maj-2020 kl. 19:56
for dem der gik glip af det - Led Zeppelin celebration day blev streamet i går. Nåede desværre ikke at høre meget mere end et par minutter af den.



Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2020 kl. 04:07
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Er "Kick" genudgivet med Atmos??? Hvor sjovt! Tongue Jeg havde ellers forestillet mig, at det var artister som f.eks. Jarre eller Pink Floyd man ville gøre den slags med.

Ikke helt Floyd, men tæt nok på :)

https://www.blu-ray.com/movies/Roger-Waters-The-Wall-Blu-ray/12873/

Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 08:23
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 19:28
Jeg vil sige et godt stykke med klassisk. Selv om det er stereo spor, så kan dsu på din receiver opskalerer den lækkert. Nu vi er ved diskussionen lossless Vs lossy. Jeg vil gå så langt at sige, at AAC på 320 er svært at hører forskel på FLAC når der er andet støj omkring en. Men hvis man sidder stille og hygge med musikken på bare et rimeligt anlæg, så med de optagelser der er lavet ordentligt, og dem er der ved at være mange af igen. Så er der verdens til forskel. Bare at høre tones and i ep'en i FLAC kontra AAC eller MP3. Tonys stemme får en større klang, flere små fine nuancer. Så dem der siger de ikke kan høre forskel. Så er det anlægget, deres hørelse eller de er omgivet af støj i baggrunden
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 07:24
Lige de første klip jeg kan komme i tanke om på youtube:

Eric Clapton - Layla live

Sting & Shaggy - Mini concert

Tina Dickow - Live in Copenhagen (1 set)

Disturbed - Sound of Silence

Steven Tyler - Dream on
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 02:30
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

AAC er mere effektivt end MP3 og fylder således mindre pr sekund ved samme bitrate.
Det er i hvert fald ikke korrekt, det du skriver her!

Uanset hvilket format, der er mest effektivt, så vil alle filer, der har samme bitrate, fylde det samme (også pr. sekund, som jo relaterer til bitraten)

Er ikke ekspert på audio komprimering, men konsensus på nettet på de søgninger jeg har lavet, siger at AAC pakker filerne til en mindre filstørrelse end MP3 ved samme bit rate. Men hvis du ved bedre skal jeg ikke modsige dig. 
 
Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, men du får det kommunikeret forkert, idet den måde du får det skrevet på ikke er teknisk korrekt - Når du siger at man får en mindre filstørrelse ved samme bitrater er det en selvmodsigelse. Bitrate f.eks. 320 kilobit per second (herefter kbps) vil give samme antal bits efter 4 sekunder eller 4 minutter, unanset hvilket codec man benytter.

Det du mener er nok at AAC er mere effektivt end MP3 med hensyn til filernes kvalitet relativt til bitraten og dermed størrelsen. Med andre ord lyder en sang, der er kodet i AAC, som reglen bedre end en MP3 kodet ved den samme bitrate. Og kodning af en fil med 256 kbps AAC f.eks. kan måske give dig omtrent lige så god eller måske marginalt bedre lyd OG dermed samtidig en mindre fil end en MP3 kodet med 320 kbps. 

Så er det muligt at der også findes lidt marginale forskelle i containerformat og metadata, men en AAC kan jo f.eks. sagtens være givet og indeholde mere metatada end en mp3 ved samme bitrate, f.eks etcoverbillede i en høj opløsning, i hvilket i det tilfælde såville gøre AAC filen større end MP3 filen selv hvis de havde samme bitrate ...og vice versa. 

 

Redigeret af TBC1 - 28-Maj-2020 kl. 02:34
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 19:08
Fun fact: Bit Rate på Beatles Abbey Road, Atmos når op omkring 18 Mb/s :-)

DSD multi-channel ligger på omkring 17 Mb/s
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

AAC er mere effektivt end MP3 og fylder således mindre pr sekund ved samme bitrate.
Det er i hvert fald ikke korrekt, det du skriver her!

Uanset hvilket format, der er mest effektivt, så vil alle filer, der har samme bitrate, fylde det samme (også pr. sekund, som jo relaterer til bitraten)

Er ikke ekspert på audio komprimering, men konsensus på nettet på de søgninger jeg har lavet, siger at AAC pakker filerne til en mindre filstørrelse end MP3 ved samme bit rate. Men hvis du ved bedre skal jeg ikke modsige dig. 

Eneste jeg opponerede mig mod er at 128 kbps AAC lyder bedre end 320 kbps MP3. Det ved jeg er forkert :)

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af mskp mskp skrev:

https://www.discogs.com/INXS-Kick-30/release/11097942

Det er ikke ringe :-)

Men ville da ønske at der kom andet... Depeche Mode's samlede værker ;-)

👍
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

AAC vs MP3 er så måden man komprimerer det på. AAC er mere effektivt end MP3 og fylder således mindre pr sekund ved samme bitrate.
Det er i hvert fald ikke korrekt, det du skriver her!

Uanset hvilket format, der er mest effektivt, så vil alle filer, der har samme bitrate, fylde det samme (også pr. sekund, som jo relaterer til bitraten).

Det mest effektive codec, skulle så gerne lyde bedre ved samme bitrate, men som du nævner, udmærker AAC sig specielt ved de lavere bitrater, set i forhold til eksempelvis MP3.

Som der også bliver nævnt, betragtes MP3 (320) af mange til at være tæt på transparent, hvilket vil sige, det ligger så tæt på det ukomprimerede signal, at det sætter krav til både lytteren og anlægget, der lyttes på, hvis man skal spotte forskellen.
Nogle vil påstå, det kræver et trænet øre, og selv kan jeg også have meget svært ved at ramme rigtigt hver gang (blindtest), men det afhænger også af optagelsen, og hvor godt man kender materialet, det drejer sig om...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 15:09
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 14:52
https://www.discogs.com/INXS-Kick-30/release/11097942

Det er ikke ringe :-)

Men ville da ønske at der kom andet... Depeche Mode's samlede værker ;-)
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu