|
Baghøjtalere - i loftet eller alm på væg? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
khansen
Guld medlem Oprettet: 11-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 637 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 11-December-2020 kl. 19:41 |
|
hej
Jeg har et surround system som er bygget op omkring en denon 2700x DAB receiver og monitor audio (Gold serie) som front og center højtalere. Pt har jeg som baghøjtalere monitor audio (bronze Bfx), dvs alm vægophængte højtalere. Jeg over kraftigt at udskifte mine baghøjtalere med højtalere som er bygget ind i loftet (for at spare lidt plads i lejligheden). Har set på B&W CCM 382 eller måske CCM664 som kan vinkles lydpositionsmæssigt. Men jeg har ingen erfaringer med loftindbyggede højtalere så håber nogen kan hjælpe mig om jeg er på vej til at gøre noget dumt. Mine spørgmål er: 1: Nogen som har erfaringer med lofthøjtalere som baghøjtalere? Måske ligefrem erfaring med de 2 modeller jeg tænker på? 2: Vil det være dumt at gå væk fra mine 2 monitor audio (bronze) baghøjtalere og over i loftindbyggede højtalere? På forhånd tak for jeres tid og hjælp Redigeret af khansen - 11-December-2020 kl. 19:44 |
||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4026 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Det ville være dumt at går væk fra dem. Da surround skal sidde lidt over øre niveau, i 5.1/7.1 og i øre niveau når det er atmos
|
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
khansen
Guld medlem Oprettet: 11-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 637 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Desværre bliver mine nuværende baghøjtalere nød til at være tæt på loftet pga den lejlighed jeg har
|
||
Nagash
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6061 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Det er ikke korrekt montering med surround i loftet. Men hvis det er det eneste du føler du har plads til, så må du gå den vej. Det er stadig bedre end helt at undvære dem. Men helt korrekt, så bør de sidde i øreniveau (og ikke lige over øreniveau som T-Duck siger).
Højttallere i loftet er til Atmos, hvis det er helt rigtigt. Men hvis du vil gå videre med din plan om at sætte dine surroundhøjttalere derop, så skal du i hvert fald gå igennem den automatiske opsætning af højttalere med den medfølgende målemikrofon til din receiver, så den kan korrigere så meget den nu kan for den ukorrekte placering. |
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Hvis de alligevel er helt oppe ved loftet, er du allerede i en ikke-optimal situation. Ved at placere dem i loftet gør du situationen værre. Så du skal blot gøre op med dig selv om du prioriterer lyd eller indretning. Du vil dog få følelsen af surround med loftsplacering - det vil bare ikke være retvisende ift. hvad der var tiltænkt til filmen.
En auto-opsætning vil aldrig kunne korrigere for forkert placering. Du kan ikke ændre på, hvor lyden kommer fra uanset hvor meget EQ, delay osv du smider på. (Undtagelsen er Trinnov som ved brug af flere højttalere kan "ændre" retningen).
|
||
Nagash
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6061 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Fik du det her med? "så meget den nu kan". Kan godt være jeg skulle have lagt mere vægt på den sætning. Men det var aldrig en påstand om at det ville redde situationen, blot forbedre den lidt.
|
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Tror bare jeg ville understrege at den _intet_ kan overhovedet. Samme med vinkling - lyden kommer derfra hvor lyden kommer..
|
||
khansen
Funktioner
Tak(0)
|
|
kan godt følge jeres svar men mit problem er bare at min væg til baghøjtalere er kun er ganske kort så faktisk er lyden samlet i den ene side som jo heller ikke er super optimalt. Derfor tænkte jeg loftmuligheden
(Jeg er helt med på de også burde vinkles og være længere nede men syntes at lyden var ok fra denne monitor audio model) Redigeret af khansen - 12-December-2020 kl. 12:11 |
||
jake51
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6186 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg ville flytte rundt på møblerne i stuen og prioritere højttalerne, evt. med standere
Redigeret af jake51 - 12-December-2020 kl. 12:01 |
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
Mefisto
Guld medlem Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1652 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Man kunne sætte dem på standere bag sofaen, men den ene kommer så til at stå midt i stuen :-)
Loftet er nok den eneste realistiske løsning. Der er i hvertfald bedre end den smalle væg hvor de er nu.
|
||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4026 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis det ikke er muligt at flytte rundt på møblerne. Så enten tænk rent 3.1 (front og center) brug penge på eller en god soundbar.. for begge dele ville være bedre end dårlig 5.1
Redigeret af T-Duck - 12-December-2020 kl. 12:41 |
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
Mefisto
Guld medlem Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1652 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Arh, slap nu af. Selvom de ikke sidder optimalt er det sku bedre end slet ingen ting. Prøv at tænke på hvor højt de sidder i biffen. Det giver også en masse sæder hvor det ikke er lige efter bogen, men det er da stadig bedre end ingenting, synes jeg. - Jeg ville i hvert fald prøve at montere dem i loftet inden jeg droppede det helt.
En soundbar kan kun være ringere på alle niveauer. Den klemmer også højre-venstre sammen til een meter.
Redigeret af Mefisto - 12-December-2020 kl. 13:05 |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |