recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Fælleskøb ®
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fælleskøb af Xolta batteri til solcelleanlæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fælleskøb af Xolta batteri til solcelleanlæg

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fælleskøb af Xolta batteri til solcelleanlæg
    Sendt: 16-September-2022 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af MMJ741 MMJ741 skrev:

Produkterne har endvidere en meget smart og intelligent software, der som jeg har forstået det på et par forhandlere, selv finder ud af hvornår og hvordan det er billigst at oplade batteriet.


Det lugter lidt.......

Xolta "Batterierne" har intet med socelleanlæg at gøre, men er blot en powerbank der kobles til elnettet og kan give energi retur.

"Selv finder ud af", nej, det gør den ikke, det gør softwaren og serveren der skal være forbindelse til hele tiden.
Håber at den software og serveren også er der om 10 år, da systemet ikke er autonomt!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2022 kl. 14:05
Har du prøvet at regne på hvor lang tilbagebetalingstid der vil være på sådan et batteri anlæg?
Syntes godt nok det virker voldsomt dyrt.

Kan allerede afsløre at det næppe nogensinde vil blive tjent hjem, selv med de elpriser vi har lige i øjeblikket.

Et hurtigt regnestykke:
Hvis vi antager et dine solceller vil kunne lade batteriet helt op 200dage om året (måske optimitisk), og at du selvfølgelig efterfølgende forbruger det om aften.
Og vi antager at batteries netto kapacitet inkl. tab, er på 4kWh.
Og vi antager at prisen på strøm fortsætter med at være på 5kr/kWh de næste 14år.
Og at batteri pris er 55.000.

200dage x 4kWh = 800kWh om året.
800kWh x 5kr = 4.000kr om året.
55.000kr / 4.000kr = 14år

Så efter 14år vil det måske begynde at give overskud, hvis batteriet da holder så længe.



Redigeret af Axlon - 15-September-2022 kl. 14:18
Mvh Jesper
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2022 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af MMJ741 MMJ741 skrev:

Hej

I den forbindelse har jeg kigget på to danskudviklede batterier fra firmaet Xolta. De laver to modeller til private husholdninger på hhv. 5 og 10 kWh.


Dansk udviklet? Der står på hjemmesiden, at de er "dansk udviklet". Det er ikke nødvendigvis det samme som, at man ikke har taget et kineser-system, og så bare "designet" en pæn kasse. LOL 

Er du med på, at batterierne er beregnet til 1-faset inverter? Nogle invertere er 3-fasede.
Til top
MMJ741 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-April-2004
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MMJ741 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2022 kl. 12:55
Hej

Som så mange andre, så går jeg med nogle overvejelser i forbindelse med den nuværende energisituation. En af dem er, om jeg burde få koblet et batteri på mit solcelleanlæg.

I den forbindelse har jeg kigget på to danskudviklede batterier fra firmaet Xolta. De laver to modeller til private husholdninger på hhv. 5 og 10 kWh.

Jeg har ingen personlig involvering eller interesse i Xolta overhovedet, men jeg synes at deres produkt lyder til at være en meget smart og gennemtænkt løsning.

En af de helt store fordele er, at batterierne kan bruges med alle eksisterende solcelleanlæg, uden at man skal udskifte invertere eller andre komponenter.

Produkterne har endvidere en meget smart og intelligent software, der som jeg har forstået det på et par forhandlere, selv finder ud af hvornår og hvordan det er billigst at oplade batteriet. Jeg har også fået oplyst, at softwaren lærer dit strømforbrug at kende, så den ved hvornår du har brug for et fuldt opladet batteri. Overskydende strømproduktion fra solcelleanlægget vil, når batteriet er fuldt opladet, automatisk blive solgt videre ud på markedet, som du formentligt er vant til i dag.

Man kan læse meget mere her: https://xolta.com/da/produkter/bat-5-10/ 

Jeg har fået prisindikationer på et sted mellem 55-75.000 kr. inkl. montering og installation mv. for det lille batteri, mens det store koster ca. 20.000 kr. mere. Jeg har endvidere fået oplyst, at der er en forventet leveringstid på ca. to måneder i øjeblikket.

Jeg er ikke ekspert på hverken batterier eller solcelleanlæg, jeg er blot en ganske alm. ejer af et solcelleanlæg, som gerne vil få mere glæde af den strøm jeg selv producerer. Hvis man samtidigt kan hjælpe til i forhold til miljøet og energisituationen generelt, så er det jo kun et plus.

Kunne der mon være interesse for at undersøge mulighederne for et fælleskøb?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu