recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan man måle god lyd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan man måle god lyd?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan man måle god lyd?
    Sendt: 06-September-2021 kl. 10:26
Har også fået hjælp til lyd her. Christian er et meget dedikeret menneske.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2021 kl. 10:04
Ja, det er der folk som gør. Find evt. folk som har en HAA- eller THX-certificering (https://homeacoustics.org/). Så ved du, at de i det mindste har været på relevant kursus omkring lyd i små rum og best practice indenfor kalibrering.

Det skal nævnes, at kalibrering ikke kun er at måle. Der er en masse ting inden mikrofonerne hives frem som skal være på plads. Og det er en væsentligt sværere øvelse end video-kalibrering.

Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2021 kl. 09:25
I forlængelse af det her spørgsmål så kunne jeg godt tænke mig at vide, om der er professionelle, der udfører kalibrering af lydsystemer? Man kan jo få kalibreret sit TV af fagfolk. Det kunne være interessant at vide, om det samme er tilfældet med lyd? Det er naturligvis typisk meget sværere fordi kunder vil have mange forskellige komponenter og det spiller ikke nødvendigvis godt sammen, men jeg ville gerne betale lidt for at nogen hjalp mig med at få det bedste ud af det grej jeg har (hvis det ikke koster alt for meget)
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 07:26
spørgsmålet burde måske også være - kan man måle korrekt lyd - og alt efter standard man ønsker at ramme er svaret vel JA.

Kan det måle den lyd person X og Y foretrækker. Både ja og nej. 
Mennesket er utroligt visuelt og predisponeret.

Derfor vil blindlytning ala det JBL vist engang gjorde være det eneste hvor man kan få testet sin “rigtige preference”

Men selv dér betyder det ikke at det giver den samlede oplevelse som at lytte til musik og film er. Det er uanset både lyd pg noget visuelt, det er humøret man er i, stressniveau fra livet og meget mere.

Jeg skal aldrig have skjult installation fordi halvdelen af min fornøjelse er at kigge på mit setup lens jeg lytter
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2021 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.

Man kan vende det om og sige én ting helt sikkert. Man kan snildt måle dårlig lyd. Om bassen hopper og danser, at der er forvrævning etc. At delay er off, at der er dips pga fase
Enig. Man kan sagtens måle de akustiske problemer, der er i givet rum. Det er jo ikke uden grund, at man udfører lydmålinger til brug af f.eks Roomperfect og Dirac digital rumkorrektion. Jeg anvender sidstnævnte med en NAD C658 (tidl minidsp ddrc24) og det virker rigtig godt. 

Når der er styr på akustikken er det fuldstændig subjektivt, hvilken “lyd” man er til. Det kommer også an på tidligere erfaringer, humør, mv. Psykoakustik er svær at måle på :-)

Det er lidt her problemet er. Udstyr der måler fint giver ikke nødvendigvis god lyd. 
Jeg lånte Lyngdorf 1120 hjem, og ville virkelig gerne elske den, da pris/størrelse/effekt/funktionalitet var perfekt for mig, men jeg kunne ikke leve med den. Musikken var steril og død = der manglede liv. Dermed var det - for mig - dårlig lyd, trods at den måler 100% korrekt. 

Edit: ikke et ondt ord om Lyngdorf mv - deres produkter er super fede. Lyden var bare ikke for mig. 

Det er en fejl at tro at Roomperfekt måler og laver lyden 100% korrekt. Roomperfekt retter op på lyden, så tonerne rammer samtigt. Her har jeg stor glæde at Roomperfekt. I øvrigt så er der flere muligheder for forskellige lyd indstillinger med Lyngdorf.
Frank


Redigeret af Frank13 - 04-September-2021 kl. 18:48
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2021 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.

Man kan vende det om og sige én ting helt sikkert. Man kan snildt måle dårlig lyd. Om bassen hopper og danser, at der er forvrævning etc. At delay er off, at der er dips pga fase
Enig. Man kan sagtens måle de akustiske problemer, der er i givet rum. Det er jo ikke uden grund, at man udfører lydmålinger til brug af f.eks Roomperfect og Dirac digital rumkorrektion. Jeg anvender sidstnævnte med en NAD C658 (tidl minidsp ddrc24) og det virker rigtig godt. 

Når der er styr på akustikken er det fuldstændig subjektivt, hvilken “lyd” man er til. Det kommer også an på tidligere erfaringer, humør, mv. Psykoakustik er svær at måle på :-)

Det er lidt her problemet er. Udstyr der måler fint giver ikke nødvendigvis god lyd. 
Jeg lånte Lyngdorf 1120 hjem, og ville virkelig gerne elske den, da pris/størrelse/effekt/funktionalitet var perfekt for mig, men jeg kunne ikke leve med den. Musikken var steril og død = der manglede liv. Dermed var det - for mig - dårlig lyd, trods at den måler 100% korrekt. 

Edit: ikke et ondt ord om Lyngdorf mv - deres produkter er super fede. Lyden var bare ikke for mig. 



Redigeret af moremusic - 04-September-2021 kl. 17:37
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2021 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.

Man kan vende det om og sige én ting helt sikkert. Man kan snildt måle dårlig lyd. Om bassen hopper og danser, at der er forvrævning etc. At delay er off, at der er dips pga fase
Enig. Man kan sagtens måle de akustiske problemer, der er i givet rum. Det er jo ikke uden grund, at man udfører lydmålinger til brug af f.eks Roomperfect og Dirac digital rumkorrektion. Jeg anvender sidstnævnte med en NAD C658 (tidl minidsp ddrc24) og det virker rigtig godt. 

Når der er styr på akustikken er det fuldstændig subjektivt, hvilken “lyd” man er til. Det kommer også an på tidligere erfaringer, humør, mv. Psykoakustik er svær at måle på :-)


Redigeret af dr_schlemer - 04-September-2021 kl. 07:57
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2021 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".


Hænger nok sammen med, at du ikke forstår hvad der menes, med den slags udtryk.
Men pointen er, at det gør du heller ikke. Du kan være i en gruppe med 10 mennesker som alle snakker om en musikalsk højttaler, men I kan have hver jeres definition. De ting amirm snakker om, er 100% objektive. 100 forskellige mennesker vil forstå det på én og samme måde.

Du svarer på en semi-aggresiv og nedladende måde som får det til at lyde som om, at du føler dig trådt over tæerne? 

Mener du, at "musikalsk højttaler" er en almen kendt og fast defineret egenskab i en højttaler? Vil du så hjælpe med at uddybe det?

Det er naturligvis også en skrøne at der ikke er nogen sammenhæng mellem objektive målinger og det man hører med ørerne.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2021 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".


Hænger nok sammen med, at du ikke forstår hvad der menes, med den slags udtryk.

Nu kan jeg jo ikke vide hvad Jonas ved, men Jeg ved det (heller) ikke, så kan du ikke lige definere det? Du må jo vide det siden du svarer sådan
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2021 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.

Man kan vende det om og sige én ting helt sikkert. Man kan snildt måle dårlig lyd. Om bassen hopper og danser, at der er forvrævning etc. At delay er off, at der er dips pga fase
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2021 kl. 18:10
Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2021 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".


Hænger nok sammen med, at du ikke forstår hvad der menes, med den slags udtryk.
Men pointen er, at det gør du heller ikke. Du kan være i en gruppe med 10 mennesker som alle snakker om en musikalsk højttaler, men I kan have hver jeres definition. De ting amirm snakker om, er 100% objektive. 100 forskellige mennesker vil forstå det på én og samme måde.

Du svarer på en semi-aggresiv og nedladende måde som får det til at lyde som om, at du føler dig trådt over tæerne? 

Mener du, at "musikalsk højttaler" er en almen kendt og fast defineret egenskab i en højttaler? Vil du så hjælpe med at uddybe det?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu