|
Fase på 2 subs |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
kenras ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 18-Oktober-2014 Sted: KBH Status: Offline Point: 12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Juli-2022 kl. 10:15 |
|
Jeg har netop erhvervet 2 stk. subs, og er en smule forundret over hvor lyden er betydelig bedre, når begge subber er fasevente 180 grader, frem for 0.
Fronten er naturligvis i fase 0, og spiller overraskende fint i stereo også, når subberne er koblet til - altså front i 0 og sub i 180 grader fasevendt indstilling. Er der nogen der kan komme med reel forklaring? Det hele burde jo blot, som udgangspunkt, være sat i default fase 0, men gør 2 subs en udligning af hinanden eller? Setup ser ud som følger herunder, og rummet er aflangt køkken/stue i et, med 2 tilstødende åben rum: ![]() Redigeret af kenras - 11-Juli-2022 kl. 10:18 |
||
![]() |
||
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4863 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du kan checke at alle membraner går udad samtidigt med en dyb sinus tone. Det lyder som om der er noget galt med opsætningen.
|
||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||
![]() |
||
Flippo ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Januar-2018 Status: Offline Point: 1430 |
|
Al lyd er "bølger". Det du oplever er, at afstanden er forskellig, fra dine front højttalere til dine ører, og fra SUB'erne og til dine ører. Hvis fronternes bølge "Top" rammer dit øre samtidig med at SUB'ens bølge "bund" rammer dine ører, vil de to udfase hinanden. Du så at sige flytter bølgetoppen, ved at fasevende SUB'erne, så alle enhedernes bølgetoppe rammer dine ører på (ca.) samme tid.
Dét er netop grunden til, at man kan fasevende SUB'er. ![]() Og nej, der er intet galt i dit setup. Redigeret af Flippo - 11-Juli-2022 kl. 10:29 |
||
![]() |
||
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4863 |
|
Afstanden er ens på billedet. Men lydbølger er forskellige, så det kan godt være forklaringen.
|
||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||
![]() |
||
kenras ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 18-Oktober-2014 Sted: KBH Status: Offline Point: 12 |
|
Takker for svar.
Glemt at tilføje, at sættes det hele i fase 0, kan subberne ikke høres, men alene mærke der skubbes luft (rummet ryster), og ditto reducering af det samlede output af bas. Det hænger meget godt sammen med din forklaring. Redigeret af kenras - 11-Juli-2022 kl. 13:55 |
||
![]() |
||
Flippo ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Januar-2018 Status: Offline Point: 1430 |
|
![]() Nej, afstanden er ikke ens! Der er ikke samme afstand fra bassernes enheder og SUB'ernes enheder, og til lyttepositionen. Og derfor passer det med at SUB'erne skal fasevendes. |
||
![]() |
||
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
|
Normalt når sub eller subs er placeret på samme side som sine fronter fasevender man ikke med 180grader. Der med ikke sagt at man ikke kan gøre det.... Men Jeg vil nu hellere se på "time misaligment" elektrisk som det akustiks, f.eks. placering. Det er ikke alle subwoofer producenter der oplyser den interne processor/forstærker delay, mener f.eks. Arrendal havde oplyst 8ms på nogle af deres forstærker moduler på et tidspunkt. Jeg køre selv med 4 high end subs, 2 i front ingen fase justering, 2 stk. bag med med 180 grader justering, og så er de timet. Trådstarter, køre du med crossover mellem front og subs, eller køre du uden crossover |
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
![]() |
||
|
Nej!
|
||
|
||
![]() |
||
|
Ja ved 60Hz, men ikke baseret på reelle målinger. Blot fordi 80Hz ikke behager mig lydmæssigt :) Til historien hører også der er tale en entry level surround receiver fra, Yamaha RX-V6A
|
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4053 |
|
Nogle har jeg oplevet selv at måtte vende fasen på min subwoofer, men mest kun hvis en dyk jeg ikke kunne time relay mig ud af, før jeg vendte den. Så det kan godt ske det er det sammen for dig
|
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19562 |
|
Korrekt afstandene er ikke ens. Men ved 80 Hz er bølgelængden 4,25 meter (cirka) og afstanden fra sub til lytteposition, samt basenheder til lytteposition er måske 40 cm afstand og ikke 2,1 meter. Klaus
|
||
![]() |
||
sd ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2012 Status: Offline Point: 287 |
|
Fasen fra en højttaler er aldrig den samme over hele frekvensområdet. Typisk er fasen vendt når højttaleren når grænsen for, hvad den gengiver. Hvis to enheder med forskellig frekvensområde skal spille sammen er det normalt, at den ene skal vendes, så de ikke modvirker hinanden ved delingsfrekvensen. Derfor er det også ofte en fordel at skære bunden af hovedhøjttalerne, når man sætter en sub på, så de ikke spiller de samme toner. Altså ikke med en sav men med et filter. Ellers er det vel bare at gå efter, hvad du synes lyder bedst.
|
||