|
Forum gruppe for folk der kører Skoda? |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7959 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Februar-2025 kl. 11:44 |
Det kan man også i Skoda Enyaq (bestemme regenererings niveauet) ved at vippe på noget. Jeg synes bare det er langt mere enkelt at lade være.
Nu er jeg vant til at køre på el, fordi jeg havde en plugin hybrid før, men jo, det er ret lækkert at køre på el - hele tiden - i stedet for indtil der ikke er mere strøm på batteriet. Omvendt synes jeg også at plugin hybrid er mega smart.
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4943 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Okay, det er så lidt mere avanceret end på min “gamle” eGolf fra 2017. Der bestemmer jeg selv over hvor meget recuperation jeg ønsker. Indstillingerne 1, 2, 3 sidder i gearstangen, som bare vippes til siden.
Men synes du ikke det er en lækker følelse at køre i elbil, fri for rystelser og larm fra motor, jævn opstart og nedbremsning for det meste
![]() |
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7959 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Allright. Den står på automatisk regenerering hos mig og jeg har ikke tænkt mig at lege med det, fordi jeg synes det fungerer fantastisk. Når jeg nærmer mig en rundkørsel el.lign. eller måske bilen endda registrerer at der forud er en hastighedsnedsættelse, så "foreslår" bilen at jeg løfter foden fra speederen og det gør jeg så når jeg synes det passer ind i situationen. Så bremse bilen selv ned ("motorbremser" vel), med regenerering af energi. Og det gør den på en ret pæn måde, nogle gange mere, nogle gange mindre afhængigt af hvor langt der er hen til stoppet. Det sidste stykke træder jeg selv på bremsen, for selv at styre det, afhængigt af andre biler i rundkørslen, rødt lys, biler foran osv. Det synes jeg er megasmart og fungerer ret godt.
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4943 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo bremsepedalen trykker på bremsen. Du har vel efterhånden fået styr på indstillingen af recuparation? I svageste indstilling svarer den til en motorbremse i en fossil bil. I næste indstilling bremser bilen selv kraftigere, men du skal stadigvæk bremse for rødt lys og andre forhindringer.
I kraftigste indstilling, klarer bilen selv at bremse helt ned i de fleste situationer i bymæssig kørsel, læs langsom kørsel. Man kan med lidt øvelse køre i byen uden at bruge bremsepedalen! Det er den situation du næsten aldrig bruger bremsepedalen… Nogle siger at det er lige som at køre i Radiobil i Tivoli, når der er højest recuperation indstillet på bilen.
Redigeret af Munch - 02-Februar-2025 kl. 10:32 |
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7959 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nej vel ikke altid? Eller hvad - har jeg misforstået noget? Hvis man ikke træder særligt hårdt på bremsen (altså normalt), er det så ikke regenereringsbremsen man aktiverer?
Hvis man altid aktiverer de rigtige bremser, når man træder på bremsepedalen, hvorfor snakker man så om at man næsten aldrig bruger bremserne, når man kører el-bil?
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4943 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis du træder på bremsepedalen, aktiverer du de “rigtige bremser”. Hvis recuperation er slået til, hjælper den funktion samtidigt med at du selv bremser.
|
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7959 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Aaah, ja det kan måske være en mulighed. Omend der i sådan en normal opbremsning ikke rigtigt er nogen grund til at den skulle skifte til de rigtige bremser.
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
LeChuck ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-April-2011 Status: Offline Point: 174 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nu er det ikke en Enyaq jeg kører i, men det er mit indtryk at den lille hårde opbremsning til slut, kommer fordi den skifter fra motorbremse til de rigtige bremser.
Jeg ved ikke om der er kommet en opdatering, om bremserne er blevet slidt til eller om jeg har vænnet mig til det, men jeg lægger ikke mærke til det længere.
|
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4943 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kører gerne på en øde vej og sætter farten op på 80 km/t. Recuperation er slået fra, og jeg træder hårdt på bremsen til bilen holder stille. Så bliver rusten slidt af sammen med kedelig belægning på klodserne. Sker ca engang i md.
|
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7959 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her til morgen, begyndte den igen på denne lille hårde opbremsning mod slutningen af en opbremsning. Så har jeg et par steder, hvor det går lidt ned ad bakke, f.eks. mod et kryds med lysregulering. Så lige komme op over en lille bakke / en lille stigning, sørge for at der er fart på (omkring 50 km/t), ved starten af nedturen skifte til N, trille nedad mod krydset og bremse godt op. Det gjorde jeg to gange hvor jeg havde en lille bakke nedad. Så var det væk igen.
![]() |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
Enerneslo ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 222 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om du kører i D eller B gør ingen forskel mht. at bruge bilens skivebremser. Begge modes bruger rekuperation, ind til du bremser så hårdt, at det ikke er nok og skiverne derfor må hjælpe til
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7959 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#Popeyejunior. Jeg kan bedst lide at køre i D. Jeg har ikke prøvet i B, men jeg synes det er bedre at bilen triller i stedet for straks at motorbremse, hvis man løfter trykket fra speederen. Det er (eller var) typisk ved langsomme bløde opbremsninger at den lavede den lille lidt hårde opbremsning til sidst, så jeg tror ikke det har noget at gøre med at bilen ikke tror, at man har styr på opbremsningen. Det med en brugerprofil har jeg overvejet, men jeg er ikke kommet så langt endnu. Jeg har jo kun haft den i 2½ uge.
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |