recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste Harddisk til backup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste Harddisk til backup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste Harddisk til backup
    Sendt: 17-Januar-2020 kl. 06:08
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Nu ved jeg ikke hvor længe du ønsker at gemme tingene...

Men med en harddisk skal du have strøm på ca. en gang om året og den kan stadig blive defekt og miste data. Olien kan sætte sig og efter 15 år er der nok ingen som kan redde indholdet, hvis noget går galt.

Man arbejder med to typer storage:

Online storgae i form af eksempelvis RAID disk opsætning, med flere diske, hvor man kan tåle at miste en eller to diske. Hertil skal man også have en form for backup et andet sted.
På den måde bliver ens data altid vedligeholdt.

Den anden type storage er offline storage, i mit firma benytter vi LTO6 bånd, som er relativt billigt. Det er dog en høj startudgift og bånd kan ikke tåle varme.
Men man kan også benytte optiske medier. Der findes en række Bluray diske som kan holde i 100 år og almindelige Bluray brændere kan skrive på. De findes i op til 100 GB størrelser.
Søg efter M-Disc for at se finde priser på dem og drevene.
Det bliver nok den billigste løsning i det lange løb, da det ikke kræver strøm og vedligeholdelse at gemme på dem.

Hvor længe skal man så lade disken trille af sted, efter at have sat den til?

Har også USB-pinde... Selv om disse ikke har bevægelige dele, skal disse også tilsluttes en gang imellem, eller er det ligemeget med dem?
Det er ikke nogen eksakt videnskab, men jeg ville lade dem køre i 5 minutter.

USB stick kan miste data ved bare at ligge. Der er mange ting der kan påvirke dem. Kosmiske stråling , sol pletter osv. er ofte den store synder.
Jeg ville ikke bruge USB stick til backup af vigtige ting, for mig er det et midlertidigt transportmiddel.

Online backup er en rigtig god løsning som supplement, her mister man ikke data til børnene, statisk elektricitet eller hvis huset brænder ned.

Jeg har brugt USB-pinde i mange år - men dem skal man altså også sætte i en gang imellem, kan jeg forstå... Jeg har da også lidt online-drev, såsom 2 stk. OneDrive med 30 GB hver. Fra før Microsoft amputerede størrelsen på den gratis lagerplads. Og et hos Mega, fra dengang man fik 50 GB gratis plads. Der er mest billeder og lidt dokumenter. Video gør jeg ikke så meget i.

Jeg bruger selvfølgelig sikker fjernelse af hardware, før jeg hiver noget ud. Vil den ikke slippe, så venter jeg lidt, eller lukker computeren og tager det ud i slukket tilstand hvis ikke det er nok at vente.

Men ja - alt kan svigte... Kommer i tanker om, at jeg fik til opgave for én, som ikke kunne få adgang til pinden, at hive nogle filer ud af en USB-pind, som fik fejlen "Isæt en disk og / eller formater", når man satte pinden i computeren. Fik reddet alt ud af den, vist nok med et Trial-program fra Ease US. Ingen andre kunne gøre det - så som Recuva og Puran File Recovery. Disse to virker kun på dimser, der fungerer.

Jeg bruger selvfølgelig også ekstern harddisk.


Redigeret af mnielsen - 17-Januar-2020 kl. 06:42
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2020 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Nu ved jeg ikke hvor længe du ønsker at gemme tingene...

Men med en harddisk skal du have strøm på ca. en gang om året og den kan stadig blive defekt og miste data. Olien kan sætte sig og efter 15 år er der nok ingen som kan redde indholdet, hvis noget går galt.

Man arbejder med to typer storage:

Online storgae i form af eksempelvis RAID disk opsætning, med flere diske, hvor man kan tåle at miste en eller to diske. Hertil skal man også have en form for backup et andet sted.
På den måde bliver ens data altid vedligeholdt.

Den anden type storage er offline storage, i mit firma benytter vi LTO6 bånd, som er relativt billigt. Det er dog en høj startudgift og bånd kan ikke tåle varme.
Men man kan også benytte optiske medier. Der findes en række Bluray diske som kan holde i 100 år og almindelige Bluray brændere kan skrive på. De findes i op til 100 GB størrelser.
Søg efter M-Disc for at se finde priser på dem og drevene.
Det bliver nok den billigste løsning i det lange løb, da det ikke kræver strøm og vedligeholdelse at gemme på dem.

Hvor længe skal man så lade disken trille af sted, efter at have sat den til?

Har også USB-pinde... Selv om disse ikke har bevægelige dele, skal disse også tilsluttes en gang imellem, eller er det ligemeget med dem?
Det er ikke nogen eksakt videnskab, men jeg ville lade dem køre i 5 minutter.

USB stick kan miste data ved bare at ligge. Der er mange ting der kan påvirke dem. Kosmiske stråling , sol pletter osv. er ofte den store synder.
Jeg ville ikke bruge USB stick til backup af vigtige ting, for mig er det et midlertidigt transportmiddel.

Online backup er en rigtig god løsning som supplement, her mister man ikke data til børnene, statisk elektricitet eller hvis huset brænder ned.


Redigeret af Cyberguyen - 16-Januar-2020 kl. 23:52
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2020 kl. 18:13
Bruger syncback Pro, kører på min “server”. Den sender en mail hver aften. Hvis file datoen er nyere overskriver den, ikke hvis den har ændret størrelse. I auto mode har jeg sat den til ikke at slette filer. Jeg kører den af og til manuelt så kan jeg se hvad den vil slette.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2020 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Nu ved jeg ikke hvor længe du ønsker at gemme tingene...

Men med en harddisk skal du have strøm på ca. en gang om året og den kan stadig blive defekt og miste data. Olien kan sætte sig og efter 15 år er der nok ingen som kan redde indholdet, hvis noget går galt.

Man arbejder med to typer storage:

Online storgae i form af eksempelvis RAID disk opsætning, med flere diske, hvor man kan tåle at miste en eller to diske. Hertil skal man også have en form for backup et andet sted.
På den måde bliver ens data altid vedligeholdt.

Den anden type storage er offline storage, i mit firma benytter vi LTO6 bånd, som er relativt billigt. Det er dog en høj startudgift og bånd kan ikke tåle varme.
Men man kan også benytte optiske medier. Der findes en række Bluray diske som kan holde i 100 år og almindelige Bluray brændere kan skrive på. De findes i op til 100 GB størrelser.
Søg efter M-Disc for at se finde priser på dem og drevene.
Det bliver nok den billigste løsning i det lange løb, da det ikke kræver strøm og vedligeholdelse at gemme på dem.

Hvor længe skal man så lade disken trille af sted, efter at have sat den til?

Har også USB-pinde... Selv om disse ikke har bevægelige dele, skal disse også tilsluttes en gang imellem, eller er det ligemeget med dem?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2020 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Jeg har haft en del seagate og Western Digital og de virker fint. Jeg bruger selv følgende backup strategi: 

3/2/1, 3 kopier af data, 2 forskellige medier, 1 på anden adresse

Praktisk har jeg min unraid NAS med "original" data som kopiere over på min synology NAS, står på sammen hyld og en kopi til min synology som står hos min bror.

Hos min bror har jeg en Synology ds216se som hvis kostede 900 kr og to diske til 700 kr stykket. Begge diske gør i single mode så jeg har faktisk to "offsite" kopiere. 
Hvad sker der hvis en fil bliver krypteret på din Unraid - bliver den så ikke kopieret over i de andre backup systemer, eller benytter du versionshåndtering?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2020 kl. 08:03
Jeg har haft en del seagate og Western Digital og de virker fint. Jeg bruger selv følgende backup strategi: 

3/2/1, 3 kopier af data, 2 forskellige medier, 1 på anden adresse

Praktisk har jeg min unraid NAS med "original" data som kopiere over på min synology NAS, står på sammen hyld og en kopi til min synology som står hos min bror.

Hos min bror har jeg en Synology ds216se som hvis kostede 900 kr og to diske til 700 kr stykket. Begge diske gør i single mode så jeg har faktisk to "offsite" kopiere. 


Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 23:59
Jeg har igennem flere år anvendt adskillige fabrikater og aldrig haft problemer med nogen af dem, så  efter min mening er der frit valg.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 23:57
Nu ved jeg ikke hvor længe du ønsker at gemme tingene...

Men med en harddisk skal du have strøm på ca. en gang om året og den kan stadig blive defekt og miste data. Olien kan sætte sig og efter 15 år er der nok ingen som kan redde indholdet, hvis noget går galt.

Man arbejder med to typer storage:

Online storgae i form af eksempelvis RAID disk opsætning, med flere diske, hvor man kan tåle at miste en eller to diske. Hertil skal man også have en form for backup et andet sted.
På den måde bliver ens data altid vedligeholdt.

Den anden type storage er offline storage, i mit firma benytter vi LTO6 bånd, som er relativt billigt. Det er dog en høj startudgift og bånd kan ikke tåle varme.
Men man kan også benytte optiske medier. Der findes en række Bluray diske som kan holde i 100 år og almindelige Bluray brændere kan skrive på. De findes i op til 100 GB størrelser.
Søg efter M-Disc for at se finde priser på dem og drevene.
Det bliver nok den billigste løsning i det lange løb, da det ikke kræver strøm og vedligeholdelse at gemme på dem.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Vinther77 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-November-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vinther77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 21:25
Jeg er lidt grøn på området, jeg søger derfor erfaringer med gode langtidsholdbare harddiske (producenter/mærke), som jeg kan bruge til at arkiverer på, primært video. 
Mit setup er en windows computer samt en Startech dockingstation, hastigheden på disken er ikke det vigtigste for mig.


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu