recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baghøjtalere - i loftet eller alm på væg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Baghøjtalere - i loftet eller alm på væg?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér khansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Baghøjtalere - i loftet eller alm på væg?
    Sendt: 11-December-2020 kl. 19:41
hej 

Jeg har et surround system som er bygget op omkring en denon 2700x DAB receiver og monitor audio (Gold serie) som front og center højtalere. 

Pt har jeg som baghøjtalere monitor audio (bronze Bfx), dvs alm vægophængte højtalere. 

Jeg over kraftigt at udskifte mine baghøjtalere med højtalere som er bygget ind i loftet (for at spare lidt plads i lejligheden). Har set på B&W CCM 382 eller måske CCM664 som kan vinkles lydpositionsmæssigt. 

Men jeg har ingen erfaringer med loftindbyggede højtalere så håber nogen kan hjælpe mig om jeg er på vej til at gøre noget dumt. 

Mine spørgmål er:
1: Nogen som har erfaringer med lofthøjtalere som baghøjtalere? Måske ligefrem erfaring med de 2 modeller jeg tænker på?

2: Vil det være dumt at gå væk fra mine 2 monitor audio (bronze) baghøjtalere og over i loftindbyggede højtalere? 

På forhånd tak for jeres tid og hjælp

Redigeret af khansen - 11-December-2020 kl. 19:44
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4026
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 19:45
Det ville være dumt at går væk fra dem. Da surround skal sidde lidt over øre niveau, i 5.1/7.1 og i øre niveau når det er atmos
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér khansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det ville være dumt at går væk fra dem. Da surround skal sidde lidt over øre niveau, i 5.1/7.1 og i øre niveau når det er atmos

Desværre bliver mine nuværende baghøjtalere nød til at være tæt på loftet pga den lejlighed jeg har
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6061
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 21:05
Det er ikke korrekt montering med surround i loftet. Men hvis det er det eneste du føler du har plads til, så må du gå den vej. Det er stadig bedre end helt at undvære dem. Men helt korrekt, så bør de sidde i øreniveau (og ikke lige over øreniveau som T-Duck siger).
Højttallere i loftet er til Atmos, hvis det er helt rigtigt.

Men hvis du vil gå videre med din plan om at sætte dine surroundhøjttalere derop, så skal du i hvert fald gå igennem den automatiske opsætning af højttalere med den medfølgende målemikrofon til din receiver, så den kan korrigere så meget den nu kan for den ukorrekte placering.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af khansen khansen skrev:

Desværre bliver mine nuværende baghøjtalere nød til at være tæt på loftet pga den lejlighed jeg har
Hvis de alligevel er helt oppe ved loftet, er du allerede i en ikke-optimal situation. Ved at placere dem i loftet gør du situationen værre. Så du skal blot gøre op med dig selv om du prioriterer lyd eller indretning. 

Du vil dog få følelsen af surround med loftsplacering - det vil bare ikke være retvisende ift. hvad der var tiltænkt til filmen.

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Men hvis du vil gå videre med din plan om at sætte dine surroundhøjttalere derop, så skal du i hvert fald gå igennem den automatiske opsætning af højttalere med den medfølgende målemikrofon til din receiver, så den kan korrigere så meget den nu kan for den ukorrekte placering.
En auto-opsætning vil aldrig kunne korrigere for forkert placering. Du kan ikke ændre på, hvor lyden kommer fra uanset hvor meget EQ, delay osv du smider på. (Undtagelsen er Trinnov som ved brug af flere højttalere kan "ændre" retningen).
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6061
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

En auto-opsætning vil aldrig kunne korrigere for forkert placering. Du kan ikke ændre på, hvor lyden kommer fra uanset hvor meget EQ, delay osv du smider på. (Undtagelsen er Trinnov som ved brug af flere højttalere kan "ændre" retningen).
Fik du det her med? "så meget den nu kan". Kan godt være jeg skulle have lagt mere vægt på den sætning. Men det var aldrig en påstand om at det ville redde situationen, blot forbedre den lidt. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 11:33
Tror bare jeg ville understrege at den _intet_ kan overhovedet. Samme med vinkling - lyden kommer derfra hvor lyden kommer..
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér khansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 11:45
kan godt følge jeres svar men mit problem er bare at min væg til baghøjtalere er kun er ganske kort så faktisk er lyden samlet i den ene side som jo heller ikke er super optimalt. Derfor tænkte jeg loftmuligheden
(Jeg er helt med på de også burde vinkles og være længere nede men syntes at lyden var ok fra denne monitor audio model)

Redigeret af khansen - 12-December-2020 kl. 12:11
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 11:59
Jeg ville flytte rundt på møblerne i stuen og prioritere højttalerne, evt. med standere Wink

Redigeret af jake51 - 12-December-2020 kl. 12:01
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1652
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 12:37
Man kunne sætte dem på standere bag sofaen, men den ene kommer så til at stå midt i stuen :-)

Loftet er nok den eneste realistiske løsning. Der er i hvertfald bedre end den smalle væg hvor de er nu.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4026
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 12:39
Hvis det ikke er muligt at flytte rundt på møblerne. Så enten tænk rent 3.1 (front og center) brug penge på eller en god soundbar.. for begge dele ville være bedre end dårlig 5.1

Redigeret af T-Duck - 12-December-2020 kl. 12:41
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1652
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 12:49
Arh, slap nu af. Selvom de ikke sidder optimalt er det sku bedre end slet ingen ting. Prøv at tænke på hvor højt de sidder i biffen. Det giver også en masse sæder hvor det ikke er lige efter bogen, men det er da stadig bedre end ingenting, synes jeg. - Jeg ville i hvert fald prøve at montere dem i loftet inden jeg droppede det helt.

En soundbar kan kun være ringere på alle niveauer. Den klemmer også højre-venstre sammen til een meter.

Redigeret af Mefisto - 12-December-2020 kl. 13:05
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu