|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||||
ziphnor ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 306 |
![]() Sendt: 16-December-2006 kl. 19:07 |
|||||
Hej,
Jeg skal hjælpe mine forældre med at købe et HDTV til brug sammen med deres HTPC. De modtager analog, DVB-T og DVB-S via tunere i HTPC'en (ie, ingen settop box). HTPC'en er forsynet med DVI udgang og SPDIF +analog lydudgang og kører MediaPortal, så tilslutningen bliver DVI->HDMI + seperat lyd. Efter nøje overvejelser frem og tilbage med LCD vs. Plasma (refleksioner vs. dårlig sort var de vigtigste overvejelser) er de nået frem til at vælge et 42" Plasma TV. Vi vil gå ned og kigge i TC i Kbh i morgen, men håber på lidt assistance herfra først :) Jeg har overvejet følgende modeller: A. Pioneer PDP 4270 XA ( 16000 DKK, TC åbningstilbud ) (evt. den endnu dyrere 427 model) + Godt ry + Flot design - Pris - Tvivlsomt hvad den synes om at tilsluttes en HTPC. B. Panasonic PV600 ( 16000DKK, hifipriser.dk) + Har brugt lidt tid på at se på PV60, som var ganske imponerende - Dårligere design en Pioneer(bredere og to farvet kant). - Tvivlsomt hvad den synes om at tilsluttes en HTPC. - Pris C. LG 42PC1R ( ca. 10000kr, hifipriser.dk) + 1:1 Pixelmapping via DVI->HDMI + Ingen blæsere eller frontglas + Pris - Ikke super design, for bred ramme Jeg ville derfor gerne høre hvad de kloge mennesker her på forummet vil foreslå. Personligt ville jeg nok gå efter 1:1 pixelmapping da jeg bliver hidsig ved tanken om unødvendige skalerings trin fra HTPC til skærm, men på den anden side kan de jo være at Pio eller Pana er så meget bedre at den højere pris alligevel kan betale sig. Jeg har følgende specifikke spørgsmål: 1. Hvilke af ovenstående TV husker hvilket input de var på da de blev slukket eller kan indstilles til at starte op på HDMI? 2. Er der (ekstra) frontglas på panasonic/pioneer? 3. Er der blæsere i Panasonic/Pioneer (og kan de høres)? 4. Nogen erfaringer med Pioneer og Panasonic som HTPC skærme? 5. Jeg har ingen forhåbninger om at Pioneer eller Panasonic giver 1:1 pixelmapping, men vil de overhovedet acceptere et 1024x768 input? 6. Hvad er forskellen på Pioneer 427 og 4270 helt præcist? Det svært at se udfra deres hjemmeside(bortset fra noget ISF calibration dims). Er det samme panel etc? |
||||||
![]() |
||||||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12444 |
![]() |
|||||
Forskellen fra 427 til 4270 er, som du rigtigt nok skriver, blandt andet ISF-menuen, som bruges ved professionel kalibrering, men 427'eren har også flere tilslutningsmuligheder. 1 HDMI og VGA-indgang mere end 4270'eren. Det lyder måske ikke af meget, men det kan betyde pænt meget med alle de fancy ting man gerne vil tilslutte de her fede skærme. Det er præcis samme panel.
Så når du sammenligner med PV60/600, så er det 427 og ikke 4270 du skal have fat i. Med de krav dine forældre stiller, kunne det måske være de burde kigge på Panasonics kommercielle modeller? De klarer 1:1 pixelmapping på HDMI-indgangen. (hvis man smider en på, vist nok ![]() Redigeret af Naiera - 16-December-2006 kl. 22:16 |
||||||
![]() |
||||||
ziphnor ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 306 |
![]() |
|||||
Jeg tror ikke at det er så god en ide med en ren plasma 'skærm', hvis der er ballade med HTPC'en er det nok meget rart at have en analog tuner etc, desuden synes jeg ikke rigtig jeg kan finde dem nogen steder?
1:1 pixelmapping er ikke et krav (som det ville være hvis jeg købte til mig selv), men det ville bekymre mig lidt at ende med at outputte 1280x720 (som TV'et helt sikkert accepterer), da det så faktisk skal nedskaleres i bredden på fjernsynet (til 1024x768) efter at være blevet opskaleret fra 576i i HTPC'en. Det er derfor jeg spørger til om Pioneer'en/panasonic kan acceptere 1024x768 input. For ellers så er den eneste mulighed reelt at outputte 576p fra HTPC'en og overlade skaleringen til TV'et men så skal HTPC'en også køre med en meget lav opløsning hvilket er skidt for menuer etc. Hvis 4270 bare et et 'input' handicappet 427 så passer det jo meget godt idet de kun vil tilslutte et enkelt appart. Jeg er dog stadig lidt bekymret omkring tilslutningen til HTCP'en. Redigeret af ziphnor - 16-December-2006 kl. 23:18 |
||||||
![]() |
||||||
Ulrikwich ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 967 |
![]() |
|||||
Du mener vel professionelle modeller og ikke kommercielle? Alle deres modeller er vel kommercielle. Jeg mener faktisk at man til deres professionelle modeller godt kan få tv-tuner i. Man skal vist købe det som et indstikskort til skærmen. Men er ikke helt sikker. Og jeg er temmelig sikker på at 427 kun kører 1:1 pixelmapping over VGA. Men kunne løsningnen ikke være at man bare kørte 1024x768 over HDMI, og så kørte det med pixel formatet 1.333. Det burde korrigere for widescreen. Ved bare ikke om det er muligt med WinMCE... Redigeret af Ulrikwich - 16-December-2006 kl. 23:26 |
||||||
![]() |
||||||
Toolate ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 16-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 10 |
![]() |
|||||
Hejsa. Jeg har hørt fra flere der bruger plasma sammen med HTPC, at de har problemer med burn-in. I hvert fald fra dem der er meget på nettet og dem der spiller. Jeg ville vælge LCD til hver en tid sammen med en hvilken som helst pc. Men måske er det bare mig der har det sådan. De er osse bedre tilpasset pc. Syntes bare det ville være synd og give penge ud til noget der måske ikke virker så godt som forventet. God jul. |
||||||
![]() |
||||||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12444 |
![]() |
|||||
Nej, jeg mener kommercielle. På engelsk kaldes f.eks. PH9, eller hvad præcis de nu kaldes, 'commercial'. Det oversættes direkte til 'kommerciel' eller måske endda 'erhvervs-'.
Ja, ligesom man kan få indstikskort til forskellige stik, HDMI osv., så kan man jo nok også få en tuner, skulle man have lyst til dét... Men det er jo irrelevant i sammenhængen ![]() Redigeret af Naiera - 17-December-2006 kl. 00:11 |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
For mig lyder det lige præcis som om, at det netop ikke er hvad forældrene skal med TV'et... Jeg kan ikke se det forfærdelige ved at sætte TV'et til at nedskalere 720p så det passer til TV'ets opløsning. Der er mange andre faktorer der er vigtige; 1:1 pixelmapping er noget man først på koncentrere sig om når en række andre faktorer der er vigtige for billedkvaliteten er i orden. Læs f.eks. denne for mere om hvor vigtigt det egentlig er, når vi alligevel ikke har opnået alt vi kan mht. andre faktorer.
Ja, du svarer jo egentlig på din egen 'anklage'. Panasonic eller Pioneer TV'ene er sandsynligvis så meget bedre at manglen på 1:1 er ligegyldig. Som nævnt er der en masse ting der skal være i orden før 1:1 pixelmapping virkelig er væsentligt at bekymre sig alt for meget om.
Er du helt sikker på det? Jeg troede egentlig der var blæsere i alle plasma TV, og så vidt jeg ved er det kun Pioneer der ikke har det ekstra frontglas. I øvrigt synes jeg det er lidt fjollet at gøre alt for meget vrøvl ud af frontglas. Pioneer har et minimum af glas foran selve displayet, men der er stadigvæk lidt genskin hvis lejligheden byder sig. Blæserne mener jeg som sagt heller ikke man undgår, men på samme tid så er det dælme svært at høre dem ved normal kigge-afstand.
Panasonic PV60 fungerede helt fint som HTPC skærm da jeg kiggede forbi TC lige efter sommerferien. Det var sågar dér jeg blev overbevist om, at plasma ejer LCD og at der fandtes noget der var både større og bedre end CRT.
Jep, min PV60'er får 1024*768 fra X360'eren. Jeg er helt sikker på at Pioneeren kan det samme.
Næh, der er sgu ikke så nemme at opdrive såen umiddelbart. TC får måske Panasonics 9. generation i sortimentet næste år. Jeg husker at have set nogle PH8 på en dansk side, som jeg endda kiggede på forleden, men på stående fod kan jeg overhovedet intet finde... De er MEGET nemmere at drive op i England f.eks. ![]() Redigeret af Naiera - 17-December-2006 kl. 00:36 |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Det er korrekt at der er meget andet en 1:1 at bekymre sig om. Grunden til at jeg fokuserer på det er simpelthen at jeg synes det er latterligt ikke at understøtte det, da det intet ekstra kræver. Uanset hvad er der dog nogle skalerings scenarier der er værre end andre. Specielt at opskalere for derefter at nedskalere kunne jeg godt forestille mig gav et ringe resultat.
Det er også derfor at Pioneer og Panasonic er med i overvejelserne. LG'en egner sig bedre til tilslutning til PC'en, men det kan jo være ligegyldigt hvis Pioneer'en giver det bedste billede alligevel. En af de vigtigste ting er dog noget så simpelt som at starte op på HDMI inputtet, men det kan vi selvfølgelig teste i butikken.
LG 42PC1R har hverken front glas eller blæsere: http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetail.do?actType=search&a mp;page=1&modelCategoryId=0101&categoryId=0101&p arentId=01&modelCodeDisplay=42PC1R&model=0 ( svensk 'fläktar'= blæsere) Men jeg forstår dig korrekt i at Pioneer heller ikke har frontglas?
Nu spurgte jeg mest af alt også bare så jeg var bedre informeret til at hjælpe mine forældre. Men det er da nyttigt at vide at plasma blæserne sjældent er et problem.
Og der er via HDMI indgangen? Det er da idet mindste rart at høre. |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Mine forældre spiller ikke, og jeg tror det er meget begrænset hvor meget de vil surfe på deres HTPC.
Jeg ved nu ikke om de er bedre tilpasset. De fleste LCDTV giver heller ikke 1:1 pixelmapping. Det eneste underlige er 4:3 opløsningen med 'aflange' pixels (some ikke er der på 50" plasma'er), men det kan korrigeres i MediaPortal. |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Nu er det ikke MCE de bruger, men WinXP med MediaPortal (som godt kan korrigere). Mine spm går netop på om Pioneer vil acceptere et 1024x768 input over HDMI. Nogle TV vil kun acceptere 567i/p,720p,1080i/p etc. Men bemærk at pixel format og pixel mapping er to forskellige ting, man kan godt have 1:1 pixelmapping og et 'forvredet'(pga af pixel format) billede på et 42" plasma på samme tid. |
||||||
![]() |
||||||
Yonzie ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 47 |
![]() |
|||||
Men så snakker du jo engelsk og ikke dansk ![]()
Panasonic selv kalder dem professionelle:
Det panasonic mener med "professionel" er "til den der driver noget som erhverv". Under alle omstændigheder er det forkert at oversætte så direkte, det giver ofte dårligt dansk. Det svarer til at kalde sin printer for en trykker og oversætte plushie (betyder bamse) til eksklusiv eller luksuriøs. Det giver kun begrænset mening og er ikke korrekt dansk. |
||||||
![]() |
||||||
argiex ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 97 |
![]() |
|||||
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan jeg får et "fuldt" billede via HDMI på mit pio507, der er en meget bred sort kant hele vejen rundt. Men hvis din HTPC har VGA udgang, kunne det være en mulighed at købe et 427XA istedet, jeg får flot billede via VGA indgangen, og der kan du vælge mange forskellige opløsninger. |
||||||
Denon 3806 7.1 receiver
Pi7 front, center højttaler Coral CX-5 baghøjttaler Optoma HD72i projektor Toshiba HD-EP35 HD-DVD PS3 Bluray Xbox360 Nintendo Wii |
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |